CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta från Spklor till klorin  (läst 23452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falmarkspeter

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #20 skrivet: november 19, 2014, 14:08:08:08 »
Jag har inget spa själv så jag borde väl kanske inte svara här. Men om jag skulle ha spa så skulle jag köra med kalciumhypoklorit, som inte innehåller någon cyanursyra. Anledningen till att man har cyanursyra är ju för att kloret förbrukas snabbt av uv-strålningen från solen i en öppen pool/bassäng, och cyanursyran binder upp kloret så att det inte bryts ner så fort. Men har man för hög halt av cyanursyra så binds för mycket klor upp så inget blir över för att desinficera. I ett spa borde man inte ha det problemet att kloret bryts ner av uv-strålning då man har ett lock på när man inte badar, alltså inget behov av cyanursyra.

Har läst några inlägg här på forumet om att kalciumhypoklorit INTE är lämpligt i ett Spabad, då det är alldeles för aggressivt och kan skada plastdetaljerna... Detsamma gäller "Triklor".
Det innebär att för oss Spaägare finns det på svenska marknaden bara Diklor (som innehåller CYA) att tillgå.

Vet inte om det finns någon motsvarighet i Sverige till "Bleach" som beskrivs i "Dichlor/bleach Method". Då skulle man kunna börja med DiChlor tills CYA uppnåt 30 ppm och sen växla till "Bleach"

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #21 skrivet: november 20, 2014, 08:52:31:31 »
Bleach är väl natriumhypoklorit? I princip samma sak fast baserat på natrium i stället. Och flytande. Lika aggresivt.

Vad jag läst tidigare så har de haft i en-två teskedar klor och sedan låtit locket vara av ett tag efter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad falmarkspeter

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #22 skrivet: december 01, 2014, 23:44:08:08 »
Jag har nu ställt frågan till olika Spakemförsäljare om att Spakloret (diklor) bygger upp Cyanursyran >80 ppm på mindre än 1,5 mån vid måttlig belastning.
Här är ett typiskt standardsvar: "Man byter vatten så ofta i ett Spa, var 3e-4e månad. Därför hinner aldrig Cyanursyran bli ett problem." Varför håller ALLA så tjurigt fast vid detta påstående?

Mina mätningar visar att jag nu 3,5 vecka efter senaste vattenbytet har en Cyanursyra på på c:a 65 ppm. Om jag skulle vänta 3-4 månader mellan vattenbytena så skulle Cyanursyran hamna på 180-250 ppm. Och vid dom nivåerna är väl effekten på kloret rätt så kasst.

Jag tror vi är fler som kan skriva under på att det går ruggigt fort att komma upp till de nivåer på 80-90 ppm som Nilking pratar om.

Vad är det absolut högsta värdet på CYA som kan tillåtas i ett Spabad innan måste byta/späda ut vattnet?
Många pratar om CYA max 80-90 ppm
Högsta tillåtna maxvärdet jag sett är i en instruktion från spacare.se där man anger vattenbyte om CYA>150 ppm
http://www.spacare.se/Files/Billeder/pdf/SpaCare_outdoor_2014_SE.pdf

Vid vilka CYAnivåer börjar det bli risk för klorblockering?

Utloggad Nilking

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #23 skrivet: december 02, 2014, 10:18:48:48 »
Hej alla.
Lite svar till Falmarkspeter :)

1.Hur många liter rymmer din balja?
1500l
2.Hur lång tid tar det för dig från ett vattenbyte att nå CYA>80 ppm?
Ingen koll längre, förklarar nedan.
3.Hur stor är den genomsnittliga badbelastningen/vecka under en sån period?
1-2 bad i veckan.
4.Hur mycket Spaklor skopar du i/vecka under en sån period?
1,5 till 2 matskedar varje måndag, liten chockklorering. 1,5 tsk varje torsdag. Sen kör jag 0,5 tsk per badande och timme.

Jag gav upp med handlarna tillslut. Ingen verkar veta. Så jag byter snällt vatten varannan månad i mitt bad. Ibland kan det gå tre månader, oftast på sommaren då vi badar mindre och att jag ofta drar ner tempen i vattnet då.
Inte optimalt alls. Hade handlarna haft bättre koll hade jag nog kört vanligt spaklor tills man når 50 PPM CYA och därefter gått på "bleach".
Man bör nog ha minst 50 ppm CYA annars tror jag "bleach" blir för aggressivt för badet. Men jag vill gärna höra att detta är ok innan jag börjar med det och tills dess gäller vattenbytet varannan månad. Har efter fem år blivit en vana så jag lider faktiskt inte av det längre :)



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag