VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta från Spklor till klorin  (läst 23015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilking

Byta från Spklor till klorin
« skrivet: juni 03, 2010, 19:10:20:20 »
Hej på er.

Nu är jag less på köra spaklor i mitt spa. Kollade CYA i mitt vatten (inte ens två månader gammalt), CYA va uppe på 82ppm.
Vad jag förstått det så blir klorens verkningsgrad sämre&sämre ju högre CYA man har.
Så jag tänkte faktskt börja testa "Chem Geeks Dichlor/Bleach" som ni hittar här:
http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=13634

Så, jag postade en fråga på poolspaforum.com om vad de kallar "bleach" och det verkar ju vara vanligt klorin. Fast vårt klorin verkar svagare än deras.
(kolla tråden här http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=25184)

Sen kollade jag med Colgate, de som säljer Klorin. De verkar rekommendera klorin till vanliga pooler:
http://www.colgate.se/products/householdcare/tip_03.shtml

Så jag tänker nog börja testa detta, men jag tänkte ändå slänga ut en fråga här innan, är det nån här inne som tycker jag gör helt galet?

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2010, 20:32:34:34 »
Hej

jag har också läst om metoden på forumet och det låter onekligen lockande ur flera perspektiv; enkelt, billigt, effektivt....

Anledningen till att jag inte provat är att jag inte är säker på att de produkter de använder är identiska med klorin. Det är svårt att få reda på om klorin kan innehålla andra tillsatser som man inte vet vad de gör. Men om tillvekaren rekommenderar Klorin för pooler så borde det ju vara OK.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter...

/Ziggy

Utloggad Erica

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2010, 21:45:42:42 »
Klorin ? Varför inte i stället natriumhypoklorit direkt (det är ändå den aktiva ingrediensen i klorin ) ? Finns att köpa i 30 kg dunkar och blir säkert MYCKET billigare än klorin. Vi har använt det i alla år för vår pool (med hjälp av ett automatdosersystem i och för sig) och det har fungerat jättebra. Enda nackdel med det flytande kloret är att pH stiger så sakteliga automatiskt och man får balansera detta med syra. Vi använder saltsyra till detta. Billigt och effektivt, fast man får förstås hantera det försiktigt, det är ju starkt frätande. Även natriumhypokloriten får man vara lite försiktig med, det är ju som dubbelstark klorin ungefär.

Utloggad Nilking

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2010, 21:50:27:27 »
Tror jag börjar med Klorin :)
 
Ziggy, jag gav "Chemgeek" på jänkarforumet innehållet i Klorin via
http://www.rusta.se/pdf/product/klorin_naturell_april_09-_s_100527.pdf

Innehållet är ~5% Natriumhypoklorit, resten gissar jag e vatten.

Han tyckte den va lite för klen men funka kommer det nog göra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2010, 22:00:24:24 »
100 ml till 1000 liter vatten, blir inte det 4.3 liter/dygn om man har en 43 000 liters pool?
Det kan väl ändå inte bli billigare än klorpuckar?
Men spakloret kanske är mycket dyrare, har inte räknat på vad det innebär i ett spa, men inte kan det väl gå så många kilo klor/år i spabadet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2010, 00:00:20:20 »
Jag räknade på kostnaden att använda klorin i en tråd här för något år sedan. Det blir dyrare än vanliga klorpuckar, i alla fall om man köper klorin i 1l flaskor i butik. Problemet är att det är för svagt.

Jämfört med det bleach som pratas om på troublefreepool så innehåller klorin även silikat om jag minns rätt. Det skall troligen inte vara några problem i en pool dock. Finns en tråd om detta på troublefreepool.

Så, klorin är nog inte bästa metoden :)

Erica, kan du berätta lite mer om det natriumhypoklorit som du använder? Pris? Styrka?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erica

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2010, 01:07:52:52 »
Natriumhypokloriten ligger på 12-15 % aktivt klor. Den säljs i plastdunkar på 30 kg men det finns också större förpackningar, typ 80 kg eller så. Priset är på strax under 400;- för en dunk och en dunk räcker flera månader för oss, trots att vi använder poolen flitigt och håller vattnet runt 30 grader normalt. Men nu är det ju en inomhuspool - jag kan tänka mig att i en utomhuspool så bryts det ned snabbare och alltså går det åt mera. Vi håller klorhalten runt 1.0 - 1.5, oftast runt det lägre värdet.

Vi har automatik som sprutar in klor efter behov, men det går självklart att hälla den i poolen själv också. Men se upp, den är frätande och bör hanteras försiktigt, inte få den på huden eller ännu värre i ögonen. Skyddsglasögon och gummihandskar rekommenderas om man måste hälla upp den. Eftersom vi har en pump som pumpar in den slipper vi allt sådant, det är bara att byta dunken när den blivit tom och koppla pumpen till den nya dunken.


Utloggad Nilking

SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2010, 13:36:21:21 »
Erica, vet du om man kan köpa den fast med runt 5-6% aktivt klor?

Sen när det gäller pool vs SPA..ni poolägare får aldrig problem med CYA? CYA behövs tydligen i en viss mängd (skyddar klor mot UV ljus tror jag?) och är tillsatt i SPAklor. Problemet blir som sagt bara att efter endast kanske 6-7 veckor så blir CYA för högt i ett SPA. Jag har läst nånstans att CYA över 100 ppm är inte tillåtet i offentliga bad...

Jänkarna rekommederar iaf Clorox regular bleach. Den har 6% "klor". Men jag hittar den inte i Sverige (även om tex Rusta ska ha haft den på hyllan ett tag)

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2010, 14:51:16:16 »
Jag jobbar mycket med flytande klor men endast i hop med automatiska doserare

Som Erica skrev är det väldigt starkt samt påverkar ph
Jag rekomenderar inte att använda det i spabad dels för att man ska undvika hantera det då det är starka grejer. Helst ska man bara använda den stora dunken och i med doserpumparna.
Sedan så får man i ett spa ett jätte jobb med att justera ph då det flytande kloret påverkar det.
Vet även om en som hälde i för mycket flytandeklor vilket resulterade i att spabadet blev missfärgat.


Jag har aldrig haft en kund som fårr klorlås i ett spa eller liknande efter användning av spaklor
Antagligen efter som man regelbundet byter vatten så hinner det inte blir så farligt.

I pooler har man oftast inga problem med cya då det dunstar eller späs ut med regnvatten, men i inomhus pooler så ska man använda klor utan cya (oftast dagsklor om man kör med puckar)

Har man problemet som Nilking ändå har så kan man testa
Joniseringsstavar eller att minska på kloret och använda aktivtsyre.
Just aktivtsyre har jag flera kunder som använder då de tycker att de får ett trevligare vatten med lite lägre klorhalt.

//Jonas

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Byta från Spklor till klorin
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2010, 21:58:49:49 »
Jag körde från början med aktivt syre och algmedel vars främsta egenskap tydligen är som en katalysator eller aktivering för det aktiva syret. Jag hade inga direkta problem men det kändes inte helt effektivt, fick en del partiklar som jag inte kunde definiera som flöt omkring i vattnet. Efter att endast kört med klor 1  gång per vecka gick jag över till att köra mer klor och mindre aktivt syre vilket verkade fungera bättre. CYA mäter jag inte men om Nilking har rätt så blir ju detta ett problem att köra med mer klor än aktivt syre. Ja, hur man än vrider och vänder på detta så får man ligga i...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan