CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?  (läst 16172 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dl_4711

Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« skrivet: juli 11, 2012, 22:43:53:53 »
Hej där

Nu har vi byggt färdigt vår pool och funderar på hur vårt däck ska se ut.
En fundering vi har är om vi vill ha kant/sarg runt poolen eller däck ut över kanten.

Några spontana saker vi pratat kring är att det borde bli lättare att ha en bra täckning med däck ut över kanten, dessutom blir det mindre jobb och man skulle kunna ha en oval kant. Fördelarna med kant vi kan se är att det är trevligt att ha den att sitta på, att däcket blir lägre och att man kan få vattenytan mer eller mindre i höjd med däcket.

Har ni andra några tips eller kommentarer kring detta?
« Senast ändrad: juli 11, 2012, 23:46:00:00 av dl_4711 »

Poolgiganten

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2012, 06:42:27:27 »
Jag skrev lite svar i min tråd om detta men jag missade att skriva om att ha vattenytan i samma höjd som däcket, det märks inte, eftersom poolen är så pass grund kan man ställa sig upp på en sekund och titta över kanten som man behöver något som ligger utanför sargen. Sen är det en bit från vattenytan upp till den kant som är orginal, eftersom det inte är en overflow-pool.

Om man har däck ut över kanten så ser det mer ut som en nedgrävdpool så det kan kanske höja sin egen känsla över att man har en "riktig" pool :)
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad pidda99

SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2012, 08:53:47:47 »
Personligen så tycker jag obrutet däck över kant är snyggast. Vår poolbyggare rekommenderade också att dra ut det 15-20 mm extra.

Fördelar: snyggt, inget att snubbla på, täckningen ligger bättre.
Nackdelar: en sarg förhindrar en del av det som blåser ner i poolen

/Peter

Utloggad Liemannen

SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2012, 23:51:41:41 »
Jag har trallen 25-30mm innanför. Har även skruvat en liggande 22x95-bräda i underkant trallen. Blir lite bryggkänsla. Andra säsongen nu, och jag har inte ångrat att jag skippade sargen.

Utloggad kassebasse

SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2012, 10:35:08:08 »
Tycker det blir snyggt att göra på båda sätten. Jag har dock valt att sätta dit en träsarg som jag håller på att montera just nu.

Utloggad Cissi

SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2012, 23:05:46:46 »
Så här blev vårt, helnöjd....
//C
Poolmans Palmyra 4.60 diam VP 5 kw Gullberg & Jansson, weddingcake trappa. Smart kleen poolrobot . Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7523.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2012, 19:13:41:41 »
Hej! Kollade lite här på sidan. Bara ville säga snygga lösningar på sargkant O0.
Svart är rätt läckert, tycker även cissi fått till det bra.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Jonas Rundberg

  • Gäst
Jonas Rundberg
SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2014, 20:49:04:04 »
Var kommer den svarta sargen ifrån för tillverkare?

Utloggad Erica

SV: Däck ut över kanten eller kant/sarg - för- och nackdelar?
« Svar #8 skrivet: mars 19, 2014, 22:17:36:36 »
Det där med vattenytans nivå jämfört med det omgivande golvet/däcket spelar inte så stor roll. En del är rädda för att ev. större avstånd skall ge problem, men nej  det brukar fungera ändå. Vi har en inomhuspool och för att det inte skall skvalpa över ut på poolrumsgolvet, speciellt när barnen badar och plaskar, så har vi lagt vattenytan ganska långt under sargkanten och sedan låtit sargkanten sticka ut lite över poolkanten. Det större avståndet mellan golv och vattenyta har aldrig upplevs som något problem och det fungerar som det var tänkt, poolvattnet stannar i poolen. Visst kan barnen skvätta vatten ut över kanten, men det har aldrig blivit så att någon våg rullat över vilket skulle ge massor av vatten på golvet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag