CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: grumigt vatten och konstiga vattenvärden  (läst 3611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmer Fudd

grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« skrivet: juli 04, 2010, 10:20:31:31 »
Hej

Igår kom jag ut och såg att vattnet i poolen var grumligt och lite mjölkigt. Jag kontrollerade då ph och fritt klor. Ph värdet var perfekt, dvs 7,2 men det fanns inget fritt klor. Med tanke på att många badat i poolen den senaste veckan trodde jag att detta var problemet och chockklorade. Idag är vattnet fortfarande grumligt och lite mjölkigt och ph värdet är fortfarande 7,2, men det fria kloret var återigen på 0,0 ppm. Kanske för mycket klor tänkte jag och blandade poolvattnet 50/50 med kranvatten. Fortfarande 0,0 ppm. Nu är jag rådlös och funderar på om tabletterna för mätning av klor är gamla, och ska därför iväg och köpa nya. Inte roligt när det pågår en värmebölja. Tips på vad jag kan göra?

/Daniel

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2010, 10:28:08:08 »
Kunde vara bra att utöka mätningarna lite.

Alkanitet och total mängd klor är bra att kunna mäta åxå, speciellt när aker börjar krångla.

Hur klorerar du i vanliga fall?

Utloggad Elmer Fudd

SV: grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2010, 10:31:47:47 »
med klortabletter ca 2 -3 grr i vecka, beroende på hur mycket badande det blir. mäter klor och ph 1-2 ggr i veckan. chockklorerar 1 ggn varannan månad.

Utloggad Elmer Fudd

SV: grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2010, 12:12:42:42 »
har varit och köpt nya testtabletter och stickor. Tänkte att jag testar båda två. De nya tabletterna visar ett ph på 7,2 vilket även stickorna gör. Både stickor och tabletter visar på 0,0 ppm fritt klor. Endast stickorna kunde mäta alkanitet och resultatet landade mellan 80 -120. Får chockklora en gång till och hoppas på det bästa.

Utloggad Erica

SV: grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2010, 12:19:54:54 »
Är du säker på att du inte har ett alldeles för högt klorvärde så att stickorna inte klarar av att visa det ?  Du spädde visserligen med hälften vatten , men kanske skulle du testa med att spä ut det 10/1, 20/1  eller något sådant ? 



Utloggad Elmer Fudd

SV: grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2010, 12:43:27:27 »
Tack för tipset Erica. Spädde först ut poolvattnet 1/10 med kranvatten. Fortfarande 0,0 ppm. Därefter blandade jag upp chockklor i en hink med vatten. tog 1 dl från hinken och 9 dl från poolen och då visar stickan ett jättehögt klorvärde. Allt pekar på att det inte finns något fritt klor i poolen. Nu har jag chockat igen, och väntar med att göra en ny mätning.

/ Daniel

Utloggad Erica

SV: grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2010, 16:03:54:54 »
Har du kollat så att det inte finns någon större föroreningskälla som kontinuerligt förorenar poolen med så mycket belastning att allt kloret förbrukas ? Jag kommer att tänka på ett fall för ett antal år sedan då en bekant gjorde en pool och fick det att fungera bra först men sedan så var plötsligt en dag vattnet jättegrumligt, så att det inte längre gick att se botten. Han provade med många olika åtgärder men inget hjälpte. Till slut beslöt de sig för att tömma ut vattnet helt och hållet och börja om.

När de sänkt vattennivån så att det bara var kanske en 30 cm kvar så kom förklaringen till problemen: en död hare !!! Den hade tydligen gått och ramlat i på något sätt och sedan legat och ruttnat på botten. Och eftersom vattnet blev så grumligt så kunde de ju inte se den heller.

Utloggad Elmer Fudd

SV: grumligt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2010, 19:39:08:08 »
Jag ser botten, det är inte riktigt så illa. Men jag är van vid att ha kristallklart vatten. Kontrollerade klorhalten ikväll och låg på 1,0 ppm men det har inte blivit klarare vatten. Förhoppningsvis är jag på rätt väg. Ska bli intressant och se värdena och vattnet imorgon. /Daniel


Utloggad Elmer Fudd

SV: grumigt vatten och konstiga vattenvärden
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2010, 23:03:26:26 »
mätte klorhalten precis. ligger på 0,6 ppm och vattnet har blivit klarare. Tror att det har berott på för mycket badande och för skitiga kompisar ;D Tack för all hjälp och alla förslag.
/ Daniel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag