CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage inlopp?  (läst 202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
Läckage inlopp?
« skrivet: april 21, 2024, 10:09:12:12 »
Lång historia kort:
Fick problem med källaren och misstänkte poolen vilket skulle visa sig vara felaktigt. Hade vinterstängt med vattennivån under bräddavlopp men inloppen stod i vatten, vilket funkat bra under alla år (Skåne). För att utesluta poolen sänkte vi vattennivån under inlopp och tänkte vinterplugga hålen. Nu verkar vi ha någon annorlunda lösning för inloppen, kanske pga klinker? När man skruvar av den vita plastringen följer PEM-slangen med och jag försökte nog dra ut denna för hårt och drog sönder något. Någon kula sitter där inte heller. Så ironiskt nog förstörde jag väl inloppet så poolen som tidigare inte läckte läcker nu 1 cm per dygn. Inga bubblor i inloppen. Nu finns det inga garanter för att det är här det läcker men med största sannolikhet är väl så fallet. Vet ni vad det finns för olika konstruktioner för inlopp och vilken har jag?
Har stängt av pumpen nu så får det väl sjunka tills det inte lägre sjunker (inloppen troligtvis), sen blir det till att riva trall och börja gräva. Så satans uppgivet och klantigt.

Men om det nu är så att PEM-slangen sitter rakt på inloppet så måste det väl helst vara tätt mellan vägg och när man skruvat fast den, borde det isåfall inte sitta en packning där? Förstår inte alls hur det är konstruerat. Den som byggde denna poolen en gång i tiden (tidigare ägare) gjorde allt väldigt rejält så har svårt att tro att han fuskat här. Synd att jag ej fotade när jag hade den lös...

« Senast ändrad: april 21, 2024, 10:16:05:05 av Delfinen80 »
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Poolgiganten

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Läckage inlopp?
« Svar #1 skrivet: april 28, 2024, 13:39:47:47 »
Svarar på mitt eget inlägg...
Läcker ej efter sänkt under breddavloppet och upplever att det nästan inte läckte efter att jag stängt av pumpen även när breddavloppet hade vatten. Rätt skumt ändå. Kan pumpen och trycket verkligen göra så stor skillnad att det endast läcker vid tryck och noll utan tryck? Känns osannolikt eller?
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Ingvar

SV: Läckage inlopp?
« Svar #2 skrivet: april 30, 2024, 09:25:07:07 »
Jag hade för några år sedan ett läckage vid ett av mina två inlopp som betedde sig precis som du beskriver, dvs knappt märkbart då pumpen stod still. PEM-slangen är väldigt styv, och orsaken till mitt läckage berodde förmodligen på belastningen mot inloppsventilen i och med böjen av PEM-slangen precis utanför inloppet. Efter kapning av PEM-slangens böj och ersättning med flexislang sista metern till inloppet, försvann problemet.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag