CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ger upp nu!!! Alkanitet 0  (läst 3660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2019, 00:02:37:37 »
Ok. Är det så his alla som kör automatik att alkanitet är lågt?

Vi kör med automatik, äldre modell. Vi har aldrig ens mätt alkaliniteten. Vi har haft andra pooler tidigare när vi bott på annat håll och alltid följt principen att så länge som vi inte har några problem med pH-regleringen så bryr vi oss inte om alkaliniteten. Det har hittills alltid fungerat bra.

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2019, 08:50:23:23 »
Det är bara om du har en pool som åker jojo på PH värdet du behöver bry dig om alkaniteten.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2019, 18:01:34:34 »
De flesta gör sin mätning i skimmern eller har utrustning som mäter från detta vatten. När klor tillsätts till vattnet så ökar eller minskar pH vilket är naturligt, beroende vilket klor eller metod de använder. Det enda kloret som inte förändrar pH är natriumdiklorisocyanurat. Detta klor innehåller relativt lite klor och ökar CYA fortare än triklorisocyanursyra.
I en pool med förstrypningsprincipen med två jets och en skimmer är inte pH lika i hela poolen. Ofta lägre med djupet. pH åker alltid lite jojo med klor. Har du automatik och inte badar kommer troligen pH att minska. Vilket är helt naturligt. I mitt fall som använder oorganiskt klor som kalciumhypoklorit är anledningen till mjölkigt vatten just alkaliniteten.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2019, 18:15:21:21 »
Jag gav tidigare ett förslag om att byta saltsyra mot svavelsyra. Den senare är en oxiderande syra som påverkar metallers korrosion mer än den första. Alltså har du metall i poolen så bör man undvika svavelsyra. Bundet klor som kloraminer korroderar metall mer än fritt klor.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2019, 20:30:16:16 »
Jag gav tidigare ett förslag om att byta saltsyra mot svavelsyra. Den senare är en oxiderande syra som påverkar metallers korrosion mer än den första. Alltså har du metall i poolen så bör man undvika svavelsyra. Bundet klor som kloraminer korroderar metall mer än fritt klor.

Passar på att ge en tumme upp för Roger, jag får lära mig en massa nytt, och får även förklaringar/förståelse till problem som jag haft. All denna kunskap om poolkemi borde samlas på ett ställe.  O0
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag