VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)  (läst 14458 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaisaren

pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« skrivet: september 03, 2011, 23:01:09:09 »
Nu har mitt denform 52 fått fnatt. Pumpen bara går och går utan att stanna fastän tempen är uppmätt. Har stängt av strömmen och startat upp på nytt men samma problem kvarstår då pumpen inte vill stanna. Har provat alla olika inställningar som man kan göra men inget hjälper. Finns det någon som vet vad som är fel (eller tror) vad ddet kan vara. Själv tror jag att displayen har fått sig en knäpp och är trasig. Om jag stänger av en längre tid och tempen sjunker några grader och startar upp så värmer det som vanligt upp till inställd temp men pumpen stannar inte,den går upp en eller två grader över inställd temp.
Hjälp mig någon. :'(

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #1 skrivet: september 04, 2011, 08:39:02:02 »
Vad är det som fortsätter att gå - enbart pumpen eller både pumpen och värmaren ? Är det båda två låter det ju som om du fått fel på termostaten. Är det enbart pumpen måste det ju vara något annat i styrsystemet.

Utloggad TommyC

SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #2 skrivet: september 04, 2011, 10:47:41:41 »
Om du är helt säker på att pumpen inte ska gå (kan du ha pillat på någon inställning) så är det ett garantiärende! Du köpte ju badet i mars enligt ett tidigare inlägg.

Finns det möjlighet att återställa alla inställningar till det läge de var när badet levererades ("factory default") så bör du prova det innan du åberopar garantin.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gaisaren

SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #3 skrivet: september 04, 2011, 15:48:54:54 »
Vad är det som fortsätter att gå - enbart pumpen eller både pumpen och värmaren ? Är det båda två låter det ju som om du fått fel på termostaten. Är det enbart pumpen måste det ju vara något annat i styrsystemet.
DET ÄR PUMPEN SOM BARA GÅR OCH GÅR. Värmaren fungerar då den ej rusar iväg för mycket över inställd temp. Har jag 35 grader så värmer den upp till 35-36 grader (som mest har den rusat upp två grader över instlld temp men väldigt sällan har det hänt).
Så problemet är pumpen som bara går och går. När jag sätter på jetstream så fungerar det perfekt och den stängs av efter 15 minuter så där fungerar det perfekt.
Tack för tipsen som ni har gett mig,men jag får ringa och ta detta på garantin. Men det skadar inte att fråga här på forumet då man ofta kan få hjälp med saker som man inte har en aning om hur man skall göra.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #4 skrivet: september 05, 2011, 13:45:34:34 »
Den kanske går för att den är inställd på att gå enligt filtercyklerna ?
Om du testar att dra ner tempen under vad den faktiska vattentempen är så brukar pumparna stanna efter någon minut för att kyla ner karet.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #5 skrivet: september 05, 2011, 18:16:55:55 »
Är det massagepumpen eller cirkulationspumpen som går? De flesta vill ju ha att cirkulationspumpen går 24x7. Det är bra för filtrering och vattenkvalitet + att den lilla energi som pumpen drar omandlas till värme till största delen och således kommer vattnet tillgodo. Så är det cirkulationspumpen som går så tycker jag du skall fortsätta låta den gå. Är det däremot massagepumpen så är det såklart en annan historia.

Vet inte hur Denform funkar, men på mitt (Artesian) så ställer du in filtercykeln med några parametrar, dels hur ofta och vid vilka tidpunkter cykeln skall starta, dels hur länge cirkulationspumpen skall vara igång efter att cykeln startat. I mitt fall så har jag filtercykeln inställd på 2 ggr per dyg och cirkulationspumpen skall gå 12 timmar i varje cykel, vilket ger konstant cirkulation.

/Ziggy

Utloggad gaisaren

SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #6 skrivet: september 05, 2011, 20:33:50:50 »
Är det massagepumpen eller cirkulationspumpen som går? De flesta vill ju ha att cirkulationspumpen går 24x7. Det är bra för filtrering och vattenkvalitet + att den lilla energi som pumpen drar omandlas till värme till största delen och således kommer vattnet tillgodo. Så är det cirkulationspumpen som går så tycker jag du skall fortsätta låta den gå. Är det däremot massagepumpen så är det såklart en annan historia.

Vet inte hur Denform funkar, men på mitt (Artesian) så ställer du in filtercykeln med några parametrar, dels hur ofta och vid vilka tidpunkter cykeln skall starta, dels hur länge cirkulationspumpen skall vara igång efter att cykeln startat. I mitt fall så har jag filtercykeln inställd på 2 ggr per dyg och cirkulationspumpen skall gå 12 timmar i varje cykel, vilket ger konstant cirkulation.

/Ziggy
Tackar igen för svaret. Har inställd 4 gånger per dygn på cykeln å 2 timmar cirkulationspumpen. Om jag sänker ner några grader under inställd temp så stannar pumpen inte ändå utan fortsätter i timmar. MEN om jag bryter strömmen och startar om så fungerar det perfekt i kanske ett halvt dygn sen går den tillbaks till konstant rundpumpning. Har ringt denform idag och dom skall höra av sig till mig i morgon bitti så jag får prata med en servicetekniker.
Hör av mig till er alla som har kommit med råd och försökt att hjälpa mig.
Men en sak som jag verkligen undrar över är om man har konstant rundpumning, drar inte det väldigt mycket ström. Jag tänker att det blir 1000-1200 kronor i bara pengar vid konstant rundpumpning i månaden.
Nu har jag legat på c:a 500 kronor i månaden över sommaren med bad nästan varje dag (2-5 timmar i vattnet dagligen hela familjen med mycket jetstream).
Tackar igen för all hjälp

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #7 skrivet: september 05, 2011, 22:36:22:22 »
Som sagt, den mesta energin som pumpen drar omvandlas till värme som du ju har nytta av.

Utloggad Piitster

SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #8 skrivet: oktober 12, 2011, 13:54:24:24 »
Har det löst sig för dig? jag upplever samma sak med min Denform.

Utloggad Eberlund Service

SV: pumpen bara går och går (någon som kan ge svar)
« Svar #9 skrivet: november 09, 2011, 20:16:34:34 »
Om du trycker på temp följt av jets 1 vad står det i displayen då?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan