CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim  (läst 13619 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #30 skrivet: april 07, 2019, 21:49:21:21 »
Trappan nu färdig ritad, och inväntar offerter för trall, mur och poolsarg.

Handgrävning trapp plingar och stenläggning och sedan inhandling av motordrivet jordborr på Biltema. Klart skönt att inte behöva stressa med att hyra, hoppas den håller för alla hål. Kör ner den till 1m och hittills har den orkat med leran.

Tog en ledig fredag och fick till 3 flitiga dagar då jag slitit och fört en massa väsen till grannarnas stora belåtenhet :-\

Pumprummet för jetswim pumpen har nu murats upp av lecablock från byggmax. Tog 19cm block och armering var tredje varv. Gick helt ok, men tog en hel dag, mycket kapande blev det men specialbladet till tigersågen fungerade helt ok.


Poolgiganten

Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #31 skrivet: april 07, 2019, 21:51:18:18 »
Under helgen blev det också äntligen dags för att fästa regler mot sargen, och då skall det ju borras i betong. Tanken var först att hyra en maskin men ville då få gjort allt på samma dag. Det övergick sedan i att min far sa sig ha en slagborr som skulle fixa jobbet. I med 10 mm borr, och INGET händer, mer än att det låter för jäkligt! Det fick bli en tur till Byggmax för att handla en borrhammare. En Black & Decker för 1100, som klarade uppdraget helt ok. Många hål blir det och en dag var ju klart optimistiskt så jag tror redan den är int <hmm>jänad , ALLT tar ju längre tid än man tänker sig. Jag har fäljt Tjälldens anvisningar och lyft upp träsargen 12 mm så att man skall kunna gjuta en plan yta för stensargen mellan träregeln och snapp-in-list, det var omöjligt att få regeln att ligga i våg mot listen mer än vid ändarna, men hoppas det går att ljuga bort med sten och fix/lim.

Börjat såga upp sektioner till trappan också, kul att kunna börja få känna på dimensionerna på riktigt efter allt vändande och vridande i datorn.

Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #32 skrivet: april 22, 2019, 21:04:35:35 »
Förra helgen blev det hyra av minigrävare för att gräva ur för muren.Jag hade ALDRIG gissat att bygga mur skulle vara så krångligt, men så blir det säkert onödigt komplicerat också, men allt för att det inte skall sätta sig om några år. Jag hade min bror till hjälp att kratta grus och padda, och vi turades om att knata med skottkärran fylld med grus. Vi använde grävmaskinen att fylla kärran. Oj vad det underlättade, men det kändes som man satt som barn i sandlådan  ;D




Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #33 skrivet: april 22, 2019, 21:07:37:37 »
Slutet på påsken gick till att snickra ihop en form till betongsulan som muren skall stå på. Jag är mycket nöjd över att vi fått ByggMax i byn, så det handlades formplyfa som jag skar upp i 11 cm remsor. Knackade ner vässade 45x45 reglar och vägde sedan in remsorna och skruvade fast i reglarna. Skar sedan av uppstickande bit för att få en slät yta att dra av mot.

Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #34 skrivet: april 22, 2019, 21:15:39:39 »
Efter att ha räknat lite på volymen, och kommit fram till ca 0.9 m3 betong i formen, så har jag efter moget övervägande kommit fram till att betongbil blir enda alternativet. Först köra hem och sedan blanda 70-80 säckar i tombolan är inget gärna gör.

Planen nu är att jag förborrar så många plintar jag kan i veckan, ca 12-15 st. När betongbilen sedan kommer så räknar jag med att gräsmattan håller (om det går att lösa innan det blir regn). Lägger först ut betong med rännan i formen, och sedan ytterligare ca 200-300 liter i släpkärran (med presenning i bottten) och hoppas jag hinner fylla rören innan det börjar bränna. Blir att skyffla snabbt i skottkärnna och fylla med skyffel. Någon som tror något om denna strategi?


Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #35 skrivet: april 25, 2019, 21:37:24:24 »
I morgan kommer betonggolven, inget regn så här långt. Har förgyllt kvällarna med skönsång från jordborren senaste kvällarna. Jag och frugan har kört till mörkret hela veckan och nu är 12 plinthål borrade och klara med invägd gjutrör. Rotationslasern har varit värd varje krona!

Tanken var att fästa alla balkskor på reglar som vägs in och lyfts ner i plinthålen efter fyllning. Det var en dålig plan! reglarna är för skeva och hålen
är svåra att få i linje. Ikväll fick vi tänka om och sätta varje balksko på en spillbit och kapa till distanser att lägga mellan gjutröret och spillbiten. Drog ner armeringsjärn i ändarna på varje rad och gjutsnöre mellan för att justera in skorna. Blev inte perfekt men ok.

Återstår att se efter morgondagen om detta var smart eller inte   <hmm>


Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #36 skrivet: maj 12, 2019, 08:58:28:28 »
Uppdateringen kom av sig, men gjutningen gick fint! :) Regnet kom inte förrän dagen efter, och det blev knappt ett märke på gräsmattan. Det som inte gick i rännan lät vi betongbilen lägga i släpkärran som jag pallat upp och lagt en presenning i. Dock blev det på tok för mycket, och när vi fyllt de tolv plintarna, ja då var det en halv släpkärra kvar! Vad göra ! <dontkn> Slutade med att jag ringde betongstationen som lyckligt vis ligger nära, och fick köra upp det dit och skotta av. Lite nervöst, men allt gick fint!


Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #37 skrivet: maj 12, 2019, 09:01:37:37 »
Nästa steg var att gjuta upp kanten mellan regel och snap-in list. Det blev tillslut Biltemas armerade universalflytspackel. Gick precis i 6 säckar.
Hörnen var lite knepiga då Tjälldens guide säger att man skall lämna några cm snapinlist i hörnena, men jag löste det genom att skära loss hörn från russinburkar, och sedan täta glipor med mjukfog.

Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #38 skrivet: maj 12, 2019, 09:03:56:56 »
Flytspacklingen gick bra, och vi hade tejpad en liten sarg in mot poolen för att inte spilla, vilket fungerade fint. Då jag inte har någon stor visp med motor blandade jag i tombolan, och vispade det sista med liten fixvisp till borrmaskin, gick hur bra som helst!

Utloggad Swefredrik

SV: Upphöjd Tjälldéns 8x4 med jetswim
« Svar #39 skrivet: maj 12, 2019, 09:09:40:40 »
Delar till trappan har jag stått i garaget och skruvat ihop, och när de nu är på plats så börjar man äntligen kunna se lite resultat.

Nu har jag tagit semester i veckan och på måndag kommer virket. Tyvärr så är poolkanten från st:eriks restad, och kommer inte på några veckor så jag måste lägga trallen först, men det skall nog gå med lite snören osv. Fortfarande ett gäng med plintar kvar så att förbruka denna vecka skall nog inte vara något problem. Det var visst en båt som skulle göras i ordning också.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag