VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex saltvattensystem  (läst 7631 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #10 skrivet: augusti 10, 2018, 22:24:21:21 »
jättebra tips då producerar saltgeneratorn klor hela tiden

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2018, 09:18:48:48 »
jättebra tips då producerar saltgeneratorn klor hela tiden


Ja, och då kan man använda en timer om man önskar.

Anyway, för mig FUNGERADE det att vrida på strömkontakten TILL plattorna. Fick high salt som sagt, men bytte ut en del av vattnet och nu går den som den ska igen utan felmeddelanden.

Utloggad TommyS

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #12 skrivet: augusti 14, 2023, 12:44:47:47 »
Detta är ett vanligt problem med Intex-klorinatorerna, jag råkade ut för samma sak i början på sommaren. Antingen så är det plattorna, eller så är det själva enheten som är trasig. I mitt fall var det enheten och så även i ditt då du rengjort plattorna. Jag köpte en ny klorinator (begagnad) men även den kom med LOW salt för någon dag sedan !!  <dontkn>

Jag har googlat jäääättemycket på detta och en enkel lösning som funkat för vissa är att den strömsladden du har TILL plattorna, vänd på den så kontakterna "byter hål".
Jag gjorde detta igår, och då sa den istället HIGH salt (ja, jag hade ju fyllt på med mer salt...)

Jag kan uppdatera detta ämne under helgen!

Finns även lösning på youtube där man förbikopplar kontrollpanelen, så den producerar klor direkt den är igång - med nackdelar att den inte reagerar om lågt/högt salt, lågt vattenflöde etc.

Sen ett par veckor samma bekymmer hos oss.
Har monterat bort den för ett dygn med "ättiksspritbad". Vet inte om det skulle kunna hjälpa men det enda jag kunde komma på (utöver saltet vi ett par ggr kompletterat med, yes...)

Vad betyder "rengör plattorna" i det här sammanhanget? Annat än "ättikabadet"?

Utloggad TommyS

SV: Intex saltvattensystem
« Svar #13 skrivet: september 06, 2023, 13:32:24:24 »

Anyway, för mig FUNGERADE det att vrida på strömkontakten TILL plattorna. Fick high salt som sagt, men bytte ut en del av vattnet och nu går den som den ska igen utan felmeddelanden.

Har nu gjort detta i olika "kombinationer" (sitter ju, i a f hos oss, strömkontakt på två sidor) men får ge upp.
Hoppet tändes igår kväll då klorinatorn genomförde en hel (fyratimmars)session men sen när jag provade igen så stannade den, för Low salt yes.

Kanske får räkna med detta, att dessa prylar inte håller mer än några säsonger.

 :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan