CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med mitt vatten..  (läst 7744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Problem med mitt vatten..
« skrivet: november 03, 2011, 19:00:41:41 »
Tjena. Mitt namn är David och är ny här på forumet..  :)

Jag fick mitt spa för någon vecka sedan men har fruktansvärda problem med att få ner PH värdet.. häller ner ph minus varje dag men inget händer, chock behandlar men inget händer.. Köpte en såndär pool id plastfjollgrej som inte verkar funka för 5 öre och nu är alla tabletter man fick med slut! >:(

Har brom i badet och någon slags flytgrej som jag har tabletter i men på min värdelösa plast testare så ger den inte ens utslag för något brom/klor?? Fattar ingenting.. ??? Någon som vet vad felet är?

Samt vart kan man köpa ett bra datasystem för mätning av vatten?

 <help>


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #1 skrivet: november 04, 2011, 07:22:23:23 »
Ett bra råd är att kontakta en lokal återförsäljare av SPA-bad, och beskriva dina problem.
Köp ett testkit av dem, och som tack för hjälpen kan de säga rätt exakt hur mycket kemikalier du skall tillsätta när du fyller badet med rent vatten (om du använder kommunalt vatten).
Som regel har en lokal ÅF bra koll på hur mycket kemikalier som skall tillsättas vid vattenbyte, då de gör sånt mer eller mindre dagligen har de lärt sig detta.
Om du kommer igång med någorlunda rätt doseringar är det mycket lättare att hålla en bra nivå på de olika värdena som du skall balansera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #2 skrivet: november 04, 2011, 15:00:54:54 »
Tack för svaret! Tänkte dra dit idag och höra med dom..

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #3 skrivet: november 04, 2011, 15:04:58:58 »
Är det ett helt nytt spa, eller har det använts tidigare? Om du använder rätt kemikalier så verkar det mycket underligt att du inte kan få ned pH. En förutsättning är givetvis att de mätstickor eller vad du nu använder för att testa pH ger korrekt och tillförlitliga svar...

/Ziggy

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #4 skrivet: november 04, 2011, 20:00:31:31 »
Var över till poolbutiken i mölnvik (värmdö) idag men dom hade ju typiskt nog stängt.. >:(

Spat är ett helt nytt med tv och en massa saker man inte behöver.. fick badet förra torsdagen och fick vattnet på lördag morgon och badade första badet på lördags kvällen. Då hällde jag i chock behandling samt slängde ner tabletterna i flytgrejen sedan testade jag vattnet, då var ph perfekt men jag fick aldrig något utslag för brom.. Sedan efter det första badet sket sig allt totalt.

Ska höra med skärgårdens poolbutik imorgon (om dom nu har öppet)

Utloggad elvings

SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #5 skrivet: november 04, 2011, 21:05:23:23 »
Hej du,

Jag hade liknande problem som dig.
Dock har jag klor o inte brom.

Jag är ny i vattenvärlden. Först skaffade jag en pool för barnen och nu senast ett spa.

Först använde jag stickor för kontroll(för ögonavläsning). Det funkade ok i poolen då jag enbart brydde mig  om klor.
Förstod att stickor var svåra att använda.

Sedan efter att jag skaffade spa så insåg jag att stickor var riktig jävla skit. dvs de man läser av mot färgkoder på burken. Vitt mjölkigt vatten ena dan. Andra dan 30cm skum ovanpå.

Nu använder jag aquacheck och det krävdes också intrimmning. jag var tvungen att hämta vatten i en skål och ta in o därefter skugga avläsaren. Dvs ha samma läsförutsätningar varje gång.(skuggning, dvs inget ljus från utomhus, samma ljus varje mätning)

Du kanske har bra avläsningsutrustning men annars så måste du skaffa det.  I början med stickor hade jag bra klor, lite högt ph och alkaniteten åt helvete.

Efter aquacheck insåg jag att jag hade lågt klor, skitlågt ph (6,1) och 0 i alkanitet.

Efter en vecka med aquacheck hade jag ok Klor, bra ph och perfekt alkanitet. Detta utan att behöva använda alla dessa ph plus o minus som en idiot.

Idag har jag normalvärden med: en klortablett var tredje-fjärde dag i en flytare. En tesked snabbklor per badare och timme efter bad samt lite ph+ kanske en gång i veckan eller 1,5 gånger i fjortondagen.(detta variera efter hur mycket vi badar, men riktvärde för oss är 17gram på 1700liter då vi badar 4 personer 2 timmar i veckan av biltemas ph+)

Vet inte om detta hjälper dig men chansar
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #6 skrivet: november 05, 2011, 18:20:12:12 »
Tack för tipset! Men finns det inte mätare där man slipper köpa stickor mm? Att man bara kan ta ett prov direkt i maskin?

Var tyvär aldrig över till spabutiken idag.. Håller på att bygga stenmur hemma så det tog upp all tid.. Men ett dopp han jag med, är inte död eller självlysande ännu satt sådär jätte farligt är inte vattnet ännu..


By the way.. varför har ni dessa jobbiga saker man måste skriva i för att kunna posta? Tycker detta verkar vara ett seriöst och ordentligt forum, så jag ser inte anledningen till att ha dessa "troll hämmare"

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #7 skrivet: november 05, 2011, 22:41:04:04 »
By the way.. varför har ni dessa jobbiga saker man måste skriva i för att kunna posta? Tycker detta verkar vara ett seriöst och ordentligt forum, så jag ser inte anledningen till att ha dessa "troll hämmare"

Tack för påpekandet.
Jag hade ställt in att man måste "verifiera" 5 inlägg, och trodde det bara gällde oregistrerade medlemmar - besökare - men inser nu att det var fel uppfattat av mig. (visar sig gälla oavsett om man registrerar sig eller ej)
Jag har nu ändrat inställningarna så att enbart oregistrerade besökare skall behöva fylla i spamskyddsfrågorna.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad khorn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm (värmdö)
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #8 skrivet: november 10, 2011, 17:11:21:21 »
Idag var jag äntligen förbi spabutiken.. Tog med lite vatten för test och testet visade perfekta nivåer på PH men inget brom, problemet var att han såg spår av algbildning och bromet tas ut av algerna så nu ska jag ha i lite algmedel så kommer det nog att lösa sig..

Men att jag har kunnat fått alger efter 2 veckor, nytt bad och nytt vatten.. Spakillen trodde jag hade något i rören.

Köpte även en dammsugare när jag var där.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med mitt vatten..
« Svar #9 skrivet: november 11, 2011, 06:23:30:30 »
Alger och bakterier har exeptionellt bra förutsättningar för tillväxt i vattentemperaturer mellan 30 och 40 grader, det går på ett par dagar att få en fullkomlig expolison av alger/bakterier om man inte har bra vattenvärden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag