VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rengöring av glasfiberpool  (läst 3596 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kennethcla

Rengöring av glasfiberpool
« skrivet: mars 17, 2020, 15:21:38:38 »
Hejsan,
Har en glasfiberpool sedan 2015 som jag tänkte ge lite extra kärlek till inför denna säsong  <love>
Vågar man tömma den helt och rengöra samt vaxa den? den ligger under mark med sand packad runt om.
Tänker mest på ifall det kan bli så att sanden pressar för mycket ifall den är helt tom?
 

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2020, 15:37:11:11 »
Hej,

Jag tror många andra kan svara bättre än mig på denna fråga.

Jag skulle säga att det beror på?

Poolen från 2015. Borde betyda att marken inte rör sig så mycket och trycker in poolen?

Vidare tjockleken på godset i poolen kan vara av intresse.

Om du ska göra det du skriver? Gör det fort och fyll sedans med vatten.

Jag tror att det inte är något problem.

Vänta inte för länge. Marken rör sig fortare på våren.

Roger

Utloggad kennethcla

SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2020, 15:42:15:15 »
Tack Roger för ett snabbt svar! :-)    om jag tömmer den helt för rengöring så kommer den även att fyllas samma dag hade jag tänkt, just för att inte äventyra eventuella skador på poolen.

Utloggad Erica

SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2020, 22:33:18:18 »
Hur bra en pool klarar en tömning beror inte bara på själva poolen utan minst lika mycket på vad det är för omgivande mark. Har du hård pinnmo så står den där den står - skulle oftast inte ramla in i hålet ens om du helt tog bort poolen. Har du i stället t.ex. lös lera så får du ett stort tryck som vill klämma ihop poolen om du tömmer den på vatten. Om du är orolig för väggarna så kan du sätta in några stöttor från väg till vägg - en rejäl regel med en bit regel på var sida för att fördela trycket. För vissa marktyper så är marken rörlig om det är en period med mycket regn, men fastare vid torrt väder.

Utloggad kennethcla

SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2020, 07:47:02:02 »
Hej Erica. Vi har stenmjöl samt sand packad runt poolen, den står på massiv berg (vi fick spränga lite) 10cm isolering i botten. Men som du säger så kan ju någon typ av regel safe:a det hela. Mvh Kenneth

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2020, 23:08:20:20 »
Vilket betyder att ni anlagt er pool uti från alla regler och normer.
Har samma förhållanden som du. Poolen ändrar inte form när jag tappar ur vatten.

Roger

Utloggad kennethcla

SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2020, 07:10:26:26 »
Låter bra det!  O0   och då kommer ju frågan om rengöringsmedel för att få glasfiberpoolen fin igen, vilka produkter skulle ni rekommendera?  8)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #7 skrivet: mars 20, 2020, 21:06:40:40 »
Hej,
Tror man normalt bara vaxar den delen som inte är i vatten?
Vidare brukar kloret klara en hel del av rengöringen.

Prata gärna med en återförsäljare om att rengöra poolen. Det brukar lösa sig.
Har själv haft turen att aldrig behöva ta bort en smutslinje osv. Min smutslinje är i skimmern. Där är den lätt att ta bort om man vill. För detta har jag ett knep.
Fettabsorbator för spabad.

I tidigare inlägg har man pratat om askorbinsyra. Fungerar om poolen är tömd på vatten och klor.

Roger



Utloggad Erica

SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2020, 22:24:49:49 »
Randen vid vattenlinjen brukar vi använda Scrubbisvamp + vanligt allrengöringsmedel på. Det är inget vi gör varje dag, kanske ett par gånger per år. Ingen av oss i familjen använder en massa sololjor eller liknande - det är ju just sådant fett som bygger upp den där randen. Det är inget särskilt tungt jobb att ta bort den. Givetvis leder det till att lite av rengöringsmedlet hamnar i poolvattnet men vi har aldrig märkt några problem av det.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2020, 23:30:38:38 »
Hej,
Vet inte om det är en rand som är problemet. Råkade bara nämna detta.
Randen brukar vara en effekt av trikloramin.
Roger

Utloggad TommyC

SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #10 skrivet: mars 21, 2020, 08:10:24:24 »
Turtle Marine Cleaner eller fälgrengöring diskuterades här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9039.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #11 skrivet: mars 21, 2020, 22:52:11:11 »
Hej,
Som vanligt har du de bästa svaren på problem.
Enkel beskrivning osv.

Bra Tommy.

Roger

Utloggad kennethcla

SV: Rengöring av glasfiberpool
« Svar #12 skrivet: mars 23, 2020, 11:37:43:43 »
Tack för svaren  O0 :), det är mest generell rengöring för att få upp glansen igen,
askorbinsyra fungerar annars bra i vår pool som jag tidigare har provat. Jag tänkte nu rengöra botten väl så att allt är i tipp topp igen
inför säsongen!  <antman>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag