VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex pool 4x2m(ca 6.5m3)Kan man koppla in fjärrvärme för att värma denna? Hur?  (läst 2495 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grillen

Har en Intex pool 4x2m (ca 6.5m3) som jag sitter och funderar på hur jag ska värma upp. Jag har varit inne på att köpa en mindre poolvärmepump men ramlade in på ett forum där någon skrev att man kunde koppla in pumpen via någon värmeväxlare till fjärrvärmen. Är det något som skulle fungera till min pool, och vad isf är det jag måste köpa till för att få det att fungera?

Jag tänkte köpa någon av dessa sandfilterpumpar till poolen

https://www.bauhaus.se/sandfilteranlaggning-classic-250
eller
http://primastarpool.se/sandfilter-paket-popular.html

Fungerar det med någon av dom pumparna, eller måste jag ha någon annan? Och vad mer behöver jag för att koppla in mig på fjärrvärmecentralen, räcker det med en värmeväxlare och isf vilken storlek behövs?  Jag vill gärna ha mellan 28-32 grader i poolen iaf och det är ca 15-30 meter slang mellan pool och fjärrvärme beroende på var jag ställer poolen om det har någon betydelse.

Jag kommer bara ha slangen fylld under sommarhalvåret och sedan tappa ur det mellan höst/vinter/vår.

Finns det några nackdelar med att koppla in sig på fjärrvärmen för att värma poolen, t ex blir det jättedyrt till skillnad mot en poolvärmepump eller kan man räkna ungefär samma kostnad som det kostar att värma upp huset på vintertid?

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

Hej

Det finns färdiga enheter som man monterar in på bef. fjärrvärme. Oftast har man en pooltaxa eller en sommartaxa och då kan inte värmepumpar löna sig.

Den här firman har en lösning https://ketherm.se/ annars har pahlens utrustning och även brukar många fjärrvärmeleverantörer ha det. Mälarenergi säljer tex kompletta poolpaket.

Utloggad Grillen

Tackar, ska kolla med vvs'aren jag känner om han har möjlighet att koppla in det åt mig.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Vad kostar det med pooltaxa/sommartaxa ?
Vad kostar ett komplett paket till tex en normalisolerad pool på 40 kubik?

Dagens poolvärmepumpar är riktigt effektiva, men fjärrvärme ger förstås samma effekt oavsett utetemperatur och man ”slipper” ha en utedel.

Utloggad Coolg8

Poolvärme med fjärrvärme är oslagbart på de ställen som har en bra sommartaxa.

Tex

Västervik maj-sep 18,75 öre/kWh
Västerås jun-aug 19,2 öre/kWh
Falun Jun-sep 29,4 öre/kWh

Sen finns det företag, t.ex. Eon som inte är så sugna på Poolvärme utan har samma pris året om 73,6 öre/kWh, då blir det inte billigt.
Stockholm Exergi 67,3 öre/kWh.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Kostar det 18-20 öre blir det snarlik kostnad med en modern poolvärmepump med COP på 5-6 vid 15 grader ute eller varmare om jag inte räknar helt fel , om inte summan är inkl alla märkliga avgifter ingår :)

Men är det lite kallare än ca 15 grader ute blir det fördel fjärrvärme.
Ingen aning om vad ett ”poolvärmepaket” kostar inkl växlare och styrning men det kanske är billigare än vad en poolvärmepump är.

Utloggad Coolg8

Den stora skillnaden är att det är fullflödesväxlare vilket innebär att du kan trycka ut en 40-50 kW på en gång.

Cop värden på mellan 4-6 vid 15 grader i utetemp, ja det stämmer om man ligger på 25 grader eller varmare i poolen.

VVx från Ketherm ligger väl på runt 20.000 skulle jag räkna med, finns i rostfritt eller titan inkl. styrning.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
Ja det är runt 25 grader i vattnet och det är väl det man ska försöka hålla 95% av badsäsongen  :)
40-50kW underlättar dock vid uppstart på våren.
Kostar en komplett anläggning 20000:- inkl montering eller om det också är saker man som poolägare kan montera själv så är det inte så stor prisskillnad.

Utloggad Grillen

Har nu kollat vidare i det här och det verkar som att jag måste köpa installation via mitt värmebolag, och då blir kostnaden 20.000kr. Då jag i dagsläget har en så liten pool kändes den kostnaden astronomisk i sammanhanget då jag även hade varit tvungen att uppgradera sandfilterpumpen för att orka pumpa runt vattnet. Så fick bli en poolvärmepump istället och så får jag byta till fjärrvärme senare om vi uppgraderar till en stor pool i framtiden :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan