Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus  (läst 1697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klätterapan

Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« skrivet: mars 26, 2018, 17:53:02:02 »
Vi kom på en idé. Vi tar vatten från vår inomhuspool när vi byter vatten i spabadet utomhus. Då får vi vatten som är från början justerat vad gäller vattenvärdena, och klorerat. Då vi har natriumhypoklorit inomhus börjar jag med att chocka med ett par skopor spaklor, dels för att bryta ner ev bundet klor, dels för att tillsätta lite cyanursyra då badet står utomhus och dels för att ha desinfektion tills brombanken byggts upp via dosören som jag lägger i. Sedan tänker jag att jag så småningom kollar med sticka och om brom-/klordutten visar bra färg borde det vara okej desinfektion. Dosören har jag ställt in enligt de rekommendationer för vår spabadsstorlek som följde med i förpackningen. Då jag är ny poolägare undrar jag om det är något jag glömt att tänka på.
(Vi får också vinsten med viss omsättning på inomhuspoolens vatten som är ett slutet system utan backspolning men tänker ändå byta en större mängd där en gång per år.)
Har inomhuspool och spabad

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2018, 20:28:04:04 »
Ja det bör väl fungera helt ok. Men hur menar du med cyanursyran ? Badet står visserligen utomhus, men eftersom det är ett spa så har det väl lock, så behovet av "solskydd" åt kloret blir ju klart mindre, om inte ni badar väldigt ofta mitt på dagarna förstås, då kanske det behövs.

Som jag förstår det hela så har ni två helt separata system ? Kör man ett kombinerat system, där samma vatten passerar både pool och spa, så slipper man ha dubbla filter och dubbla kemikretsar, men å andra sidan behöver man kunna tillföra mycket värme snabbt inför ett spabad. Vi har ju diskuterat detta fall i en annan tråd här på forumet.

Utloggad Klätterapan

SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2018, 16:38:50:50 »
Ja det bör väl fungera helt ok. Men hur menar du med cyanursyran ? Badet står visserligen utomhus, men eftersom det är ett spa så har det väl lock, så behovet av "solskydd" åt kloret blir ju klart mindre, om inte ni badar väldigt ofta mitt på dagarna förstås, då kanske det behövs.

Ja det är ett spabad med lock. Jag tog bara för givet att det behövdes en liten mängd cyanursyra för de stunder locket är av, men det kanske inte påverkas så snabbt? Och så har jag läst om andra som chockar med klor i början och det är ju enklast med spaklor, men kunde förstås chocka med aktivt syre också. Just nu badar vi inte ofta, men till sommaren blir det nog betydligt mer.

Som jag förstår det hela så har ni två helt separata system ? Kör man ett kombinerat system, där samma vatten passerar både pool och spa, så slipper man ha dubbla filter och dubbla kemikretsar, men å andra sidan behöver man kunna tillföra mycket värme snabbt inför ett spabad. Vi har ju diskuterat detta fall i en annan tråd här på forumet.

Ja vi har två helt separata system och flyttar vatten med sänkpump.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2018, 08:21:27:27 »
OM du har ett slutet system utan möjlighet till backspolning och utbyte av vatten på ett enkelt sätt i din pool så innebär det ju att vattnet inte är allt för fräscht i poolen.
Jag skulle absolut inte återanvända halvdött vatten till ett SPA-bad som trots allt kräver rätt täta vattenbyten om det skall vara fräscht.
Att tillsätta de kemikalier som behövs efter vattenbyte kostar inte många kronor, och man lär sig efter ett par gånger rätt precis hur mycket som behövs.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Klätterapan

SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #4 skrivet: mars 28, 2018, 21:21:12:12 »
Att tillsätta de kemikalier som behövs efter vattenbyte kostar inte många kronor, och man lär sig efter ett par gånger rätt precis hur mycket som behövs.

Det är inte kostnaden som är problemet. Vi har ett vatten med högt pH och låg alkalinitet. Det svarar aldrig med den pH-sänkning som det borde när man räknar på Sänk pH, och när pH är rätt är alkaliniteten alldeles för låg och Höj alk höjer pH igen så det känns som att det blir en evig cykel av Sänk pH och Höj alk... Tänkte därför att det var enklast att ta färdigbalanserat vatten där Minimastern hjälpt till med grovjobbet. Men jag är tacksam för all input. Det är därför jag frågar, så jag kan väga alla för- och nackdelar mot varandra.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Erica

SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2018, 07:54:38:38 »
Men vad har ni för något poolfilter om ni inte kan backspola ? Patroner av någon typ ? Jag skulle nog tro att man får bättre vatten antingen genom att köra ett kombinerat system där vatten när det inte spabadas körs tur-och-retur från spat till poolen kontinuerligt eller alternativ två att ni fyller spat med poolvatten, behandlar det separat med kemikalier för att hålla det fräscht och sedan tömmer ut det vattnet när det är dags för vattenbyte, alltså inte kör tillbaka det till poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2018, 08:07:15:15 »
Låg alkalinitet har väl de flesta i sitt kommunvatten, men pH är väl aldrig så hög att det är ett jätteproblem, dessutom sjunker ju pH av kloreringen - i vart fall hos oss och med det klor vi använder.
Hur hög pH har ni när ni fyllt rent vatten?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2018, 09:15:59:59 »
TS skriver ju att de använder natriumhypoklorit i sin pool och då stiger ju pH rätt rejält av kloret, därav att de måste sänka pH regelbundet. Vi använder ju också natriumhypoklorit, men automatiken sänker ju pH när så behövs genom att tillsätta saltsyra. Alkaliniteten har vi aldrig ens mätt, men eftersom vi aldrig haft några problem med pH-hållningen så har vi inte haft något behov av det. Använder man natriumhypoklorit så är väl automatdoseringssystem att rekommendera - pH kan ju annars åka iväg rätt rejält uppåt.

Utloggad Klätterapan

SV: Vatten från inomhuspool till spabad utomhus
« Svar #8 skrivet: mars 31, 2018, 08:14:20:20 »
Men vad har ni för något poolfilter om ni inte kan backspola ? Patroner av någon typ ? Jag skulle nog tro att man får bättre vatten antingen genom att köra ett kombinerat system där vatten när det inte spabadas körs tur-och-retur från spat till poolen kontinuerligt eller alternativ två att ni fyller spat med poolvatten, behandlar det separat med kemikalier för att hålla det fräscht och sedan tömmer ut det vattnet när det är dags för vattenbyte, alltså inte kör tillbaka det till poolen.
Vi har polyesterfilter till inomhuspoolen precis som till spabadet, som rengörs med filterrengöringsmedel. Vi tar vatten från poolen ut till spabadet och därefter,  behandlar vi detta separat med kemikalier för att hålla det fräscht och sedan tömmer vi ut vattnet. Vi tar aldrig tillbaka spabadets vatten till poolen.
Låg alkalinitet har väl de flesta i sitt kommunvatten, men pH är väl aldrig så hög att det är ett jätteproblem, dessutom sjunker ju pH av kloreringen - i vart fall hos oss och med det klor vi använder.
Hur hög pH har ni när ni fyllt rent vatten?
Vi har pH ca 8,0 i det kommunala vattnet. Inomhus har vi natriumhypoklorit vars pH-höjning balanseras med saltsyran i automatiken. Utomhus har vi fram tills nu haft Folkpools spaklor som jag upplever också höjer pH, och dessutom höjer cyanursyran alldeles för fort, vilket diskuterats i tidigare trådar. Vad gäller kloret har en vän läst på att det tillsätts en liten mängd lut i kloret för att undvika att pH sänks till klorgasnivå. (Själv har jag inte kollat innehållsförteckningen.)
Har inomhuspool och spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan