CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilter eller Cartridgefilter till badtunna  (läst 1909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnang

Sandfilter eller Cartridgefilter till badtunna
« skrivet: maj 12, 2018, 07:21:41:41 »
Jag har beställt en rostfri badtunna på ca. 4 kubik som ska värmas med elvärmare. Nu velar jag mellan att skaffa ett litet sandfilter typ Pahlen Sandfilter 350 eller ett Cartridgefilter.
Från början var jag inne på cartridgefilter då det inte behöver backspolas etc. samtidigt måste man ta ut kassetten och rengöra den. Utbudet av cartridgefilter är ganska dåligt så därför är jag nu mer inne på ett sandfilter.
Jag har tänkt använda biocool / biotabs för att desinficera vattnet.

Vilka för- och nackdelar finns det med de olika filterna?
Något speciellt jag bör tänka på?

Tacksam för alla svar!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Sandfilter eller Cartridgefilter till badtunna
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2018, 09:21:05:05 »
Sandfiltret har ju större filtreringskapacitet om du verkligen får vattnet ur balans någon gång och måste rensa rejält. Med patronfilter får du nog i ett sådant läge snarare räkna med ett vattenbyte, men med 4 kubik så är ju det inget omöjligt alternativ heller - det blir ju inte som en större pool. Själv skulle jag nog föredra sandfilteralternativet.

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter eller Cartridgefilter till badtunna
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2018, 18:10:29:29 »
Hej,

Jag har kört badtunna året runt i ett par år nu och vattnet håller sig strålande rent med sandfilter och klor, samma klor som jag har till stora poolen för övrigt även om jag vet att det finns speciellt  spaklor. Har inte behövt byta vatten ännu  :-)

MVH Magnus

Viktorkörrostfritt

  • Gäst
Viktorkörrostfritt
SV: Sandfilter eller Cartridgefilter till badtunna
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2020, 16:13:34:34 »
Hej,
Har också införskaffat en ca 5m3 stor rostfri badtunna och började med biocool. Tycker att vattnet blir grönt men vet inte om det är alger eller om biocool gör det grönt?

Nu provade jag att chockklorera ändå för jag tyckte inte det såg fräscht ut, hur tycker du att det har fungerat med biocool?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sandfilter eller Cartridgefilter till badtunna
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2020, 17:23:32:32 »
Håller med Erica. Sandfilter har funnits över 100 år och enligt mig bättre än andra filter.
Vatten kan bli grönt av två anledningar;
1. Alger
2. Kopparjoner, klor och för högt pH. (OS-bassängen Rio 2006)
För mig var biocool ännu en ny produkt. Den har provats på minst ett badhus.
Blir inte vattnet bättre så prova en annan produkt.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag