VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vaccum solfångare glasrör, vad behöver jag?  (läst 6703 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Vaccum solfångare glasrör, vad behöver jag?
« Svar #20 skrivet: augusti 21, 2017, 21:05:48:48 »
Det gör väl inget att den är rund, kan jag tycka. PEM är tåligt och håller ganska bra att gå på om man nu inte har spetsiga klackar. Det har inte jag  ;D

Tänkte mera på det estetiska och det praktiska om du fäller in den som nåtar i däcket - med rund så blir den ju som en kullerstensgata och inte särskilt gåvänlig...  Spetsiga klackar - nja jag tror inte du perforerar PEM-slang ens med sådana (om du nu inte har det så kan ju gäster ha det...) - den är rejält tålig, fordrar nästan borrmaskin för att göra hål i den.  Men vi hade ju en diskussion här på forumet tidigare om ev. risker för punktering på liners om man t.ex. vid fester badar med högklackat  - vi kom fram till att med betongpool så behövde man då rakt inte oroa sig :)  Och skulle mot förmodan någon elefant hoppa i vår pool så vore jag nog mer orolig för översvämning än för hål i botten...

Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Vaccum solfångare glasrör, vad behöver jag?
« Svar #21 skrivet: augusti 21, 2017, 21:17:53:53 »
Det gör väl inget att den är rund, kan jag tycka. PEM är tåligt och håller ganska bra att gå på om man nu inte har spetsiga klackar. Det har inte jag  ;D

Det är ju bara det att en typisk jordvärme PEM slang är dia.50mm. Det skulle kanske fungera bra med 32mm med. Men hur man nåtar ett tralldäck med den utan att det ser ut som ren jävla skit övergår mitt förstånd. Men vi kanske inte har samma estetiska preferenser?

Utloggad Erica

SV: Vaccum solfångare glasrör, vad behöver jag?
« Svar #22 skrivet: augusti 21, 2017, 23:59:17:17 »
Det är ju bara det att en typisk jordvärme PEM slang är dia.50mm. Det skulle kanske fungera bra med 32mm med. Men hur man nåtar ett tralldäck med den utan att det ser ut som ren jävla skit övergår mitt förstånd. Men vi kanske inte har samma estetiska preferenser?

Nej men det var ju därför jag föreslog 15 mm fyrkantig slang. Har man då t.ex. 100 mm bräder och mellan varje lag en 15 mm fog som var värmeupptagande så skulle man nog kunna få det att se vettigt ut - om man bara kan få fast det. PEM är ju inte limbart med normala metoder. Och det är väl tvivelaktigt om värmeupptagningen skulle bli stor nog, även om faktiskt även ett bräddäck blir varmt i solsken. Men kanske det skulle gå att göra ihåliga brädor i imitation i plast och leda vatten inuti i stället ? För att spåna på okonventionella lösningar...   O0

Utloggad aromata

SV: Vaccum solfångare glasrör, vad behöver jag?
« Svar #23 skrivet: augusti 22, 2017, 10:20:42:42 »
Det är ju bara det att en typisk jordvärme PEM slang är dia.50mm. Det skulle kanske fungera bra med 32mm med. Men hur man nåtar ett tralldäck med den utan att det ser ut som ren jävla skit övergår mitt förstånd. Men vi kanske inte har samma estetiska preferenser?
Den vanliga jordvärmeslangen är 40 mm, och tunnväggig. 2 mm tror jag. Därför är den också förhållandevis billig (lite material).
32 mm funkar säkert också men ju kortare slang desto lättare att hantera tänker jag.
Man får utgå ifrån en idé och se om det överhuvudtaget är tekniskt möjligt. Och rimligt ekonomiskt. Därefter får man lösa det estetiska. Alla bitarna måste förstås falla på plats. Att direkt avfärda projektet som oestetiskt innebär bara att man låser sig i tanken. "Grit" är ju det nya!

Utloggad aromata

SV: Vaccum solfångare glasrör, vad behöver jag?
« Svar #24 skrivet: augusti 22, 2017, 10:38:57:57 »
Nej men det var ju därför jag föreslog 15 mm fyrkantig slang. Har man då t.ex. 100 mm bräder och mellan varje lag en 15 mm fog som var värmeupptagande så skulle man nog kunna få det att se vettigt ut - om man bara kan få fast det. PEM är ju inte limbart med normala metoder. Och det är väl tvivelaktigt om värmeupptagningen skulle bli stor nog, även om faktiskt även ett bräddäck blir varmt i solsken. Men kanske det skulle gå att göra ihåliga brädor i imitation i plast och leda vatten inuti i stället ? För att spåna på okonventionella lösningar...   O0
Ihålliga bräder är ju en bra idé. Problemet är att det faller på det estetiska. Syntetbräder, vilket det nog hade varit fråga om, är inte så snyggt. Syntet åldras inte vackert. Dessutom skulle ett sådant däck kännas kallt tror jag. Även om det skulle hålla 25°C.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att täcka en "social yta" med fartygsplåt eller liknande. Grov nog att gå på, obehandlad och i markplan. Plåt överst, slang under och sedan frigolit eller lecakulor under som isolering (om det nu behövs?). Hela plåtens yta skulle fungera som en solfångare och man skulle kunna vistas på den. Inget dött utrymme och rostigt järn smälter bra in i naturens färgskala. Man kan ju inte ha stora trädgårdsbordet och stora parasollen där men ytan blir kan ändå användas.

Utloggad Erica

SV: Vaccum solfångare glasrör, vad behöver jag?
« Svar #25 skrivet: augusti 22, 2017, 23:33:37:37 »
Ihålliga bräder är ju en bra idé. Problemet är att det faller på det estetiska. Syntetbräder, vilket det nog hade varit fråga om, är inte så snyggt. Syntet åldras inte vackert. Dessutom skulle ett sådant däck kännas kallt tror jag. Även om det skulle hålla 25°C.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att täcka en "social yta" med fartygsplåt eller liknande. Grov nog att gå på, obehandlad och i markplan. Plåt överst, slang under och sedan frigolit eller lecakulor under som isolering (om det nu behövs?). Hela plåtens yta skulle fungera som en solfångare och man skulle kunna vistas på den. Inget dött utrymme och rostigt järn smälter bra in i naturens färgskala. Man kan ju inte ha stora trädgårdsbordet och stora parasollen där men ytan blir kan ändå användas.

Nej rostig plåt skulle inte fungera. När den blir våt smetar den och du kommer att få fotspår i form av rostfläckar överallt. Dessutom avger den ju energi ganska lätt, man får inte den där "inlåsningseffekten" (a la växthus) som man får med glasskivor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag