CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?  (läst 11504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« skrivet: februari 19, 2013, 14:43:17:17 »
Hej hej!

Jag sitter och klurar i väntan på att den sabla vintern ska släppa taget om min i princip bottenfrysta pool.
Det jag sitter och klurar på är, finns det någon ekvation (läs formel) för att beräkna hur mycket klor som behövs per liter vatten, givet en fördefinierad PH-nivå, för att ha maximal renings-effekt?

Det jag tänker är att givet en viss styrka på kloret, då borde man kunna (teoretiskt) beräkna hur mycket klor man måste pytsa i givet parametrarna ORP, PH och vattenmängd (total mängd i hela poolen dvs).
Jag har googlat på det men inte hittat något användbart, bara att man ska mäta för att se själv hur mycket man behöver hälla i för att uppnå vad som anses maximal rening...

Nån som är lite clever och kan förklara?
Som ni säkerligen har klurat ut så är jag på jakt efter något smart automatiserat, lite smartare och bättre än det som finns på marknaden idag. Inte för att sådana lösningar inte är smarta, men för att kunna bygga in det med annan automation i hemmet.
/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2013, 21:42:16:16 »
Hur du än bär dig åt måste du ändå mäta värdena för att kunna dosera rätt. Alla automatiksystem förutsätter mätning om de skall kunna fungera utan manuella justeringar. Klorförbrukningen är ju en funktion bl.a. av badfrekvensen och den kan ju en automatik aldrig RÄKNA ut. Är det en utomhuspool blir resultaten dessutom påverkade av solinstrålningen (sol bryter ned klor, plus att mer sol betyder mera risk för algbildning) och av nederbörden ( kan späda ut vattnet och dessutom påverka pH-värdet).Därför är det nog dessvärre helt omöjligt att konstruera ett automatiksystem som inte bygger på att mäta de verkliga värdena för att sedan dosera utgående från dessa.

Utloggad monne81

SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2013, 22:38:20:20 »
Har du orp och ph så vet du ju i pricip reningsgraden i vattnet. Problemet blir ju att orp
kan svänga en hel del under dygn beroende på smuts, regn, bad, temperatur mm.

Tror nog att en färdig lösning är det bästa (flest baddagar ;))  finns ju riktigt avancerade system spm går att docka med pc nätverk mm.

« Senast ändrad: februari 19, 2013, 23:15:23:23 av monne81 »

Utloggad KarlINykvarn

SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2013, 09:23:04:04 »
Ok, men om vi vänder på det då.

Givet en viss mängd vatten (nyfyllt), vad är rekomendationen att man ska hälla i vad gäller flytande klor exempelvis, eller kan man starta med puckar för att sedan gå över till flytande?
Nästa fråga, självklart är den här beroende på den totala volymen såklart, men mellan att man pytsar in en viss mängd klor, hur lång tid tar det innan man (teoretiskt) når den maximala reningseffekten givet ett visst ph-värde?
Dvs, hur lång tid bör man räkna mellan att häller i X ml klor i Y m3 vatten innan man når maximal reningseffekt, givet Z ph (glöm temperatur, regn, sol, bad etc...)

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad TommyC

SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2013, 22:43:31:31 »
Det blir ju ungefär som ett reglersystem utan återkoppling. Det kan fungera hyfsat under vissa förutsättningar som att de nämnda faktorerna som påverkar kemikaliåtgången inte varierar för mycket och att man har lärt sig hur ens pool fungerar. I praktiken måste man ju mäta för att veta. Speciellt i början behöver man mäta oftare än vad man behöver efter att ha kört poolen ett antal år.

Vi klarar oss långt med en sådan praxis. När poolen är fylld sätter jag till 600 gram chockklor granulat löst i varmvatten. Därefter en 200 gram klorpuck per 7-10 dagar. Detta till en poolvolym på 31 kubikmeter. Vi har det enklare med vattenkvaliten än de flesta i och med att poolen töms över vintern och det kommunala vattnet har bra värden. Jag mäter med stickor några få gånger per säsong och det är egentligen onödigt nu när jag vet hur vår pool fungerar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2013, 08:13:55:55 »
Vid uppstart gör man ju i princip så, man häller i lite på känn och sedan får man se vad resultatet blir. När vi startade upp vår pool (inomhuspool, cirka 40 m3) så hällde vi i ett par liter flytande klor (natriumhypoklorit) vid starten. Det gav en bra inledningsklorering så att vattnet blev rent, sedan mätte vi manuellt ett litet slag innan vi körde igång automatiken. Efter det har vi bara kontrollmätt med testset någon enstaka gång för att kontrollera att automatiken gör sitt jobb, vilket den hittills gjort alldeles utmärkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #6 skrivet: mars 02, 2013, 17:41:18:18 »
När jag körde med flytande klor i vår 4 X 8 meters pool så hällde jag i 0.5 liter varje kväll.
Det blev då en chockklorering (stickan visade över 10 ppm om man mätte typ en timma senare), men i och med att flytande klor är så snabbverkande, och bryts ned snabbt, så var det i princip klorfritt på morgonen.
Det funkade bra för oss, och är ju ett sätt som du skulle kunna sköta automatiken på, typ en pump som pumpar in 0.5 liter varje natt klockan 01.00...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2013, 00:19:17:17 »
När jag körde med flytande klor i vår 4 X 8 meters pool så hällde jag i 0.5 liter varje kväll.
Det blev då en chockklorering (stickan visade över 10 ppm om man mätte typ en timma senare), men i och med att flytande klor är så snabbverkande, och bryts ned snabbt, så var det i princip klorfritt på morgonen.
Det funkade bra för oss, och är ju ett sätt som du skulle kunna sköta automatiken på, typ en pump som pumpar in 0.5 liter varje natt klockan 01.00...

Det skulle säkert fungera men det ger nog en onödigt hög klorförbrukning. Det skulle betyda 15 l/månad. För oss räcker en dunk (30 kg, cirka 25 liter) i minst 3, ofta 4 månader, så det blir nästan dubbelt så mycket. Vi har ju en inomhuspool, 4x8 m, ganska hög badfrekvens, temp. runt 30 grader. Vi håller poolen runt 1 ppm klor, pH 7.6.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2013, 10:50:29:29 »
Men ni har ingen sol, och det är UV som bryter ner kloret mest.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Klor, Ph, ekvation för prefekt vatten?
« Svar #9 skrivet: mars 03, 2013, 14:04:19:19 »
...men richard har tak så han borde inte heller ha så faslig nedbrytning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag