VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad drar ert spa i el?  (läst 31038 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad John_G

Vad drar ert spa i el?
« skrivet: januari 30, 2009, 10:44:28:28 »
Hej,

Äger ett Sundance Capri 880 som jag köpte av Poolkungen. ca 1100 liter vatten.Är nu lite intresserad av vad era spa "förbrukar" (jo jag kan energiprincipen) i el?

Är inte helt hundra men känns som mitt spa drar 300 kwh/månad nu under vinterhalvåret. På sommaren uppskatta rjag det till 50kwh då värmaren i princip aldrig var igång.

Jag har enbart baserat mina uppskattningar efter mina fakturor.

Spa Sundance Capri 880

Poolgiganten

Utloggad kgmedia

SV: Vad drar ert spa i el?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2009, 12:32:54:54 »
Hej!
Det låter rimligt, har själv spa som jag håller på att kolla upp energiåtgången kolla mina inlägg.
Mvh Kjell

Utloggad John_G

SV: Vad drar ert spa i el?
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2009, 10:02:39:39 »
Ok. Vad har du för fabrikat på spat?
Spa Sundance Capri 880

Utloggad ostmacka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bada är roligt
    • Visa profil
SV: Vad drar ert spa i el?
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2009, 20:42:30:30 »
Jag har ett spa från Folkpool (Nordic Crown) Deras uppskattade förbrukning var ca 3-400 kr i månaden. Beräknat på att du badar ca 3 ggr i veckan. Måste säga att det stämmer, iofs så är det inte alla ggr man badar 2 ggr i veckan. Har ändå haft badet i 3 år och i snitt så stämmer beräkningen.

Utloggad pentland

  • Pentland Expert
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pentland Expert
    • Visa profil
    • Pentland
SV: Vad drar ert spa i el?
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2009, 21:46:36:36 »
Det går inte åt så mycket el för att hålla det uppvärmt.
Utan det kostar mest när man använder det.

Då är isoler locket av och värmen strömmar rakt upp i luften ungefär
som att ett öppna fönster mitt i vintern.

Men det verkar vara vettiga siffror ni har 3500-4000:- om året är fullt normalt.

Med vänlig hälsning Patrik


Utloggad Carl P

SV: Vad drar ert spa i el?
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2009, 22:38:23:23 »
Jag har sedan ett år tillbaka ett Sundance Altamar. För några dagar sedan lät jag koppla in en separat elmätare till badet och den har nu i slutet av mars visat 11 kWh per dygn. Detta gäller de dagar vi inte har badat och utetemperaturen har legat på ca + 6 grader dagtid och - 4 på natten. Ett bad på ca 1 timme drar ca 5 kWh.

Det ska bli intressant att se vad en årsförbrukning kommer att landa på. Försäljaren bedyrade att en årsförbrukning i Stockholmstrakten skulle ligga på ca 2.500 kWh........
Sunance Altamar 880

Utloggad John_G

SV: Vad drar ert spa i el?
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2009, 15:35:32:32 »
Det där kan en försäljare inte garantera på något sätt. många faktorer spelar in såsom antal bad, längd på bad och utomhustemperatur. men mellan 2500 och 3500 kwh per år känns rimligt ändå.

Du har ju mkt mer vatten i din balja jämfört med mig så mina kostnader i Caprin borde hamna något under dina.

(Förutsatt att vi badar lika ofta, lika länge och har samma dygnsmedeltemperatur över de 4 årstiderna)

Tillägg: Eftersom jag har likadan värmare i Caprin som du har i Altamar, men jag har mkt mindre vattenvolym så har jag märkt att jag kan höja badets temp medans fullt bad pågår även under vinterhalvåret :) Jag blev förvånad faktiskt.
« Senast ändrad: mars 27, 2009, 15:44:38:38 av John_G »
Spa Sundance Capri 880

Utloggad Carl P

SV: Vad drar ert spa i el?
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2009, 10:55:35:35 »
Det där kan en försäljare inte garantera på något sätt. många faktorer spelar in såsom antal bad, längd på bad och utomhustemperatur. men mellan 2500 och 3500 kwh per år känns rimligt ändå.

Förutsättningarna som försäljaren angav var:
- En årsmedeltemperatur på +7 C (Stockholm)
- Ca tre bad per vecka à 30 min
- Badet ska inte stå på en plats utsatt för mycket blåst

Det känns dock som om 2.500kWh är väl optimistiskt. Eftersom jag har ett svårt kontrollbehov så köpte jag en begagnad elmätare av Rickard och den är nu inkopplad så att den endast mäter badets strömförbrukning.

Själva baden drar förhållandevis mycket ström. Även om man bara badar en halv timme, så går det åt ytterligare 20 minuter efteråt då man lagt i klortabletten och kör alla pumparna för fullt. Det som också kostar mycket energi är den kylning som vattenfallet ger. Likaså luftinblanding i massagemunstyckena. Att köra enbart "bubbelpumpen", dvs luft genom luftmunstyckena tycker vi inte tillför något, så det gör vi aldrig. Dessutom kyler det vattnet kraftigt.

Servicekillen som var här påstår att själva värmepatronen inte drar särskilt mycket (om man inte badar), utan att det är pumparna som står för den största förbrukningen. Cirkulationspumpen går dygnet runt, en gång per dygn så går de stora pumparna en timme och ozonreningen drar väl någon kWh per dygn. Men naturligtvis måste väl värmaren dra en hel del under vinterhalvåret, oavsett om man inte skulle använda badet och även om badet är välisolerat.

Jag tänker nu logga temperaturen, månad för månad, för att tillfredställa min nyfikenhet och få en noggrann graf på förbrukningen över året.
Sunance Altamar 880

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan