CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad är en riktig pool?  (läst 7341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kongolasse

Vad är en riktig pool?
« skrivet: april 28, 2010, 14:21:18:18 »
Hej på er mina poolare.

Vad är en riktig pool? Man läser det lite här och var och jag har själv använt det uttrycket.
Men ni som vet…. Var går gränsen till vad som är en riktig pool och en som inte är det.

Jag bara undrar.   <hmm>

//Kongolasse

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #1 skrivet: april 28, 2010, 15:39:39:39 »
Antingen är det en pool eller så är det inte en pool.

Om det skulle finnas något som kallas för riktig pool så borde det ju i rimlighetens namn även finnas en falsk pool  <hmm>

Sen är ju iofs benämningen pool en ganska generell benämning som egentligen inte säger något om dess användning. Ska vi hårddra det så är ju pool ett låneord som på engelska endast betyder en sänka/urgrävning som kan vara fylld med vatten (behöver inte vara det). Översatt till Svenska så kan pool betyda ganska många saker varav en del inte är det vi pratar om här på forumet. Men om vi ska använda den svenska benämningen på det vi menar på forumet så blir det i så fall bassäng. Vilket även det ger en ganska fri tolkning då en bassäng kan vara liten eller riktigt stor (t.ex en hamnbassäng).

Det blev långt och var väl inte riktigt mening  :angel:

Om vi återgår till frågan så är ju benämningen pool egentligen bara hälften av en betydelse i det här fallet. Det krävs helt enkelt något mer innan ordet pool för att kunna avgöra "äktheten" i förhållande till sitt syfte.

Tar vi t.ex de riktigt små så är ju dessa lekbassänger (playpool) och lämpar sig att leka i. Att simma blir svårare och då blir det i så fall en simbassäng (swimmingpool) som behövs och den är ju ganska stor om simningen ska bli "på riktigt" (iaf utan JetSwim eller gummirep).

Och med det resonemanget så blir nog de flesta simbassänger som vi har på våra tomter "falska" eftersom det inte går att simma "på riktigt" i en så liten vattensamling.

Ta texten med en nypa salt, lite att göra på jobbet innan hemgång  >:D

Utloggad kongolasse

SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #2 skrivet: april 28, 2010, 17:25:11:11 »

Mycket intressant läsning Utopiazz, men jag blev inte klokare av det.  <hmm>

När man läser vissa inlägg så får man intrycket av att det skulle vara priset på poolen eller hur robust den är. Finns det fler som tycker något?   ;)

PS

Helt oviktig tråd i egentligen men eftersom jag inte har inget bättre för mig så tänkte jag liva upp forumet inför sommaren…   ;D

DS



Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #3 skrivet: april 28, 2010, 17:42:37:37 »
Min personliga tolkning av "riktig pool" är när det är en fast installation med pumpen fast installerad.
De poolerna som man kan köpa i leksaksaffär eller på byggmarknader som man ställer upp på en markduk på gräsmattan (modellerna som har självbärande väggar och råkar man luta sig på dom så faller väggen ihop och allt vatten rinner ut) och har en liten pump ståendes brevid med bara en stickkontakt i ett vägguttag som man plockar ner varje höst kallar jag inte "riktig pool", därmed inte sagt att jag lägger någon negativ värdering i det .
Är man nöjd med en "ingen riktig pool"  :D så helt ok för mig....
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad utopiazz

SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #4 skrivet: april 28, 2010, 23:28:33:33 »
Mycket intressant läsning Utopiazz, men jag blev inte klokare av det.  <hmm>

Var väl inte riktigt meningen heller eftersom frågan är av typen "vilken XYZ är bäst", dvs det finns inget riktigt svar på frågan utan det är personliga värderingar och behov som styr svaret. Det som för en del är en plaskbalja från bensinmacken är för andra en riktig simbassäng.

En del kanske tycker man ska låta konstruktionen och/eller priset avgöra hur "riktig" en pool är. Själv tycker jag att alla pooler är riktiga oavsett pris eller konstruktion. Det är väl snarare funktionen som ska vara avgörande. Att den tas in på vintern spelar ingen roll eftersom den ändå inte ska användas då.

Gränsfallet är väl där trekantiga sandlådorna som man kan fylla med vatten eller de där runda som man blåser upp med cykelpumpen och sen fyller med tre hinkar ljummet vatten, fast för de allra minsta badarna är ju den storleken en hel ocean ;)


« Senast ändrad: april 28, 2010, 23:39:36:36 av utopiazz »

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #5 skrivet: april 29, 2010, 10:29:32:32 »
"Riktig pool"...?

Typ "wow, viste du att dom har swimmingpool!?"...typ..
för mina tankar till en nedgrävd betongpool.
Riktiga grejor, el-uppvärmning och hela kitet.
Inga genvägar. Inget Rusta.

Jag har därmed själv ingen "riktig pool" då min ram är av trä.
Jag får stå ut med det.

PS
Inget fjöl med kluckande solfångare på nåt hustak och helst en personlig pool man
med mustash och blå overall.
Nu börjar det likna nåt.
 ;D
« Senast ändrad: april 29, 2010, 11:04:16:16 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Luxman

SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #6 skrivet: april 29, 2010, 10:55:05:05 »
Jag säger att vi har en Badbassäng så är problemet löst. Poolen rund och inbyggd i trädäcket 4,60*1,07  <antman>
« Senast ändrad: april 29, 2010, 13:21:06:06 av luxman »

Utloggad Pearton

  • Brukspatron
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Värmdö
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #7 skrivet: april 29, 2010, 12:45:15:15 »
Jag håller med Majja
Men sen tycker jag även att det är helheltsintrycket som avgör i viss mån. Att man har pooldäck runt och så.

Men hela frågeställningen är abstrakt, vad är en t ex riktig bil? Eller en riktig hamburgare  ::)

//Andreas
4X8m gjuten pool

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #8 skrivet: april 29, 2010, 13:41:19:19 »
Jag anser att en riktig pool är en pool där man lagt ned tid, kraft och (kanske) pengar på att göra det snyggt runt omkring.
Det betyder samtidigt att man har ett sånt förtroende för poolen att man vågar satsa på att bygga upp nåt varaktigt runt omkring.
Har man inte gjort det så har man en lekutrustning, men jag säger som majja, inget fel i det, men en "riktig pool" är det inte i mina ögon.
Även om den i allt vesäntligt uppfyller kraven på att kallas pool.

Jag tycker dock att de lekpooler som kommit de senaste åren har/kommer att göra marknaden större och mer stabil för "riktiga pooler" framöver, i takt med att allt fler får prova på hur härligt det är att slippa åka iväg till en (ibland) smutsig badstrand/sjö för att bada kommer, när lekpoolen är uttjänt, att köpa sig en riktig pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Vad är en riktig pool?
« Svar #9 skrivet: april 29, 2010, 17:34:45:45 »
och helst en personlig pool man
med mustash och blå overall.
Nu börjar det likna nåt.
 ;D

Ingen blå overall men iaf en tangorabatt


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag