CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jämförelse SP-testade SPA bad  (läst 9200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
Jämförelse SP-testade SPA bad
« skrivet: mars 09, 2017, 12:29:04:04 »
I SP testerna anges: "Energi per dag vid 30 min bad" samt "energi per dag stand by".
De anger också hur mycket vatten badet rymmer.

Om jag räknar med 104 gånger "energi per dag vid 30 min bad" och 261 gånger "energi per dag stand by" så får jag en årsförbrukning (kWh) vid 2 st 30 min bad per vecka.
Delas totalsumman med 12 ger det energiförbrukning per månad.
Månadsförbrukningen delat med total vattenvolym (i liter) gånger 1000 ger ett jämförvärde om badet rymt 1000 liter.
I tabellen nedan finns siffrorna enligt ovanstående jämförelsetal för de SP-test jag hittat.
Ibland påstår vissa leverantörer att de har de absolut bästa baden avseende energiförbrukning, bedöm själva om ni tycker de talar sanning eller inte.

Poolgiganten

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2017, 13:19:23:23 »
Om någon hittat något mer bad som är testat hos SP så får ni gärna tipsa mig om de.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2017, 14:46:25:25 »
Intressant att marquise som säljs av Nordiska kvalitetspoolet som är bland de dyraste på marknaden är näst sämst och tar även plats 3 och 4 från slutet
Det verkar vara ett spa som har alldeles för högt pris i förhållande till priset , luktar nästan kinaprissättning
Men vad kan man vänta sig av en återförsäljare dom använder sig av en färgkedja (Colrama) som sin största återförsäljare
3 liter färg 4 rullar tapeter och ett spa för 180 000 tack :-\.   

Utloggad Sungam

SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2017, 16:00:34:34 »
Hej,
Kul att se sammanställningen du har gjort och roligt att se att flera leverantörer väljer att testa energiförbrukning på SP istället för att bara säga att man är bäst och drar minst energi.

Tyvärr så finns det ingen standard för hur den här typen av test ska utföras. Om man läser SP-testerna i detalj så ser man att de olika leverantörer har testat efter olika förutsättningar.

Någon testar med termolocket av i 45 min och jetpump (-ar) i drift 30 min medans andra har locket av 30 minuter samt pump (-ar) på i 15 min under den simulerade badperioden. De flesta kör filtercykler i default läge medans någon ser ut att ha ställt in badet för att dra så lite som möjligt med endast 14 min per dygn.

Bestyckning och effekt skiljer mellan baden och påverkar både förbrukningen och prestanda/upplevelse. Informationen är uppgivet av tillverkaren och ej verifierat av SP.

Intressant med din sammanställning med omräkningen per 1000 liter vattenvolym, men tänk på att även volymen är uppgiven av respektive tillverkare och är inte uppmätt av SP. Vattenytan påverkar energiförlust avsevärt mer än volymen. Bra att du gjort en sammanställning men den blir tyvärr missvisande och kan även lätt feltolkas när man läser slarvigt.

Men det här är givetvis bra men jag vill ändå belysa att bara för att de är testade på SP så är siffrorna inte helt jämförbart mellan modeller och leverantörer även om det ger en hyfsad hint. Ser fram mot en standard som alla bad testas efter där SP även mäter och verifierar volym och effekt. Då blir det åtminstone mer likvärdigt.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #4 skrivet: mars 10, 2017, 09:08:05:05 »
Dom SP tester som görs idag beställda av tillverkare och importörer betyder ju egentligen ingenting. Dom använder SP som en referens för att något skulle vara bra.

Alla testa baden på olika sätt för att göra sina bad så bra i testen som möjligt, SP utför ju bara testet efter beställaren parametrar och då säger det inte speciellt mycket.

Vad vi skulle behöva är en standard att testa efter, vad är det viktigaste att testa i ett spabad?  Jo enligt mitt sätt att se det så är det vad badet kostar att driva då det inte används.

Ett spabad står ju den största tiden med locket på och underhåller vattentempen, här är den viktigaste mätningen att utföra, i kylrum där man under flera dygn kan se hur ett bad beter sig och hur mycket det kostar att driva. Testet borde utföras i 3-4 olika temperaturer under kanske 2-3 dygn på varje temperatur för att få ett riktigt resultat. Tester i temeraturer +24gr, +10gr, -10gr och -25gr, här skulle man kunna se hur energieffektivt ett bad är.

När det gäller tester med öppet lock så är ju dessa inte speciellt visande på något sätt då vattenyta, vattentemp, omgivande temperatur och vind spelar en avgörande roll vad som händer i med tempen i vattnet där inte isoleringen spelar någon större betydelse då 85-90% av energiförlusterna går uppåt.

Elförbrukningen när man kör med öppet lock och pumpar på full sprutt visar ju heller inte på något sätt om badet är energieffektiv heller då ett bad med 1 lien pump givetvis drar mer än ett bad med 3 stora kraftfulla pumpar. Här är det ju skillnaden i massagekapacitet som skiljer och vilken upplevelse man väljer att köpa.

I det stora hela så är 2 x 30 minuter i badet med masagepumpar på en liten del av totalförbrukningen och mer en del av vilken totalupplevelse man är ute efter. Det är ju självklart att 3 pumpar på 11A förbrukar mer energi än 1 liten på 7A, så man ska inte jämföra äpplen och päron.

En annan del som man skulle kunna jämföra och mäta på baden är ju hur yttemperaturen på t.ex ovansidan på locket är i de olika temperaturområdena som jag tidigare nämnt, här skulle man då kunna se hur effektivt spalocket är och jämföra med varandra. Ett sämre isolerat lock smälter ju snön till en iskaka ovanpå badet medan ett väl isolerat lock inte smälter någon snö alls uppe på locket.

Att göra en standard på dessa mätningar skulle göra att det gick att jämföra baden med varandra, storleken på vattenytan har stötte inverkan på energikostnaden än själva vattenvolymen.

Kanske SP borde ta fram en standard test eller att konsumentverket kan ta fram denna så att vi kan få rättvisa siffror att jämföra.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad TheSwede

SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2017, 20:15:11:11 »
Har kört mitt bad ett dygn nu. 11 Kw/h på ett dygn inget bad å 4 grader under dygnet. SBI Denver (kinabad).

Utloggad Watch

SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2017, 09:41:03:03 »
Hej.
Vid den mätning som presenterats här tidigare avseende SBI:s Vancouver har denna gjorts vid 7 grader och där cirkulationspumpen endast varit igång under 14 minuter/dygn om jag läst det hela rätt.  Den inställda temperaturen var 38 grader och utan bad vid en mätning. Bruttovolymen anges till 1650 l.
Mitt bad ett Artesian Piper Glen rymmer 1910 l brutto och cirkulationspumpen går 24 tim/dygn. Cirkulationspumpen förbrukar 115w/tim vilket motsvarar 2,76 kw/dygn. Om pumpen bara gick 14 min/dygn som vid SBI:s mätning skulle det motsvara 27 w/dygn en skillnad på 2,73 kw/dygn.
Mätperioden sträcker sig från den 21 februari till dags dato och den inställda temperaturen är 38 grader. Mätningen omfattar även ett antal bad men inte mer än 3 – 4 stycken. Den lägsta uppmätta förbrukningen utan bad var den 9 mars då mini tempen låg på 3,6 grader och max tempen på 7 grader. Förbrukningen hamnade då på 10,68 kw. Om jag skulle låta cirkulationspumpen gå i endast 14 minuter som är fallet i SBI:S mätning skulle energiförbrukningen hamna på 7,95 kw  (10,68 kw – 2,73 kw = 7,95kw) Cirkulationspumpen går ju att reglera och har ju inte med isoleringen att göra så där får jag väl ta mig en funderare om den behöver gå dygnet runt.                                                             
Med samma beräkning på hela perioden som då också innefattar några bad samt där medeltemperaturen inte varit i närheten av 7 grader hamnar jag på en genomsnittlig förbrukning av 12,78kw/dygn.  Med reducerad cirkulationspump till 14 min/dygn skulle jag då hamna på 10,05 kw/dygn. (12,78-2,73= 10.05.) Som sagt var jag får undersöka det här med cirkulationspumpen lite närmare. Å andra sida blir totalkostnaden för att ha den igång hela tiden ca 1000:-/år vilket kanske det kan vara värt. Man bör ju få något för pengarna, bättre rening antar jag. 
« Senast ändrad: mars 15, 2017, 10:53:20:20 av Watch »

Utloggad TheSwede

SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2017, 11:33:33:33 »
Jag har badet på 39 grader kör 2x 2h renigs cyklar per dygn. Kollade igen å på 24 timmar har det dragit 11kwh med ett bad på 30min. Vad det gäller cirkpumpen så har jag inte kollat den. Tror att den går när det behövs  värma vattnet.
« Senast ändrad: mars 15, 2017, 13:40:57:57 av TheSwede »

Utloggad TheSwede

SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2017, 20:21:03:03 »
Har kört mitt bad(Sbi Denver) i 14 dagar å det har dragit 106kwh å då har vi badat cirka 9 till 10 gånger på denna period.
Temperaturen har legat på cirka 8 grader på dagarna å nollan på nätterna.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Jämförelse SP-testade SPA bad
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2017, 22:36:55:55 »
En viktig del att ta i övervägande när man drar ner filtrerings tiden är ju att man minskar reningen av vattnet och ökar risken för orenheter som kan orsaka många hudåkommor.

Rekommendationen från badbranchen internationellt är att man ska filtrera badets vattenvolym ca 40 gånger per dygn för att upprätthålla en fullgod rening i kombination givetvis då med rekommenderad nivå av saneringskemikalie .

Här måste man då helt enkelt räkna bakvägen på hur många liter vatten som cirkulationspumpen kan pumpa runt per minut och därigenom få en rätt inställd driftstiderna på filtercyklarna.

Detta borde också vara ett krav i jämförelserna av baden då det skiljer ganska mycket mellan de olika pumparna som sitter i baden.  Utan denna så kan man inte få en rättvis jämförelse på hur energieffektivt ett bad är i verkligheten.

I verkliga världen så är en test med alla bad inställda så att de cirkulerar rätt mängd vatten, i en kontrollerad miljö med ett par olika temperaturer med locket på under ett par dygn egentligen den enda jämförelsen som är relevant att göra.

För när man väl öppnar locket och börjar bada så är det de yttre omgivningarnas egenskaper som avgör hur mycket energiförluster man har från den öppna vattenytan.

Sedan har man de fysiska förutsättningarna i badet, har man 1,2 eller 3 massagepumpar, är dom på 1,2,3,4 eller 5 hästkrafter vilket givetvis påverkar kvaliteten och effektiviteten av massagen som man valt att satsa på när man gjorde sitt val av bad.  Dessa parametrar är ju i min mening sekundära då man kanske valt ett bad med en väl utvecklad och effektiv massage  med flera pumpar.

Utan det man vill är ju att badet ska vara så energieffektivt som det bara kan bli när det står med locket på och sköter om vattenreningen så att Vattnet är i toppskick nästa gång man lyfter på locket.

Detta skulle jag vilja få veta om alla bad, d.v.s drift under samma förutsättningar, cirkulation av vattnet enligt rekommenderad standard och kostnad för att hålla värmen på samma temperatur hela tiden.  Då kan vi jämföra alla bad och få en rättvis bedömning, som det är nu så går det ju inte ens att jämföra de olika spaleverantörernas SP mätningar då man själv satt parametrarna som det passar för att få ett bra resultat , vilket i min värld inte betyder ett skit.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag