Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Meningen med motorskydd  (läst 15648 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Meningen med motorskydd
« skrivet: september 17, 2018, 09:23:13:13 »
Hejsan,

Ska koppla in elen till poolen på riktigt nu. Har varit lite provisoriskt fram tills nu. Men motorskyddet ger mig flera frågetecken, ni kanske kan hjälpa mig att reda ut begreppen. Den enda dokumentationen jag har är bifogat inkopplingsschema.

Först: Jag gissar att ett motorskydd kollar om någon fas försvinner, då bryter den. Men som i mitt fall med en enfas-pump, vad är vitsen då? Om den enda fasen försvinner så stannar ju pumpen i alla fall.

Sen: Poolsnubben som hjälpte mig koppla in allt sa att det är smart att lägga pumpen på en fas och UV-lampan på en annan fas. Typ för att skydda den mot eventuella backspänningar mm. Och UV-lampan bör ju bryta samtidigt som pumpen stannar/stängs av så att den inte går varm? Är detta rätt tänkt? Eller är det dåligt för lampan att slås på/av flera gånger vid tex backspolning?

I så fall: Kan man nyttja motorskyddet till att bryta två separata faser (en till pumpen och en till UV-lampan)? Hur skulle jag koppla då?

Sista av allt: Har även en MiniMaster. Den skulle eventuellt kunna få sin egen fas den också, om det finns någon vits med det. Den tror jag inte ska styras av motorskyddet. Via sin flödesgivare så stänger den ju ändå ner sin dosering om pumpen stannar. Tänker att bara för att jag står på och av pumpen, vid tex backspolning, så ska inte MM behöva slår på och av hela tiden...

Tacksam för råd från alla kunniga i forumet  ::)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Meningen med motorskydd
« Svar #1 skrivet: september 17, 2018, 09:39:13:13 »
Motorskydd ställer man in exakt på den ström motorn drar. Om den t.ex. går trögt så den drar mer ström så bryter den innan motorn går sönder pga överhettning. Det klarar inte en säkring av.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Meningen med motorskydd
« Svar #2 skrivet: september 17, 2018, 10:48:11:11 »
Beroende på vad du har för pump så varierar driftströmmen mellan 1-2.5 A för en trefaspump, givetvis mera för en enfas. En säkring skyddar mot kortslutning, så att det inte börjar brinna i huset p.g.a. överhettade ledningar, men den skyddar inte din motor mot överbelastning eller, om det är en trefaspump, inte mot om en fas faller bort. Ett motorskydd klarar de uppgifterna.

Vad det gäller enfasmotorer så är de väldigt ofta försett med ett inre motorskydd i form av en termokontakt och behöver då inte nödvändigtvis ha något motorskydd, även om det ger en extra säkerhetsnivå - fördelen med motorskyddet är bl.a. att det löser ut definitivt tills du återställer det, medans inbyggda termokontakter i de flesta fall åter kopplar till strömmen när motorn har svalnat.

Om du lägger UV-lampan genom motorskyddet men på en annan fas, vilket går bra eftersom din pump bara använder en fas, och du sedan lägger minimastern på en tredje, så skall du då lämpligen mata detta från en trepolig dvärgbrytare (automatsäkring). Har du gammaldags gängsäkringar i din central går inte detta, men då skall säkringarna utgöra en trefasgrupp och sitta intill varandra. Du matar då med en 5-ledare från centralen.

Att mini-mastern blir strömlös vid pumpstopp ger ju en extra säkerhet, även om min-mastern har en flödesvakt. Vi har ett äldre automatiksystem, samma funktion som mini-mastern men med äldre teknik. Det systemet har ingen flödesvakt, men eftersom matningen är kopplad så att pumparna för kemikalierna stannar om pumpen stannar så får vi samma effekt - utom möjligen då om cirkulationen stannar av något annat fel - t.ex. stopp i rör eller filter, pumpen suger luft eller liknande.

Problemet med att lampan släcks och tänds gång på gång vid backspolning kan du ju lätt lösa med att slå av den manuellt vid sådana tillfällen. Den skall ju ändå ha en egen arbetsbrytare om den är fast ansluten.

Observera att sådana här kopplingar kräver elbehörighet eftersom det handlar om fast installation.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Meningen med motorskydd
« Svar #3 skrivet: september 17, 2018, 11:06:55:55 »
Rätt, men i grunden så är väl motorskydd vanliga på trefas motorer just för att de inte skall brinna om en fas försvinner av någon anledning.
Riskerna att nåt skall få en enfas cirkpump att gå så trögt att den brinner utan att du märker det på annat sätt (läckage, varmgång/lukt eller missljud) känns långsökt.
Har du (som det ser ut) ett trefas motorskydd? vill du använda det för en enfas motor så skall alla tre faserna ha ström genom sig.
Alltså in och ut på fas ett, sedan vidare till fas 2 in och ut, och så vidare till fas 3 in/ut.
Är motorn på 3 ampere så ställer du motorskyddet på det.

När det gäller UV-lampan och så vidare så borde det väl finnas någon instruktion till dessa över hur de skall förreglas eller om det är nödvändigt.
Jag kan tycka att både kemidoseringen och UV-lampan borde stoppas när cirkpumpen stoppas.

Jag är lite ringrostig när det gäller elen, men om jag inte misstar mig så borde drivspänningen till både UV-lampa och dosering kopplas in via potentialfria brytande kontakter på både kontaktorn för cirkpumpen och över själva motorskyddet (Potentialfri kontakt på motorskydd).

Alltså från säkring för UV-lampa och kemidosering via eventuella manuella brytare och sedan vidare till potentialfri kontakt på både kontaktor för cirkpump och potentialfri kontakt på motorskyddet.

Alternativt kan du koppla in ett externt relä som drar när motorn får ström till sig (utgående terminal på motorskyddet), och använda det reläts kontakter som förregling för UV och Kemi.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Meningen med motorskydd
« Svar #4 skrivet: september 17, 2018, 11:39:36:36 »
Ja det stämmer att för vissa motorskydd som har ett specifikt fasavbrottsskydd så måste strömmen vid enfas gå igenom alla faserna, annars löser det ut felaktigt p.g.a. asymmetri . Alla motorskydd har dock inte den funktionen. Har du ett skydd med den funktionen passar det inte för den kopplingen som TS är inne på. Skillnaden mellan de två typerna är att ett med fasavbrottsskydd även löser ut p.g.a. asymmetri medan ett utan detta löser ut om någon av faserna har en ström som överstiger inställningsvärdet.

Att koppla genom hjälpkontakter på kontaktor till motorn fungerar ju bra, men förutsätter då att det finns en kontaktor i systemet, vilket det inte nödvändigtvis gör. Potentialfria kontakter på motorskyddet är givetvis en bra lösning, men det förutsätter att du köpt ett motorskydd som har dessa extra hjälpkontakter.

Givetvis får man den mest stringenta och klara kopplingen om man har ett hjälprelä för UV-lampa resp. mini-master och kör dessa på egna säkringsgrupper.  Vi har ingen UV-lampa men vi har ju förreglat kemikalieinmatningen mot pumpen och kopplat olika larm m.m. Eftersom vi kör dessa säkerhetssystem på 24 V DC så slipper vi också främmande nätspänning i de olika kretsarna vilket höjer säkerheten ytterligare.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Meningen med motorskydd
« Svar #5 skrivet: september 17, 2018, 12:20:36:36 »
Tack för alla bra svar så långt!

Jag har tyvärr ingen mera info på mitt motorskydd annat än det bifogade kopplingsschemat ovan. Där finns två inkopplingar; den för en-fas som jag kör nu. Där går nollan genom både fas 2&3 plintarna. Sen finns den för en 3-fas motor (som jag inte har). Antar att om mitt motorskydd funkar så att den inte jämför belastning mellan faserna, utan endast bryter om någon fas belastas för hårt, så borde jag kunna använda trefas inkopplingen men använda en fas 1 för motor, fas 2 för UV och fas 3 for MM ...

Och bra tänkt, att ha egna brytare för UV och MM, som man enkelt kan bryta när man backspolar mm. Motorskyddet är ju endast till för att vara just ett skydd, och då är det nog smart att det bryter allt...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: Meningen med motorskydd
« Svar #6 skrivet: september 19, 2018, 16:15:30:30 »
Om du orkar leta så är det beskrivet hur detta kopplas i min tråd. Fråga mig bara inte var, det har diskuterats i ett par omgångar.

Jag skulle skippa motorskyddet helt om jag hade en enfaspump, och använda ett relä för att bryta MM/UV om säkringen går ELLER om du slår av huvudströmbrytaren för pumpen, dvs styrsignal till reläet tar du på utgående "fas" från huvudströmbrytaren/arbetsbrytaren till pumpen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Meningen med motorskydd
« Svar #7 skrivet: september 21, 2018, 19:24:09:09 »
Så där ja, nu har jag lärt mig lite mera både här i forumet och av kunniga personer på mitt jobb!

Det motorskydd som jag har är helt meningslöst: Minimim inställbart är 6A, pumpmotorn har en märkström på 3,7A :( Sen är inkopplingen idiotisk, genom nollan går ingen ström, ändå går nollan genom två poler på skyddet. Dvs motorskyddets känslighet är endast 1/3. Dvs hela pumpen lär ju brinna upp innan något motorskydd eventuellt löser ut.

Så, på jobbet hittade jag ett motorskydd av rätt storlek (det på bilden). Sen ska man dra fasen till motorn i serie genom alla 3 poler i motorskyddet. Då funkar det som tänkt. Sen använder jag slavrelät på motorskyddet till att dra min kontaktor som även får bryta nollan, klart  O0. Om nu någon förstod något av vad jag försökt förklara  :D
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Erica

SV: Meningen med motorskydd
« Svar #8 skrivet: september 21, 2018, 20:06:54:54 »
Så där ja, nu har jag lärt mig lite mera både här i forumet och av kunniga personer på mitt jobb!

Det motorskydd som jag har är helt meningslöst: Minimim inställbart är 6A, pumpmotorn har en märkström på 3,7A :( Sen är inkopplingen idiotisk, genom nollan går ingen ström, ändå går nollan genom två poler på skyddet. Dvs motorskyddets känslighet är endast 1/3. Dvs hela pumpen lär ju brinna upp innan något motorskydd eventuellt löser ut.

Så, på jobbet hittade jag ett motorskydd av rätt storlek (det på bilden). Sen ska man dra fasen till motorn i serie genom alla 3 poler i motorskyddet. Då funkar det som tänkt. Sen använder jag slavrelät på motorskyddet till att dra min kontaktor som även får bryta nollan, klart  O0. Om nu någon förstod något av vad jag försökt förklara  :D

Nja, riktigt så fungerar inte några normala motorskydd. det blir inte 1/3 av strömmen för varje fas har sin egen bimetalltunga och känner av sin egen ström, oberoende av de två andra faserna. En viss liten skillnad kan det bli efter en längre drift p.g.a. tre tungor värmer hela skyddet mer än en enda, men det blir en marginell skillnad. Däremot stämmer det ju att en motor med en driftström på 3,7 A omöjligen kan skyddas på avsett sätt om skyddet har en lägsta inställningsgräns på 6A. Men som jag skrev tidigare, med motorskydd som löser ut på asymmetri genom en speciell fasavbrottsskyddsfunktion  måste strömmen för en enfasmotor skickas genom alla tre faserna.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Meningen med motorskydd
« Svar #9 skrivet: september 21, 2018, 20:23:40:40 »
Ok, så är det kanske, fast med mina amatör ögon så läser jag på märkskylten av motorskyddet 1/3 vid 1-fas inkoppling, men jag kanske missförstår detta. Strunt samma, med nya motorskyddet blir det i alla fall rätt. Dessutom får jag två lediga platser i min kontaktor till UV och MM, så det blir en kompakt och snygg lösning.

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan