Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex Saltklorinator problem  (läst 5590 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freed

Intex Saltklorinator problem
« skrivet: juli 21, 2010, 23:16:19:19 »
Hej!

Har vattenfyllt min Weka Capri (11,7m3), för ca 1-1/2 vecka sedan, och efter att ha läst mycket på detta forum ang intex saltklorinator, så köpte jag mig en sådan och efter lite problem att koppla in den, pga rördimmensioner så var den på plats och saltet i poolen.

Men ett frågetecken har uppstått, och det är att mitt klorvärde dalar ganska mycket, så fort klorinatorn är igång, kör den 3timmar varje morgon(8-11), och vattenvärderna utmärkta, men desto längre dagen går desto mer sjunker klorhalten, för att på kvällen vara noll.

Är det det normalt att det är så men en saltgenerator? eller beror det på den extrema temperaturen som varit?

Mättning efter att saltklorinatorn har varit igång 3timmar (8-11):
CL 2.0
PH 7,3
ALK 98

Mättning kl 20:00 samma dag
CL 0
PH 7,6
ALK 101

Har provat att chockklora, för att ta bort eventuella orenheter som förbrukar klor, men så fort värdena kommer ner till normalt så är samma visa igen!

Hoppas att någon kan hjälpa mig och säga om detta är normalt eller hur jag skall få till en lösning på detta!

Många tack på förhand!

Mvh
Freed

Poolgiganten

Utloggad bjorsa

SV: Intex Saltklorinator problem
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2010, 17:06:05:05 »
Har oxå samma problem att när jag mäter fritt klor så får jag 0 men om jag mäter när den går och vid utblåset så får jag där 3 man kanske skulle ha i cyanursyra är det någon som provat det ?

mvh/bjorsa

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Intex Saltklorinator problem
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2010, 01:33:22:22 »
Det är helt normat att kloret förbrukas under dagen när det bryts ner av solen\värmen och badande.
Du får helt enkelt låta den gå några timmmar på dagen med.
Prova 8-10  14-16  20-22
Bara laborera tills du hittar lämpliga tider.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad bjorsa

SV: Intex Saltklorinator problem
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2010, 11:04:51:51 »
Det är helt normat att kloret förbrukas under dagen när det bryts ner av solen\värmen och badande.
Du får helt enkelt låta den gå några timmmar på dagen med.
Prova 8-10  14-16  20-22
Bara laborera tills du hittar lämpliga tider.

Ok men min går bara att ställa in antal timmar å sen gör den uppehåll på 24 timmar innan den startar igen men vid strömavbrott så startar den upp igen och kör sina timmar så man kanske skulle köra en timer på den så att den startar 2 ggr per dag å kör då 2 timmar i stöten då den pumpar c 7500 timmen och poolen är ca 16000 l men badas bara av 2 vuxna men ligger i ett växthus så vattnet har hållt temp runt 28-30 grader .

mvh/bjorsa

Johannn

  • Gäst
Johannn
SV: Intex Saltklorinator problem
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2019, 18:22:06:06 »
Min går ca 12 timmar per dag, ibland på 20% ibland änd upp till max. När vi badar försvinner ca 3 i klorhalt om vi är 8st, så då behöver det dels vara 3-4 på morgonen och så måste den gå hela dagen

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Intex Saltklorinator problem
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2019, 20:48:23:23 »
Hejsan.

Jag har blandat i cyanursyra i min pool och jag kör saltklorinatorn ca 3 timmar om dagen, det håller kloret på en någorlunda stabil nivå.
Tidigare så försvann allt mitt klor när det var fint och soligt väder ute och klorinatorn fick jobba på som bara den.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex Saltklorinator problem
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2019, 14:38:59:59 »
Hejsan.

Jag har blandat i cyanursyra i min pool och jag kör saltklorinatorn ca 3 timmar om dagen, det håller kloret på en någorlunda stabil nivå.
Tidigare så försvann allt mitt klor när det var fint och soligt väder ute och klorinatorn fick jobba på som bara den.

Hur såg du att kloret försvann? (utan att mäta alltså)  Blev vattnet oklart/mjölkigt?
Frågar för att jag misstänker att cyanursyra kanske är lösningen...?

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Intex Saltklorinator problem
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2019, 18:05:44:44 »
Jag mätte med en Scuba test när poolen hade varit öppen och vi hade badat hela dagen.
I början så mäter man lite mer, bara för att kunna ställa in allting rätt, så när jag tog av pooltäcket så hade jag klor, men efter dagens slut så var det nere på noll.
Mitt vatten har aldrig varit oklart eller mjölkigt, alltid klart och fint.
Slänger i flockmedels tabletter i skimmern varje månad för att få vattnet ännu klarare, eller om vi har badat mycket och sedan backspolar jag filtret efter ett dygn eller två.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag