Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kopparrör, hur illa är det?  (läst 3906 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guiness

Kopparrör, hur illa är det?
« skrivet: juni 09, 2010, 09:46:45:45 »
Funderar på hur illa det är med kopparrör i cirkulationskretsen. Jag har en Alfa Laval plattvärmeväxlare där anslutningarna sitter så tätt att jag varit tvungen att skarva med två bitar kopparrör. Jag får inte plats med plastkopplingar, rören är totlat ca 50 cm. Hur mycket påverkar detta poolvattnet tro? Jag har hört varningar om kopparrör till pooler men då endast i klorpooler, jag har baquacil i min, det kanske gör saken bättre?

/ Johan
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Kopparrör, hur illa är det?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2010, 21:22:34:34 »
Enligt en kompis som är rörmokare blir vattnet grönt om man använder koppardelar. Jag vill hävda motsatsen då min mamma har ca 2-3m 50mm kopparrör kopplade runt sandfilter och pump. Rören är minst 15-20år gamla och verkar klara sig, inte heller något märkbart i vattnet.

Så jag tror nog du kan köra på med några bitar koppar.

Tänkte jag skulle göra ett test och lägga en koppling och en bit rör i en hink med poolvatten i några veckor. Kan vara kul att visa upp resultatet över en öl  ::) (om det ni inte hänt något med dom  :) )

Utloggad Fredrik L

  • Röris
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kopparrör, hur illa är det?
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2010, 08:14:15:15 »
Det finns gängade delar att lina dit på växlarn så att du får ett större cc mått på ansl, så du får dit pvc-u kopplingarna, om du inte vill andvända koppar, vet ej hur koppar gör sig med klor vatten, har inte sätt koppar i någon pool anläggning tidigare. Brons, mässing är väl vanligare att man skarvar/andvänder i klor ledningar.
M.V.H
Fredrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag