VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mspa som larmar för HEF  (läst 1456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matte424

Mspa som larmar för HEF
« skrivet: april 17, 2020, 18:28:00:00 »
Hej vänner.

Tänkte höra med er om någon vet vad som är fel när badet larmar för HEF.

Det är ett Mspa från 2013 och jag har modellen med 12 stift till en rundad manöverpanel.

Jag blir inte riktigt klok på badet. När jag sätter igång värmen så kommer larmet ”HEF” efter ca 20 sekunder.
Jag har mät resistansen i värmaren och den visar då 34.9ohm. Det stämmer ju bra eftersom effekten ligger 1500watt,  För skoj skull så kopplade jag in en kupevärmare på 1400watt och då funkade det bra den korta stunden jag körde utan något vatten i.

Då tänkte jag att värmaren låg precis på gränsen så jag köpte en ny för 1000kr. Men detta hjälpte så klart inte.
(Det finns ju en krets som håller koll på strömmen som värmaren drar) fasen går igen en spole som genererar en spänning som övervakas. Här tror jag problemet ligger.

Nu har jag gett mig på kretskortet. Jag har bytt diverse komponenter på kortet som har med värmen att göra.
(Mosfet, kondensator, varistor) endast kondensatorn hittade jag igentligen fel på. 0,22 ūF som visade helt galet.
Detta har inte hjälpt ett dugg, jag har även klippt bort kontakten mellan styrkort och manöverpanel och lött ihop kablarna. Dom var lite ärjade och glappiga.

Idag har jag lyckats värma badet från 5 grader till 18, tills jag var tvungen att dra om förlägningskabeln. Stängde då av och på det en snabbis. Nu larmar det igen efter 20 sekunder vid påslag.

Vad i hela friden är det för fel på skiten?
Börjar tröttna som ni förstår. Barnen vill bada  ;D

Poolgiganten

Utloggad Dada

SV: Mspa som larmar för HEF
« Svar #1 skrivet: april 18, 2020, 17:23:04:04 »
Jag kan inte just denna spa.
 Hos mig sätter kloret sig i utmunstycket och stoppar värmaren från att komma igång.
Det måste finnas bra flöde!

Jag skruvar ut munstycket, rensar och allt fungerar i några veckor till.

Vad är det för modell du har?
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Utloggad Matte424

SV: Mspa som larmar för HEF
« Svar #2 skrivet: april 19, 2020, 09:36:09:09 »
Hej, tack för svar.

Hur vet jag att cirkulationen är ok? räcker det inte att microswitchen på värmaren är ”till” ? Som känner trycket?

Hur har badet koll på att cirkulationen är tillräcklig??

Bifogar bild på modell.
Kan tilläga att jag har rengjort allt i minsta detalj.
« Senast ändrad: april 19, 2020, 09:43:53:53 av Matte424 »

Utloggad TommyC

SV: Mspa som larmar för HEF
« Svar #3 skrivet: april 19, 2020, 11:36:11:11 »
Kan du fotografera kretskortet så detaljerat som möjligt så kan vi kanske gissa. Var det en elektrolytkondensator som hade tappat kapacitans? 0,22 uF är ju en ganska liten elektrolyt, finns bättre val men elektrolyter är billiga. Mät upp alla elektrolyter om du har möjlighet att mäta kapacitans. De åldras snabbt om de utsätts för värme, speciellt de billiga varianterna. Att den skulle mäta strömmen med en spole eller transformator låter lite väl påkostat för ett billigt bad. Är det möjligen så att det sitter en termosäkring som krånglar?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Matte424

SV: Mspa som larmar för HEF
« Svar #4 skrivet: april 19, 2020, 17:16:40:40 »
Hej Tommy och tack för svar.
Det var en boxkondensator, den gråa som du ser i bild. Där satt en gul innan dock lite mindre model. Innan bytet så visade den 65nf och jag bytte den mot en motsvarande 0.22ūf.

Tyvärr har dom fyllt bägge sidorna av kretskortet med silikon och jag har pillat bort så mycket jag orkat 😊
Som du ser på kortet är det 3 st ström mätningar. En för värmaren, cirkpump och luftpump.
Varför kablarna ser ut som dom gör är för att det är möss som har käkat på kablarna.

Värmen ser du till vänster på kortet, den svarta kabeln har jag bytt. Du ser också även att den strörre (ny) triacen är bytt till värmen.

Hälsningar

Utloggad TommyC

SV: Mspa som larmar för HEF
« Svar #5 skrivet: april 19, 2020, 17:55:06:06 »
Svårt att komma med så mycket vettiga kommentarer. Gör ett försök.

På undersidan av mönsterkortet där triacen är bytt ser det ut som två hål i paddarna. Går benen till triacen verkligen igenom mönsterkortet samt är inlödd ordentligt?

Det är nog som du säger strömmätspolar de runda komponenterna med tråd igenom. Jag tror att jag ser på sekundärsidan av kretskortet var spolarna är anslutna. Lödningen ser lite skum ut till den vänstra spolen (till höger sett på sekundärsidan av kortet).

Det ser väldigt angripet ut på primärsidan av kortet. Korroderad skruv till triac mot kylflänsen. Klor är extremt aggressivt på de flesta metaller och även andra material. T-röd och en tandborse är bra att tvätta kretskort med. Ser ut att kunna behövas på primärsidan av kretskortet. Finns det någon mätkrets vilket det bör göra för strömmätspolarna så kan föroreningar på kortet förstöra mätresultatet genom överledning. Detta skulle eventuellt kunna orsaka problemet som du har.

De har använt tenn på ledarbanorna på mönsterkortet för att få upp arean där det går lite högre ström. Bra att vara medveten om vid utbyte av komponenter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag