CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]  (läst 37692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dojan

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #30 skrivet: augusti 04, 2009, 16:31:12:12 »
Hur går det Cy-berg?  ???

Följer denna tråd slaviskt då jag är sugen på att bygga just en pp-pool.
Har du fått igång allt utan läckor nu? Värmepump?

Vad anser du varit det svåraste i ditt bygg projekt?
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Poolgiganten

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #31 skrivet: augusti 04, 2009, 18:14:32:32 »
Kul att du uppskattar min tråd! Jodå, allt går bara bra  O0 Dom små läckorna jag har vid inloppen (där flexslangen går in i inloppen) kvarstår, men är lika små som tidigare d.v.s. 1 liten droppe varannan sekund eller så. Tanken är att skaffa själv-vulkande tejp och försökte tejpa ett antal varv för att se om det hjälper. Egentligen är det väl strunt samma eftersom det är så lite vatten, men det hade varit skönt att fixa det.

Just nu fixar jag med trädäcket och det kommer bilder på det inom kort. Jag tänker även lägga ut min totala kalkyl på bygget för det är något jag saknar hos andra byggen här inne. I övrigt är jag supernöjd med poolen och leverantören (Söderro Gård) och rekommenderar helt klart PP till andra  :)

Hur går det Cy-berg?  ???

Följer denna tråd slaviskt då jag är sugen på att bygga just en pp-pool.
Har du fått igång allt utan läckor nu? Värmepump?

Vad anser du varit det svåraste i ditt bygg projekt?

Utloggad dojan

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #32 skrivet: augusti 04, 2009, 22:22:32:32 »
Ser fram emot fler bilder och riktigt kul att du verkar så nöjd!

När jag läst din tråd och sett dina bilder blev jag nyfiken på ett par saker.
Efter att du satte i poolen har du fyllt på med lite mager betong, gjorde du detta runt hela botten eller enbart på kortsidorna?
Efter detta lager av mager betong har du då enbart fyllt upp med stenmjöl? Hur mycket stenmjöl har det gått åt på ett ungefär?

Har du jämfört PP-poolen från Söderrogård med andra leverantörers PP-pooler? Exempelvis tjocklek och pris?
(Så här står det angående PP-poolerna från Söderro gård: 5 mm tjock helsvetsad UV-stabil Co-Polypropylen)

En sista fråga för denna gång, hur gjorde du med isoleringen? Placerade du isolering i botten? (Såg att du gjort runt om)

Uppskattar all hjälp jag kan få i denna djungel.
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #33 skrivet: augusti 04, 2009, 22:47:25:25 »
Några snabba svar:

Det första jag gjorde när poolen var i hålet var att blanda ihop "riktig" betong (1 del cement till 3 eller 4 delar ballast vilket i mitt fall var stenmjöl) som jag la som en sträng runt hela botten på poolen. Det blev ca. 15 cm högt och 15 cm brett. Jag fick tipset från Söderro Gård och motivet var att stärka upp skarven mellan sidorna och botten på poolen, vilket egentligen inte ska behövas men mer som "hängslen och livrem". Sedan körde jag mager betong tung hela poolen. Anledningen till det är ju att skapa en "armering" runt hela poolen om man behöver tömma den. Tömmer man den utan att ha mager betong närmst poolen riskerar man att sidorna trycks in. Eftersom min pool är oval är kortsidorna halvcirkel-formade och med den konstruktionen är de väldigt starka mot påfrestningar utifrån. Därför tror jag att den magra betongen egentligen är onödig på kortsidorna. På långsidorna som är helt raka behövs den dock.

När jag återfyllda gjorde jag såhär: Jag blandade cement och stenmjöl/betonggrus i en skottkärra. Sedan tog jag en skyffel och slängde ut detta närmst poolen. När jag gått ett helt varv runt poolen fyllde jag upp med rent stenmjöl/betonggrus så att jag kom upp i samma nivå som den magra betongen. Mitt pool-hål var 60-70cm större än poolen så den magra betong-blandningen var väl ca. 20cm närmst poolen och den rena stenmjöl/betonggruset de yttersta 40cm eller så. Därefter vattnade jag allt. Nästa dag fortsatte jag med mager betont närmst poolen och stenmjöl/betonggrus utanpå det etc.

Angående jämförelser med andra leverantörer så gjorde jag prisjämförelser men inte jämförelser i tjocklek. EN leverantör svarade att han omöjligen kunde matcha Söderros pris, en annan leverantör (BeQU Pool i Skurup) valde att inte ens ge mig en offert trots att jag besökt dom och berättat att jag skulle beställa en pool av någon leverantör inom 3 dagar. Jag antar att dom redan tjänat så mycket pengar detta år att dom väljer i att strunta i en 120k-affär...

Jag isolerade inte botten. 85% av värmen försvinner uppåt och jag gissar på mindre än 5% neråt, så jag tyckte det var onödigt att isolera neråt. Jag hade några balar 10cm över, men resten av sido-isoleringen gjorde jag med 5cm.

EDIT: Just det, jag svarade aldrig på uppvärmningen innan: Detta år kommer vi inte att värma poolen. Min plan för nästa år är att skaffa en värmeväxlare så att jag kan värma den via får pellets-anläggning som vi värmer huset med. Jag har haft funderingar kring soolvärme men tror inte att det kommer att funka så bra med de hustak där jag kunde placera panelerna.
/Kristian



Ser fram emot fler bilder och riktigt kul att du verkar så nöjd!

När jag läst din tråd och sett dina bilder blev jag nyfiken på ett par saker.
Efter att du satte i poolen har du fyllt på med lite mager betong, gjorde du detta runt hela botten eller enbart på kortsidorna?
Efter detta lager av mager betong har du då enbart fyllt upp med stenmjöl? Hur mycket stenmjöl har det gått åt på ett ungefär?

Har du jämfört PP-poolen från Söderrogård med andra leverantörers PP-pooler? Exempelvis tjocklek och pris?
(Så här står det angående PP-poolerna från Söderro gård: 5 mm tjock helsvetsad UV-stabil Co-Polypropylen)

En sista fråga för denna gång, hur gjorde du med isoleringen? Placerade du isolering i botten? (Såg att du gjort runt om)

Uppskattar all hjälp jag kan få i denna djungel.
« Senast ändrad: augusti 04, 2009, 22:52:24:24 av cy_berg »

Utloggad dojan

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #34 skrivet: augusti 04, 2009, 23:13:27:27 »
Tusen tack för ditt utförliga svar!

"Hängslen och livrem", känns helt rätt när jag läser ditt svar! Kanon!

Ser verkligen fram emot din kalkyl som du tänkte lägga ut.
Kör hårt med trädäcket!  O0
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #35 skrivet: augusti 04, 2009, 23:27:15:15 »
Tackar! Jag ska posta kalkylen och lite allmänna lärdomar jag dragit av hela projektet nästa vecka.  O0 Hör bara av dig om du har några frågor!


Tusen tack för ditt utförliga svar!

"Hängslen och livrem", känns helt rätt när jag läser ditt svar! Kanon!

Ser verkligen fram emot din kalkyl som du tänkte lägga ut.
Kör hårt med trädäcket!  O0

Utloggad dojan

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #36 skrivet: augusti 04, 2009, 23:30:02:02 »
Strålande!

Fler frågor kommer garanterat. Får kanske hyra in dig när mitt projekt startar...(våren 2010).  ::)
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #37 skrivet: augusti 04, 2009, 23:35:59:59 »
Du är välkommen  :D ::) ;D


Strålande!

Fler frågor kommer garanterat. Får kanske hyra in dig när mitt projekt startar...(våren 2010).  ::)

Utloggad dojan

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #38 skrivet: augusti 05, 2009, 13:49:37:37 »
Har missat att fråga om vilket poolskydd du valt?

Hur många lampor har du i poolen?

Har du någon uppfattning vad isoleringen runt poolen kostade?
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« Svar #39 skrivet: augusti 05, 2009, 21:05:48:48 »
Har missat att fråga om vilket poolskydd du valt?

Hur många lampor har du i poolen?

Har du någon uppfattning vad isoleringen runt poolen kostade?

Jag köpte ett "vanligt" poolskydd, d.v.s. en kraftigare typ av pressenning med bummistroppar längds kanterna som man fäster skyddet med i fästöglor nerfällda i trädäcket. Det kostade ca. 10.000:- och jag köpte det via min pool-leverantör. Det har för övrigt små runda nät-delar isydda på vissa ställen så att regnvatten kan rinna igenom.

Jag valde 2 lampor. Det finns en tråd om det som jag har för mig att jag skapade för ett tag sedan där det diskuteras hur många man bör ha. Det finns såkalrt olika åsikter, men min leverantör rekommenderade 2 så det blev 2. Jag har inte kopplat in dom än så jag vet inte om det räcker eller inte...

Har ingen aning om isoleringen faktiskt för jag hade ett par balar hemma redan. Jag TROR att jag räknade ut att det skulle kosta 1500:- eller nåt sånt men jag har inte kollat. Jag har för mig att en bal med 5cm isolering kostade 350 eller 370 på Hornbach. Där är 10 skivor och de är 60*120cm. Sedan kan man ju bara räkna ut omkretsen på poolen för att få reda på hur många löpmeter som behövs.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag