CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Röda utslag, bakterier?  (läst 1915 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

André

  • Gäst
André
Röda utslag, bakterier?
« skrivet: februari 25, 2020, 17:45:42:42 »
Hej, jag har ett utespa som jag får röda utslag efter att ha badat som kliar. De går bort efter några dagar efter behandling med salva.Min fru får inte det och jag är mycket noga med ph-värden, klor och sådant. Kan det bero på bakterier och rekommenderar ni en analys och i så fall vilken?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Röda utslag, bakterier?
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2020, 21:35:45:45 »
Hej,
Det är inte ovanligt. Vidare ont i öronen. Berätta gärna vilket klor ni använder och var ni köpt detta? Då kan jag redan nu dra slutsatser, vidare pH och klorhalt. Även hur lång tid det var sedans ni bytte vatten?

Enklast är att köpa teststickor som visar pH, CYA, Fritt klor och bundet klor.

Troligen har ni hög nivå på CYA (cyanursyra). Vilket då ger verkningslöst klor.

Troligen är det bakterier? Vidare inte farliga. De är opportunister och kan skapa obehag i detta fall.

Men de är en indikation på att ta tag i vattnet. Annars kan det bli jobbigt.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Röda utslag, bakterier?
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2020, 18:18:33:33 »
Hej,
Ett av problemen med spabad är organiskt klor.
Klipper in en länk från 2015. En Peter verkar ha mycket koll redan då. Kan tillägga att detta är känt sedans 1970.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10515.10

Cyanursyran ökar mycket fort i ett spabad. Vilket de flesta leverantörer av dessa bad känner till idag. Tyvärr inte alla. Trots riktlinjer på området väljer många att ligga mycket lägre angående CYA idag. Vilket enligt mig är mycket bra.

Högre CYA betyder lägre desinfektion och högre klorhalt behövs.
De flesta stora som säljer spabad förstår problemet. Det dyker hela tiden upp nya lösningar på problemet. Tyvärr inte alltid bra enligt mig.

Roger
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag