VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool på Öståkra 2012-2013  (läst 17764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Öståkra

Pool på Öståkra 2012-2013
« skrivet: augusti 23, 2013, 14:27:40:40 »
Sommaren 2012 satt jag hemma, föräldraledig, med en baby på armen. Det var kallt och regnigt men det hindrade inte att vår 5-åriga dotter ändå ville till stranden. Barn vill alltid bada – oavsett temperatur i luft och vatten - vilket kanske inte alltid gäller för oss vuxna. I denna hopplöst kalla och regniga sommar återuppstod därmed tankarna om en pool… Idén hade funnits långt tidigare men inte blivit aktualiserad för det funnits så många andra projekt som prioriterats hemmavid.

Vi bor på Söderslätt i Skåne på en avstyckad gård där föregående ägare för många år sedan hade grisuppfödning. Därav finns en stor gjuten urintank bakom ladugården. Då denna inte varit i bruk under de senaste 15 åren hade vi inledningsvis tankar om att re-lina den och bygga oss ett poolområde kring den. Detta hade blivit en något speciell pool… 3 m djup och med en diameter om ca 7 m. Betongens skick kunde dock ifrågasättas liksom läget (bakom ladugården) vilket gjorde att vi ganska snart lämnade denna idé bakom oss.

Allt vi har gjort på fastigheten har varit med hängslen och livrem och av kvalitet och kostnad som knappast om aldrig varit försvarbart. När vi köpte huset så stod det ”Möjligheternas hus” i annonsen… och det har sedan dess varit där som blod, svett, tårar och all lön investerats. Och det har känts rätt. Att nu bygga en pool innebär således inte att köpa en plastbalja utan den skall ju vara av betong och kaklad givetvis. Gärna platsgjuten massiv sådan.

Jag är själv i byggbranschen och insåg att rent byggnadstekniskt är det ju ingen svår konstruktion. Efter lite undersökning och anbudsförfrågningar så insåg vi dock att även om vissa leverantörer hade färdiga formar så blev kostnaden för platsgjutet kontra prefab betydligt högre. Valet föll därmed för prefabricerade väggelement samt platsgjuten botten och trappa längsmed hela ena gaveln. Prefableverantör är Betongfabriken http://www.betongfabriken.eu/gallerier/prefab/galleri_27_prefab.htm

Vi trodde oss veta vart vi ville ha poolen men marken sluttade och det behövdes en avvägning/inmätning av området för att vara säkra på vart placeringen skulle vara exakt. Det fick vi hjälp med av min kusin Lars Björk på www.alpmarkteknik.se som vänligt nog styrde kosan till Skåne och mätte in ytan. Han levererade oss sedan en ritning. Detta kan jag rekommendera. Den ritningen har varit bra för både planering av placeringen av själva poolen men även för planeringen av resterande ytor (tak, uppställningplats för tak, markstensyta, plantering osv.).

När vi väl funderat klart och funderat var det redan sen höst men i positiv anda så räknade vi med att ”vi hinner” innan vintern. Det gjorde vi… nästan…
« Senast ändrad: augusti 23, 2013, 14:43:41:41 av Öståkra »

Poolgiganten

Utloggad Öståkra

Lördagen den 1:a december 2012
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2013, 14:31:12:12 »
Lördagen den 1:a december 2012
Vår markentreprenör Dennis (Vollenweider Entreprenad AB) kommer och sätter skopan i gräsmattan tidigt på morgonen. Snabbt är gräsmatta, päronträd och buxbomshäck ett minne blott… Nu är vi igång!

Det jobbas intensivt i den skånska feta myllan hela dagen. Det är ett spännande projekt och Freja 5,5 år vill gärna vara med ute och hjälpa till. När klockan börjar närma sig 20.00 och telefonen ringer inne i huset så tror jag möjligen att det är någon utifrån ”hålet” som äntligen ringer in för att meddela att de snart kommer in och vill ha kvällsmat. Men istället är det ”Dennis grävare” som låter helt lyrisk på rösten…
”-Eva, du måste komma ut… Det snöar – och vi gräver pooooool!”.  Det kallar jag passion för sitt yrke! Så, jo… jag går ut och försöker ta ett par nattbilder av grävning och snö med min mobil. Blev kanske inte så bra men det var ett ”kodak-moment” så att säga.

Utloggad Öståkra

Söndagen den 2:a december 2012
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2013, 14:33:06:06 »
Söndagen den 2:a December 2012
Vi vaknar till ett snötäckt landskap och skall idag isolera poolbotten/plattan. Det fungerar bra även om det blåser hårt på slätten idag.

Utloggad Öståkra

Måndagen den 3:e December 2012
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2013, 14:36:20:20 »
Måndagen den 3:e December 2012
Snö, is och kallt på Söderslätt… och idag skall prefab-elementen komma. Det hela börjar bra. En kranbil kör in i trädgården och parkerar i mitt kryddland - planerat men ändå med ett hugg i hjärtat – kommer rosor och kryddor gilla de där körplåtarna i stål och många tons belastning? troligen inte… men det finns ingen annan väg fram till platsen så det finns inget alternativ.

När den bilen väl står på plats skall motvikterna lyftas dit och nästa kranbil kör upp i trädgården och levererar motvikterna. Sedan skall denna bil ”ner till stora vägen” och hämta själva prefab-elementen. När bilen är på väg ”ner till stora vägen” (backandes) så är det så halt på grusvägen att bilen hamnar i diket. Lysande… Tack och lov är vår granne och lantbrukare Peter hemma och är snabbt på plats och bogserar upp bilen med sin traktor.

Läget blir nu givetvis något mer nervöst för kranbilsföraren då han inte gärna vill hamna i diket igen när han dessutom har prefab-elementen på flaket. Men det hela går bra. Han får upp alla tre elementen och de sätts på plats under ledning av Simon och Johan från Sijo Construction sijoconstruction.se. Elementen ställs på klossar för att man sedan skall kunna göra en gjutning av plattan där betongen rinner ut under väggarna och på så vis låser fast dem i sitt läge.

På kvällen har vi fått barnvakt i form av min syster Anna. Inte för att vi skall ut på en trevlig middag ute utan för att lägga golvvärmeslingor i poolen. Det är kallt… fingrarna värker och det tar sin tid att med buntband fästa golvvärmeslingorna i armeringsnätet. Ohhhh… vilken myskväll på tu man hand i hålet, -10 grader ute och becksvart. Fin träningsvärk i låren fick man till dagen efter också.

Vi väljer att lägga in golvvärmeslingor i poolplattan för att möjligen på sikt värma upp poolen med samma värmekälla som det närliggande poolhuset får. Detta hus kommer dock inte renoveras förrän om ett par års tid. Men nu ligger i alla fall slingorna där så får vi se om vi kommer få nytta av dem eller ej. Fram tills ett ev. poolhus blir klart och uppvärmt kommer vi  värma poolen med en enklare poolvärmepump.
« Senast ändrad: augusti 23, 2013, 14:41:38:38 av Öståkra »

Utloggad Öståkra

Tisdagen den 4:e December 2012
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2013, 14:39:59:59 »
Tisdagen den 4:e December 2012
Nu är det snöstorm på Söderslätt… Och för er som inte vet vad det innebär så kan det jämföras lite med att vara på kalfjället i snöstorm.

Jag är inte skåning ifrån början och undrade varför alla skåningar är så rädda för snö… När man bott på Söderslätt ett tag förstår man varför. Här piskas snön ihop med lera ifrån åkrarna, lägger sig i meterhöga drivor snabbt och precis intill kan gräset synas grönt och fint. Skotta kan du göra hur mycket du vill för fem minuter senare ligger snön där den låg när du började.

Kort sagt… att invänta en betongbil och gjuta en sådan här dag är inte optimalt. Dessutom vill Sijo Construction sijoconstruction.se ha ”sin egen betong” ifrån Betongfabriken så bilen har en timmas bilfärd i normalt väder. Nu tar det längre tid. Jag måste säga att jag beundrar den chaufför som har så mycket is i magen att han ger sig ut fullastad med btg på Söderslätt i snöstorm. Men den här gången gick det bra. För att komma upp till vårt hus fick dock Pontus gå framför betongbilen med snöslunga för det blåste konstant igen med snö på vägen.

Gjutningen av plattan gick bra. Nu var det dock kallt så sambon fick jobba hår för att bygga väderskydd, skaffa värmefläktar och hålla temperaturen så pass hög så att betongen inte frös innan den bränt ordentligt. Det var ett pysslande dag och natt under ett bra tag tills vi kände oss trygga med att det var ok.

Utloggad Öståkra

Kring jul och nyår 2012/2013
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2013, 14:49:40:40 »
Efter en vecka inser vi att gropen fylls med mer vatten än vi hoppats, trots att vi ligger högt på tomten och det är kallt ute. Grundvattnet är alltså högre än vi trott och vi klarar oss inte bara med dränering kopplat till en inspektionsbrunn. Vi har pumpat i brunnen morgon och kväll i flera dagar och det fylls på sakta men säkert. Dags att gräva lite mer. Dennis kommer och gräver fler ”sår” i trädgården men efter det kan vi sova gott med vetskapen om att poolen inte lyfter utan vattnet försvinner ut på Pontus lilla hemma-anlagda golfbana (med 2 hål som han aldrig har tid att spela på ändå…).
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 12:58:23:23 av Öståkra »

Utloggad Öståkra

Januari 2013
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2013, 15:17:32:32 »
Efter nyår kom Sijo tillbaka och formade och gjöt trappan längsmed ena gaveln. Jag hittar dessvärre inga fotografier på det momentet just nu men det kanske kommer senare.

När trappan var gjuten var det dags att isolerade poolväggar och trappa utvändigt. Alla rördragningar till teknikhuset har för övrigt också också isolerats för att minska värmeförlusterna så gott det går. Pontus kämpade mot leran många kvällar, nätter och helger för att komma åt att sätta isolering och få plats med makadamen. Att återfylla med makadam runt om hela konstruktionen fick göras för hand. Ett drygt träningspass för Pontus och Dennis men båda har god fysik men efter detta moment var de i ännu bättre form! De fick rulla allt i var sin skottkärra 25 m och det var mycket makadam…

Vi passar också på att schakta bort den sista matjorden kring poolen där plattor skall läggas samt flytta på de massor som uppstod vid poolgrävningen. Lägger dem i den gamla urintanken som först var tilltänkt som pool. Nu blev det istället "världens största blomkruka". Skall plantera ett träd i det på sikt tänkte vi...
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 12:58:40:40 av Öståkra »

Utloggad Öståkra

19-20 Maj 2013
« Svar #7 skrivet: oktober 21, 2013, 13:11:59:59 »
Formningen av betongkransen runt poolen sker och dagen efter pumpas betongen i. Själv ligger jag den här dagen hemma med feber och ber min snart 6-åriga dottern gå ut och ta lite fotografier över pågående jobb. Hon kommer in med 20 foton på betongpumpbilen…   ;D så jag får pallra mig ut i alla fall.

Utloggad Öståkra

7 Juni 2013
« Svar #8 skrivet: oktober 21, 2013, 13:17:59:59 »
Den 7 Juni är det dags att börja arbeta med stenytorna runt om poolen. Vi inleder med att sätta trappstegen upp mot poolområdet. De är återbruk av en gammal trappa från en skola i trakten som vår markentreprenör kommit över. Otroligt vackra med patina ifrån år av slitage av ivriga fötter.

I bakgrunden av fotot här nedan kan man se Pontus provisoriska tält där man nu arbetar med att sätta tätskikt Mapelastic ifrån Mapei http://www.mapei.com/SE-SV/.
« Senast ändrad: oktober 21, 2013, 13:29:42:42 av Öståkra »

Utloggad Öståkra

13 Juni 2013
« Svar #9 skrivet: oktober 21, 2013, 13:33:17:17 »
Så är då äntligen kaklingen av poolen klar! Vi valde en klassisk platta i form av CC Höganäs Color http://www.cchoganas.se/dokument/sortiment/color_2007_SWE.pdf Vi kombinerade blankglaserade plattor i poolen med antislipytor i trappa och sargen runt om poolen. Valet blev vitt och blått, enkelt och tidlöst. Fogen är vit och både fix och fog kommer ifrån Mapei http://www.mapei.com/SE-SV/systems.asp

Både tätskikt, fix och fog är produkter som används vid plattsättning av publika bad så vår förhoppning är att de skall fungera här utan problem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan