CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Att tänka på vid avstängning av bubbelpool  (läst 984 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mr:kött

  • Gäst
mr:kött
Att tänka på vid avstängning av bubbelpool
« skrivet: april 06, 2020, 19:13:34:34 »
Hej.

Kommer inom snar framtid stänga ner mina bubbelpooler och poolerna kommer inte användas minst på 3 månader, bubbelpoolerna står för övrigt inomhus och har automatisk dosering av klor och aktivt syre och har också ett sand filter.

Jag är ganska ny inom detta och jag har lite funderingar och skulle gärna vilja ha svar. Har läst lite om förvaring av pooler tidigare men ingen av dessa tråder kan besvara mina frågor.

När nu poolerna ska stå oanvänd ett par månader framåt under sommarmånaderna så börjar jag fundera om det finns någon större risk för alg blomning? och finns det något sätt att motverka detta eller så man har minst risk för det?

Ska man lämna kvar vatten i sandfiltrerna? eller ska man tappa ur det?

Och ska man tappa ur hela systemet på vatten?

Ställer kanske många dumma frågor men skulle vilja ha en typ av "guide" så jag vet vad jag ska gör innan jag stänger av poolerna.

Poolgiganten

mr:kött

  • Gäst
mr:kött
SV: Att tänka på vid avstängning av bubbelpool
« Svar #1 skrivet: april 07, 2020, 06:25:30:30 »
Hej,
Jag hade chockat med kalciumhypoklorit (finns hos Folkpool).
Vänta en vecka och töm allt vatten inklusive sandfilter.

Anledningen är att ta död på eventuella mikroorganismer.
Först klor och sedan torka. Funkar bäst så.

Hör av dig vid vidare funderingar?
Roger

Okej så bästa vore att chocka system för att sedan att tömma hela systemet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Att tänka på vid avstängning av bubbelpool
« Svar #2 skrivet: april 07, 2020, 08:09:20:20 »
Håller med, alternativet är att köra vidare utan värme men med cirkulation och med automatiska doseringen igång.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

mr:kött

  • Gäst
mr:kött
SV: Att tänka på vid avstängning av bubbelpool
« Svar #3 skrivet: april 07, 2020, 08:15:36:36 »
Håller med, alternativet är att köra vidare utan värme men med cirkulation och med automatiska doseringen igång.

Tyvärr kommer jag inte vara närvarande vid dessa 3 månader kommer vara bortrest, så ingen kan hålla ett öga på grejorna så enda alternativet är att stänga av systemet.

Hur är det om man tömmer system på vatten inklusive sandfiltrer finns det något risk att detta sandfiltrer torkar/klumpar ihop så det blir som betong? eller är det bara att tillsätta nytt vatten efter? och starta system?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Att tänka på vid avstängning av bubbelpool
« Svar #4 skrivet: april 07, 2020, 08:16:23:23 »
Det brukar inte vara några problem, så gör alla som har pool som de stänger av över vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag