VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Belysning runt spabad.  (läst 2602 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Great

Belysning runt spabad.
« skrivet: oktober 25, 2018, 08:23:58:58 »
Hej!
Funderar på att montera belysning runt själva spabadet på utsidan, är det nån som vill dela med sig av bilder samt vad för belysning ni använt?

Om det är nån som gjort det vill säga.
Jag har en hög Cosa 30 liggandes som jag funderade på o sätta 1-2 st på varje sida, så det liksom lyser på sidan på spa't.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Belysning runt spabad.
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2018, 21:14:35:35 »
Dina Cosa 30 är inte godkända för montering så nära ett spa eller en pool. Minsta godkända klassning är IP X5, medan Cosa 30 endast har IP44. Skall du montera lampor inom närzonen till ditt spa måste du välja armaturer med bättre klassning. Det är speciellt känsligt om du sätter dem direkt på utsidan av ditt spa, eftersom de dels då kan översköljas av skvalpvatten, dels ligger inom armräckhåll för badande. IPX5 är ett minimikrav men jag skulle ju rekommendera helt vattentäta armaturer, IPX8, för detta. Dessutom måste de ju matas från godkänd skyddstransformator med högst 12 V AC och transformatorn måste placeras utanför både zon 0,1 och 2.

Utloggad Great

SV: Belysning runt spabad.
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2018, 22:16:01:01 »
intressant, supersäker på att just spotarna är endast ip44?
Enligt denna sida är spotarna IP65   http://molectric.com/cosa-30-decklight/448-10-st-cosa-30-led-decklight-komplett.html

Endast Trafon är IP44, står det.

spotarna ser då helgjutna ut.

hmm, vad är zon 0, 1 och 2? det är ju 10m kabel så trafon kan ju sitta en bit bort, eller så får man uppgradera trafo.

vad anser vi om detta?

Utloggad Erica

SV: Belysning runt spabad.
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2018, 00:18:31:31 »
Ja de kataloguppgifter jag kontrollerade sa IP44. Om det sedan skulle finnas någon tätare specialvariant eller kopia vet jag inte, men den länk du gav tycks vara ensam om att kalla dem för IP65,så uppgiften verkar väldigt tveksam. IP44 är i vart fall inte tätt nog för en sådan placering.

Zonindelningen blir ett långt stycke om man skall skriva allt som gäller, men i princip är zon 0 invändigt i en pool/spa liksom hyllor, nischer m.m. som kan nås av de badande under bad. Skyddsklass skall vara IPX8. Zon 1 är från poolen/spat och 1.5 m ut i alla riktningar. Minst IPX5. Zon 2 är ytterligare 1.5 m ut, alltså 3.5 m från bassängkanten. Klass IPX4 krävs om poolen/spat står utomhus. I denna zon duger alltså IP44.

Visst, har du 10 m ledning på skyddsklenspänningssidan så kan du få ut transformatorn på mer än 3.5 m från spat.

Utloggad Great

SV: Belysning runt spabad.
« Svar #4 skrivet: november 07, 2018, 13:52:23:23 »
Sådär blev de iallafall, nu återstår o se om dom klarar sig.
Känns iallafall skönt att en bekant haft haft exakt lika, i ca 7 år som Decklights på altanen, 1st har givit upp av 15st.

Jaja spännande blir de :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan