VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Smart poolstyrning med klor eller salt?  (läst 6124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kvaddis

Smart poolstyrning med klor eller salt?
« skrivet: juli 14, 2019, 15:12:57:57 »
Hej,

vi funderar på att bygga en träpool med folkpool och har tänkt att välja poolstyrning av ph och klor. Vi har dock väldigt svårt för att bestämma oss för om vi ska ha en klassisk klorpool med Hayward Control Station eller en saltklorinator med klor och ph styrning (Hayward Aquarite Flo Advanced).

Prisskillnaden är egentligen helt obetydlig vad gäller inköp så frågan är om man ska satsa på saltvattenpool eller klorpool och vad är fördelarna respektive nackdelarna. Vi avser även att ha ett pooltak som möjliggör bad under tak och då vill man ju inte ha för stark klordoft.

På folkpool förespråkade de saltstyrning då man slipper hantera koncentrerat klor, får en lägre klorhalt i själva badvattnet och mjukare vatten. Klor har ju dock folk kört med i alla tider, fast vanligtvis puckar och inte flytande. Vad anser ni som har lite erfarenhet att man ska satsa på?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2019, 16:58:25:25 »
Har du armaturer i rostfritt är ju valet enkelt....

Istället för att byta klordunk en gång i månaden får du göra underhåll på saltklorinatorn antar jag. Borde it e vara stor skillnad i ”besvär”.

Angående klorhalt i badvattnet har jag svårt att förstå den. All utrustning för autodosering, med flytande klor eller klorinator använder en mätprob på inkommande vatten från poolen. Oavsett hur man producerar klor mäter man på samma ställe. Har man kalibrerat för 0,5ppm fritt klor är det vad man har i badvattnet oavsett hur man producerar klor.

Nackdelen med flytande klor tror jag är priset på kloret, konstigt stt folkpool inte tar upp DET.

Räkna med 3-5 dunkar per år a 800kr i poolaffären, rätt mycket pengar om du inte hittar ett bättre i köpsställe.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2019, 09:58:03:03 »
Stora skillnaden mellan salt och flytande klor är nog även att du kan ha i princip 0 klor i returen från skimmern. I elektrolys cellen har du däremot en mkt hög klornivå vilket dödar det mesta som växer i poolen.
Det var iaf så jag resonerade när jag körde saltvatten.
Nu har jag bytt till autodos med flytande klor då jag skaffat pooltak.
Efter några år med salt så var aluminium skenorna till gamla poolöverdraget inge roliga....
/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Erica

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2019, 10:37:08:08 »
Själva frågan är missvisande - det handlar inte om klor eller salt, klor finns i båda fallen, enda skillnaden är hur det framställs eller kommer in i systemet.

Skall man ha saltvatten utan att få problem måste anläggningen projekteras för detta från första början. Kombinationen av salt och klor gör att rostfritt av normala kvaliteter inte fungerar och aluminium som nämndes är ju helt hopplöst i sådant vatten - det fräts sönder till fullkomligt sönderfall så småningom.Aluminium rekommenderas ju inte till poolbruk i några sammanhang, men om det inte ligger i vattnet utan bara får ångor från poolen (typ pooltak, poolövertäckning) så kommer den att klara sig ok. Vi har autodoseringssystem med flytande klor och i vår övertäckning finns vissa aluminiumbalkar som hittills klarat sig utmärkt under många år. Hade vi använt salt skulle det säkert inte gått så bra.

Ja det är märkligt att många poolbutiker tar så bra betalt för flytande klor (natriumhypoklorit). Autodossystem är nu för tiden inte några sällsyntheter och det borde finnas en marknad för någon att börja konkurrera på. Priserna för inköp till kommersiella anläggningar ligger ju inte alls på den nivå som nämnts här i tråden.

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2019, 10:46:29:29 »
...och eftersom det är på tal - ni är ju några (iaf två i denna tråd) som om jag tolkar detta forum rätt skaffar exvis klor på andra/billigare sätt än "poolbutiken"; inte alltid tydligt var, hur eller till vilket pris. Kanske har ni några bra tips?
Respekterar helt om tips uteblir oavsett anledning, men vore kul att ha ngt annat än "poolbutiken" att förhålla sig till, om det nu finns.  :angel:

Utloggad MathiasS

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2019, 11:13:33:33 »
Stora skillnaden mellan salt och flytande klor är nog även att du kan ha i princip 0 klor i returen från skimmern. I elektrolys cellen har du däremot en mkt hög klornivå vilket dödar det mesta som växer i poolen.
Det var iaf så jag resonerade när jag körde saltvatten.
Nu har jag bytt till autodos med flytande klor då jag skaffat pooltak.
Efter några år med salt så var aluminium skenorna till gamla poolöverdraget inge roliga....
/Peter

...men hur fungerar ett reglersystem med klorinator om det alltid är noll klor på returen som alla säger?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2019, 13:23:04:04 »
...och eftersom det är på tal - ni är ju några (iaf två i denna tråd) som om jag tolkar detta forum rätt skaffar exvis klor på andra/billigare sätt än "poolbutiken"; inte alltid tydligt var, hur eller till vilket pris. Kanske har ni några bra tips?
Respekterar helt om tips uteblir oavsett anledning, men vore kul att ha ngt annat än "poolbutiken" att förhålla sig till, om det nu finns.  :angel:

Well, anledningen till att det blir lite tyst är att forumägaren inte vill ha diskussioner om gruppköp eller parallelimport i forumet och svarthandel av kemikalier är ju lite samma sak. Det får vi försöka respektera.

Ivilketfallsom helst, anledningen till att det blir dyrt på de flesta ställena är att frakten av kemikalier av denna typ blir väldigt dyr, så har man inte så stor omsättning att grossisten står för frakten så blir det dyrt per dunk. Lägg poolaffärens kreativa marginal på detta så blir det dyrt.

Tipset är därför att leta upp närmaste grossist. De flesta vill inte ha med dig att göra som privatperson, men någon kanske kan sälja mot ett bidrag till fikakassan. Det brukar bli billigare än poolaffären. Gäller det stockholm kan du skicka PM för fler tips.

 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2019, 14:04:48:48 »
Well, anledningen till att det blir lite tyst är...

Ah, jag förstår, fullt rimligt, tack för svar. Vår pool är dessvärre inte klar ännu, och automatiken fick tyvärr stryka på foten initialt/detta år...men det kommer fler år och mer pengar (förhoppningsvis) och just Minimaster verkar så ruggigt smidigt så det kommer att ligga kvar på listan, och då är all information bra information.  >:D

Ej Stockholm, tack iaf. Principen är väl allmängiltig dock, så tids nog får man förhoppningsvis sondera lite...eller helt enkelt köpa hos poolbutiken!  >rulla<


Utloggad psau

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2019, 15:31:20:20 »
@MattiasS
Min styrning av klorgenereringen var simplast möjlig, jag körde enbart på tid och i slutet på en genererings cykel så fanns det oftast en knappt mätbar nivå av klor. Det funkade i min pool de åren jag körde salt iaf.
/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2019, 17:05:46:46 »
@MattiasS
Min styrning av klorgenereringen var simplast möjlig, jag körde enbart på tid och i slutet på en genererings cykel så fanns det oftast en knappt mätbar nivå av klor. Det funkade i min pool de åren jag körde salt iaf.
/Peter

Ok, men en Minimaster tex, kan ju också användas för att styra en klorinator och den mäter klor och ph på returvatten. Jag begriper inte hur det kan vara nära noll klor och regleringen fortfarande fungerar. Det måste vara den nivå som man ställt in mha mätvärden från proben.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan