VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Eftermontera UV ljus  (läst 9966 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
Eftermontera UV ljus
« skrivet: december 17, 2013, 12:18:57:57 »
När jag köpte mitt spa för 4 år sedan så fanns inte UV-ljus som tillbehör för att ta bort bakterier och föroreningar. Då var det ozon som gällde. Vad jag har förstått så är UV ljus betydligt effektivare. Funderar på att eftermontera på något sätt och undrar då såklart om någon på forumet har liknande funderingar eller kanske till och med gjort det?

/Ziggy

Poolgiganten

Utloggad spagubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Jobbar med spabad och pooler.
    • Visa profil
SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #1 skrivet: december 18, 2013, 15:48:14:14 »
Hej Ziggy,
Vi har eftermonterat UV i bla Dove Canyon och det går utmärkt.
Mycket bättre effekt än ozon. Kontakta mig gärna så skall jag berätta mer.
Micke/Home Expo

Utloggad Eberlund Service

SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #2 skrivet: december 22, 2013, 16:52:24:24 »
Hejsan!
Jag har monterat uv-lampa i bland annat den modell av spabad du har och det är inga som helst problem då du har gått om plats i maskinutrymmet för en UV-lampa.

En kund jag eftermontera UV i har sagt att han är supernöjd med det och har alltid kristallklart vatten och rekommenderar alla att göra det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #3 skrivet: december 23, 2013, 06:52:59:59 »
När jag köpte mitt spa för 4 år sedan så fanns inte UV-ljus som tillbehör för att ta bort bakterier och föroreningar. Då var det ozon som gällde. Vad jag har förstått så är UV ljus betydligt effektivare. Funderar på att eftermontera på något sätt och undrar då såklart om någon på forumet har liknande funderingar eller kanske till och med gjort det?

/Ziggy

Min leverantör påstår att ozon är bättre än UV, konstigt att det kan vara så olika råd från olika aktörer i branschen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #4 skrivet: december 24, 2013, 00:22:12:12 »
Har satt mig in i denna produkt en del och att jämföra UV och Ozon är som att jämföra päron och äpplen.

UV reningen den oskadliggör ca 99% av alla virus bakterier och parasiter i vattnet och gör att man behöver mycket mindre klor, brom eller vilken kemikalie man använder för desinfektion i sitt bad. (Det är därför kommunerna sätter in UV ljus i våra färskvattenverk för att hålla borta tex, cryptosporidum parasiten)

Ozonet utför en oxidation av vattnet, vilken är att jämföras med en Spachock som rensar de bundna kloraminerna eller liknade och återaktiverar de aktiva kemikalierna.

En kombination av dessa 2 produkter är nog det som ska rekommenderas, samtidigt som man inte klarar sig helt utan någon desinfektionskemikalie, men man kan sänka nivåerna betydligt och fortfarande vara säker på att ha ett rent vatten som luktar fräscht och är bakteriefritt.

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad stabben

SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #5 skrivet: december 25, 2013, 10:59:44:44 »
uv kan nog vara bra men kostar 7- 10000 för ett kit från usa sen har lampan begränsad livslängd och är inte billig.....

Utloggad MathiasS

SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #6 skrivet: december 25, 2013, 14:20:02:02 »
Varför köpa ett kit från USA? En uv-lampa kan du köpa för några tusingar och sedan fattas bara lite pvc-slang, rörkrökar och en burk lim? Att montera en uv lampan är ju inte direkt raketforskning även om jag förstår att det kan vara lite trångt på ett spa, beroende på konstruktion.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Anders64

  • Gäst
Anders64
SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2014, 12:23:30:30 »
Hej

Om man använder både UV och ozon ska man veta att UV-ljuset bryter ner ozonet till syre. Detta kan ju vara alldeles utmärkt om man först tillför ozon tex vid pumpen och sedan kör UV innan man kör ut vattnet i poolen igen. Ozon är ju faktiskt ett gift i lite högre halter. Dock blir tiden som ozonet får verka ganska kort så jag är tveksam om det kommer att ha någon effekt.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2014, 15:29:38:38 »
Tipsade om denna i en annan tråd  ;)

http://www.clasohlson.com/se/UV-ljus-till-sandfilterpump/Pr311133000

Går säkert "modda" in i ett spa..

Sen huruvida om UV eller Ozon är bättre eller sämre överlåter jag till någon annan  <hmm>

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Eftermontera UV ljus
« Svar #9 skrivet: januari 26, 2014, 19:32:51:51 »
Varför köpa ett kit från USA? En uv-lampa kan du köpa för några tusingar och sedan fattas bara lite pvc-slang, rörkrökar och en burk lim? Att montera en uv lampan är ju inte direkt raketforskning även om jag förstår att det kan vara lite trångt på ett spa, beroende på konstruktion.


Detta låter inte så klokt. Vatten att sitta i samt en lampa med el...
Dessutom helt förbjudet...
Jag skulle aldrig röra det vattnet.

Satsa på en färdig produkt
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan