Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frostskyddsvärma  (läst 2165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtner

Frostskyddsvärma
« skrivet: september 22, 2018, 21:15:47:47 »
Förra säsongen beslutade jag mig för en alternativ vintersäkring utan att sänka nivån i poolen. Det enda jag gjorde var koppla ur VP:n  och öppna bypass 100%. Jag har en styrdator som övervakar och styr cirkulation, så jag satte upp den att köra cirkulationspumpen 5-10min i timmen om utetempen sjönk under 0. Filter och pump finns i källaren i huset och där är det frostfritt.  Poolen ligger på södra Öland, och vi har inte många dagar med frost under vintern. Så tanken med detta var att slippa sänka vattennivån. Vi har ju vattenbrist på Öland och det klänns som man slösar rejält genom att göra så.

Typiskt nog råkade vi ut för den värsta vintern på mer än 30år. Allting fungerade bra fram till februari, men då slog rysskylan till. Cirkulationen fungerade fint ett antal dagar, men 10-15 sekundmeter nordostlig vind och lika många köldgrader gjorde att trots pooltak bildades det issörja som drev in i skimmern. Då dröjde det inte länge förrän allt frös ihop... Jag hade en väldig tur och skadorna begränsades till en spricka i ett rör vid bypassen, vilket jag fick byta på vårkanten.  Skimmern fick också en mindre spricka, men den kan jag stå  ut med. Det droppar minimalt med vatten från den.

Nu sitter jag funderar på om jag ska göra ett nytt försök denna vinter. I så fall tänkte jag låta VP:n vara inkopplad och ställa in övervakningen så att jag kör igång denna om vattentemperaturen går under låt säga 3 grader. Utöver detta motionerar jag pumpen en gång i timmen som förra vintern.  Jag tycker detta borde eliminera all isbildning. Jag tror inte heller att uppvärmningskostnaden blir så stor. Solen värmer under pooltaket, så förmodligen är det bara några få dygn som VP:n behöver jobba.

Vad tror ni om riskerna med en sådan lösning? Är jag en jubelidiot, eller är fiffig lösning? Det skulle vara skönt att få slut på slöseriet med vatten och när våren kommer är det bara att höja termostaten, och så kan man bada!
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Poolgiganten

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frostskyddsvärma
« Svar #1 skrivet: september 22, 2018, 22:27:32:32 »
Plugga inloppen och skimmern och lägga tomma petflaskor i den?

Då räcker det att tömma rörsystem och filter/pump som är utomhus.

Utloggad bengtner

SV: Frostskyddsvärma
« Svar #2 skrivet: september 23, 2018, 08:33:43:43 »
Ja det är en möjlighet. Jag har pluggar till inloppen som fungerar bra och även hittat gigantiska gummiproppar som jag använder för jet-streamerns in- och ut-lopp. Men jag har inte hittat någon bra lösning till skimmern. Försökte med en "flaska" som har en gänga som ska skruvas ner i skimmerns utlopp. Är alltså tänkt att fungera både som PET-flaska som plugg. Men jag fick den aldrig att sluta tätt och gav upp.

Jag kanske ska leta efter en vanlig plugg och kombinera med en PET-flaska med sand. Känns som en säkrare lösning givet att PET-flaskan tar upp tillräckligt av isens spänningar.

Enda nackdelen med denna lösning är att jag måste åka till landet och plugga igen när poolen har svalnat så mycket att jag inte riskerar algtillväxt. Det är ganska lurigt att bedöma då pooltaket värmer så kraftigt.  Och jag har 40mil att köra till landet....
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad MathiasS

SV: Frostskyddsvärma
« Svar #3 skrivet: september 23, 2018, 20:53:57:57 »
tycker det verkar riskabelt att låta allt vara igång, speciellt om du inte själv är på plats.

Vad säger du om att pumpa upp vattnet till två 1kubiks tankar och sedan pytsa i det igen på våren? Och stänga cirkulation etc.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad bengtner

SV: Frostskyddsvärma
« Svar #4 skrivet: september 23, 2018, 21:09:07:07 »
Det är en tanke. Men då ska man skaffa tankar. Bönderna har sådana som de köper myrsyra och annat i. Kan vara ett alternativ.

Om jag inte törs hålla allt igång så lutar jag nog ändå åt att plugga utloppet skimmern. Jag ser att det finns 50mm gummiproppar som jag kan sätta i. Och vad jag förstår så är det inte ovanligt att använda PET-flaskor för att skydda skimmern.

Notera att jag kan övervaka och styra hela poolen från nätet. Så jag lämnar det inte helt vind för våg. Händer något kan jag kasta mig i bilen och köra dit på 5 timmar....
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Henr73

SV: Frostskyddsvärma
« Svar #5 skrivet: september 24, 2018, 08:21:52:52 »
Jag har pluggar till inloppen som fungerar bra och även hittat gigantiska gummiproppar som jag använder för jet-streamerns in och utlopp.

Var hittade du propparna till jetswim?

Utloggad Ingvar

SV: Frostskyddsvärma
« Svar #6 skrivet: september 24, 2018, 09:09:33:33 »
De flesta poolvärmepumpar slår av vid exempelvis fem plusgrader och ger därför ingen värme när det blir kallare. Det finns några fåtal modeller som värmer vid minusgrader, men dessa är rätt mycket dyrare än de vanliga modellerna. Har du kollat upp vid vilken temperaturgräns som din värmepump slår av?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad bengtner

SV: Frostskyddsvärma
« Svar #7 skrivet: september 25, 2018, 11:23:51:51 »
@henr73 Jag köpte propparna från en firma som säljer labutrustning. Kommer inte ihåg vad den hette. Jag får leta bland gamla mail och se om jag hittar något. Skickar ett PM i då fall.

@Ingvar Bra tanke. Måste kolla upp detta. Det är en Gullberg &Jansson jag har.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frostskyddsvärma
« Svar #8 skrivet: september 26, 2018, 21:31:40:40 »
Var hittade du propparna till jetswim?

Vilken diameter har hålen?

Utloggad Henr73

SV: Frostskyddsvärma
« Svar #9 skrivet: september 26, 2018, 23:39:23:23 »
75 mm och 90 mm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan