Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: OCH VAD GÖR JAG NU??  (läst 18588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #10 skrivet: augusti 10, 2008, 23:28:27:27 »
Det stämmer angående flockmedlet, det gäller bara metaller. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2008, 11:18:03:03 »
Hej Frida
Grönt vatten tyder på alger. Men du måste ge din pool lite tid att återställa sig efter en chockklorering. Det kan faktiskt ta några dygn. Det löser inga problem med vattnet att skvätta i en massa smörja. Innan man chockklorerar bör man backspola ordentligt så att filtersanden är ren så att pumpen har bästa möjliga sugförmåga, och bästa möjlig förmåga att ta hand om de döda algerna. Möjligtvis kan man sätta till lite flockningsmedel för att binda de mindre particklarna. Efter två dygn törs jag garantera att vattnet har klarnat, oftast tidigare. När vattnet har klarnat upp så bakspolar du igen. Det vita lite mjöliga som kan uppstå vattnet brukar vara stadiet precis före då vattnet börjar klarna upp. Det är helt förkastligt att vräka i en massa olika kemikalier. Vem vill bada i en sån soppa? Efter det att vattnet klarnat så se bara till att alltid ha en klorpuck i breddavloppet. Ja man kan också använda algdräpare, men inte tillsammans med obundet granulatklor. Säg mig den läkare som ordinerar både sulfa och penecelin på en och samma gång? Jag har nu haft pool i sexton år, och aldrig använt PH-höj eller PH-sänk eller all annan smörja som dom säljer på poolfirmorna. Jag har överhuvudtaget inget sånt där mät-kit och aldrig har någon blivit sjuk eller fått några utslag av vattnet i vår pool. Det bästa tecknet på att klorbalansen är i otakt, är att man upptäcker någon liten dykare, som är en simmande skalbagge. Då är det läge att klora upp ytterligare. Man brukar säga: En sund kropp i en sund själ. Jag skulle vilja travestera det uttrycket: En sund kropp i en sund Pool.

Ha en bra dag


Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 11:23:53:53 av Jarlen »

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #12 skrivet: augusti 11, 2008, 11:29:14:14 »
hej martin
Man lär sig inget genom att rengöra och byta vatten det är den enkla vägen ;D O0
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SingingSailor

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2008, 12:48:28:28 »
Jag har överhuvudtaget inget sånt där mät-kit och aldrig har någon blivit sjuk eller fått några utslag av vattnet i vår pool.
Detta är ju ett bevis på att man kan klara sig mycket långt med erfarenhet! Men jag skulle inte rekommendera det, speciellt inte för nybörjare.
Att mäta, och att mäta rätt, före varje justering av vattnet är en bra grundregel.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2008, 13:07:57:57 »
hej martin
Man lär sig inget genom att rengöra och byta vatten det är den enkla vägen ;D O0
mvh carlos <sol>

Hej Carlos

givetvis är det så men jag fick känslan av att dom vill komma i gång med att bada. Men å andra sidan så vem vill bada nu med tanke på vädret.

Mvh Martin
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Utloggad Jarlen

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #15 skrivet: augusti 11, 2008, 13:54:19:19 »
Jag har överhuvudtaget inget sånt där mät-kit och aldrig har någon blivit sjuk eller fått några utslag av vattnet i vår pool.
Detta är ju ett bevis på att man kan klara sig mycket långt med erfarenhet! Men jag skulle inte rekommendera det, speciellt inte för nybörjare.
Att mäta, och att mäta rätt, före varje justering av vattnet är en bra grundregel.

Hej Singing Sailor

Ja man kan komma långt med erfarenhet. Det är därför jag försöker dela med mig av den.

Dessa mät-kit som finns utgår ifrån ett rent och klart vatten. Dvs. det är ett slags fintrimmning av vattnet. Dessa prover ska man ta, när vattnet är klart & rent för att kunna optimera vattenkvaliteten. Man måste betänka vad en privat pool är till för. Det är ingen offentlig bassäng där det står en massa ungar och (kanske tom. vuxna) och smygpissar i vattnet. De mätvärden som man får fram med dessa mät-kit, är till för att optimala vädena, och göra det otjänligt för bakterier att frodas och förökas i poolen. En privat pool blir inte utsatt för sådana påfrestningar, och behöver m.a.o. inte hårdkloras och behöver inte ha ett perfekt cyancalium eller PH-värde. Mitt råd är därför fortfarande: Ta det försiktigt med alla kemikalier PS: Och det gäller speciellt för pooler med mindre vattenvolym som reagerar snabbare på dessa tillsatser.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 14:53:04:04 av Jarlen »

Utloggad SingingSailor

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #16 skrivet: augusti 11, 2008, 15:15:16:16 »
Hej Jarlen,

Som du förstår så håller jag inte med dig om allt, men diskussion är bra och var och en får bilda sig en egen uppfattning.  :)

Dessa mät-kit som finns utgår ifrån ett rent och klart vatten. Dvs. det är ett slags fintrimmning av vattnet. Dessa prover ska man ta, när vattnet är klart & rent för att kunna optimera vattenkvaliteten.
Såvitt jag vet så är detta påstående felaktigt. Mät-kit har sina problem, och det finns situationer när de visar helt fel värden, men det är inte kopplat till om vattnet är rent och klart.
Rent och klart vatten innebär för övrigt inte alls att vattnet är bra att bada i! Det kan ändå vara t.ex. för högt klorvärde eller fel pH värde som ger irriterade ögon.

En privat pool blir inte utsatt för sådana påfrestningar, och behöver m.a.o. inte hårdkloras och inte ha ett perfekt cyancalium eller PH-värde.
"Hårdkloras" behövs förstås inte, lagom skall det vara i både offentliga pooler och privata för att undvika algblomningar och illasinnade bakterier => Mät!
pH värdet är viktigt i alla pooler, bl.a. för bästa badkomfort och skonsamhet mot ögonen => Mät!
(cyankalium skulle jag inte rekommendera, dess användningsområde är bl.a. som gift för mord och självmord. >:D   Lagom mycket cyanursyra däremot rekommenderar jag!   O0)

Efter det att vattnet klarnat så se bara till att alltid ha en klorpuck i breddavloppet.
Om jag skulle följa detta råd så skulle min pool ha chockklornivåer jämnt. Det fungerar säkert bra i din pool, men klorförbrukningen beror av så många faktorer att det helt inte går att ge ett sådant generellt råd. Var och en får lära sig av erfarenhet, och innan man fått den är det bäst att.... MÄTA OFTA >rulla<

Mitt råd är därför fortfarande: Ta det försiktigt med alla kemikalier PS: Och det gäller speciellt för pooler med mindre vattenvolym som reagerar snabbare på dessa tillsatser.
Ditt sista råd håller jag helt med om, det kan inte sägas bättre!  <sol>

Erfarenhet är bra, men förstås alltid begränsad till de pooler man jobbat med och de problem man sett. Jag har inte så mycket erfarenhet, med däremot har jag läst en del allmän kemi och poolkemi. Bäst förstås när man kan kombinera erfarenhet och teori, som på detta forum  <sol>

mvh
"SingingSailor"
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Jarlen

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #17 skrivet: augusti 11, 2008, 16:50:58:58 »
Hej Singing Sailor
Jag tror inte vi är så oense. Vi pratar bara förbi varandra.

Citera
Såvitt jag vet så är detta påstående felaktigt. Mät-kit har sina problem, och det finns situationer när de visar helt fel värden, men det är inte kopplat till om vattnet är rent och klart.
Rent och klart vatten innebär för övrigt inte alls att vattnet är bra att bada i! Det kan ändå vara t.ex. för högt klorvärde eller fel pH värde som ger irriterade ögon.
uote]Som du förstår så håller ja

Din komentar till mitt citat bekräftar precis vad jag säger i mitt inlägg. Ett till synes klart och fint vatten, kan ha felaktiga värden. Men vad jag vänder mig emot är att analysera ett grönt och jolmigt vatten och tro att man kan bota det med att dutta i klor och lite algdräpare samt spetsa med PH-höjare och tro att det fixar sig.
Citera
Som du förstår så håller jag inte med dig om allt, men diskussion är bra och var och en får bilda sig en egen uppfattning.
Jag tycker det vore bra om vi kan nå konsensus eftersom det är många som har de här problemen.
Citera
Om jag skulle följa detta råd så skulle min pool ha chockklornivåer jämnt. Det fungerar säkert bra i din pool, men klorförbrukningen beror av så många faktorer att det helt inte går att ge ett sådant generellt råd. Var och en får lära sig av erfarenhet, och innan man fått den är det bäst att.... MÄTA OFTA Kiknar
Till sist ska jag lära dig en liten specialare som kan råda bot på liknande problem med doseringen av klorpuckar. Behåll plastpåsen på pucken, och börja med att klippa av ett eller två hörn. Uppnår du inte en klorbalans, så klipp av ytterligare ett hörn osv.

Mvh Jarlen



Utloggad SingingSailor

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #18 skrivet: augusti 11, 2008, 18:48:34:34 »
Jarlen,
Visst är det bra om vi kan nå konsensus! (speciellt om någon orkar följa våran diskussion på vägen dit ;D)
Jag har lite svårt att förstå vad du vill säga i några frågor, försöker därför beskriva hur jag förstått det och vad min åsikt är för dessa.

Kemikalier
Vi är överens om att för mycket kemikalier inte är bra. Algdräpare behövs ej om man sköter kloret. Flockmedel är jag osäker på. Överens?
Tvärtemot dig (?) anser jag dock att pH+, pH- och "höj alkalinitet" är bra att ha för de allra flesta pooler (i rätt mängd och vid rätt tillfälle!). Cyanursyra i någon form och "höj kalciumhårdhet" är också bra i många fall.

Testa vattnet
Jag förstår inte riktigt om du förespråkar att testa vattnet eller inte    ???
Jag rekommenderar att man testar vattnet innan man åtgärdar ev. problem, speciellt gäller detta för nybörjare (jag är nybörjare!). Är vattnet inte rent och klart - testa! Det kan bero på t.ex. fel pH värde, och då förlänger man bara tiden med problem om man chockklorerar. Är vattnet rent och klart - testa regelbundet för att kunna förebygga problem. Viktigt också att man lär sig hantera sin testutrustning.
Folkpool rekommenderar att mäta pH och klor en gång i veckan, och övriga värden 1-2ggr/säsong. Se http://www.folkpool.se/support/pool-faq/pool-vatten-tips. Det tycker jag är en bra riktlinje, med tillägget att testa oftare vid problem.

Chockklorering vid problem med alger
Jag rekommenderar att man inte bara häller i en föreskriven mängd chockklor och sedan väntar på att algerna skall försvinna. Istället kan man mäta klorhalten flera gånger under dagen, och "pytsa i" lagom mycket klor för att hålla en chockklornivå. Många har rapporterat att algerna inte försvinner efter en chockklorering, utan man får göra om det flera gånger. Gör man som jag föreslår så går det i dessa situationer fortare att få ett bra vatten igen.  (Jag har inte kommit på detta själv  :'(, utan hämtat från ett annat forum, se http://www.troublefreepool.com/category/pool-school/shocking_your_pool).  En mycket kortfattad och förenklad svensk version skrev jag i början av denna tråd:
När bottensatsen är borta så chockklorera:
1. justera pH vid behov
2. chockklorera så att klorhalt = 10  (strunta i pH nu - det blir ofta felavläst när kloret är högt)
3. Mät klor efter några timmar. Justera upp till 10 vid behov.
4. Fortsätt häll i klor så att det håller nivå 10, tills kloret är 10 på kvällen och inte sjunkit nämvärt till morgonen. Det är ett ganska säkert tecken på att alla alger etc är borta.

Plastpåse kvar på pucken
Jepp, mycket bra metod. Har gjort så i två år, hittade tipset här på vårt forum.
För att upprätthålla en bra klornivå måste jag ändå mäta ibland och justera. Sol och bad => mer klor går åt, komplettera med lite chockklor. Regnvecka med solfolie på hela tiden => mindre klor går åt, ta ur pucken. Så funkar det för mig, men det är nog olika i olika pooler och olika vanor. Eftersom jag har små barn som badar ofta så är jag kanske lite extra mån om bra vatten. Vad menar du med "klorbalans", och hur vet du att du har det om du inte testar vattnet?

Tills sist ett förslag till våra kära forumadmin:
Vad säger ni om att lägga upp en "poolskola", där vi samlar de grundläggande råden? Här är ett exempel på hur det skulle kunna se ut: http://www.troublefreepool.com/category/pool-school/  (allt här är nog inte tillämpbart, men i stora drag)
Problemet är kanske bara att någon skall ha tid att göra det...
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Jarlen

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #19 skrivet: augusti 11, 2008, 20:53:50:50 »
Hej igen Singing Sailor

Vi talar i första hand om de som fått problem med grönt eller vitt möjligt vatten. De som har det sistnämnda kan trösta sig med att då är på rätt väg. Vattnet håller på att klarna. Dom som har grönt oigenomsiktigt vatten, har alger i vattnet. Det tror jag vi kan vara överens om. Det finns inga alger som kan överleva i klorat vatten. Det vet jag inte om vi är överens om. Men så är det enligt min mening. Enligt fabrikanterna så ska man dosera en mängd baserat på antal kubik man har i poolen. Man kan inte forcera fram utslagningen av alger med mera klor. Det är då man får, vad dom här på forumet kallar klorblockering. Med tillräckligt med klor blir livsbetingelserna för algerna omöjliga. Använder man algdräpare som är någon form av gift eller enzym, som slår man ut algerna men  livsbetingelserna kvarstår. Nu är det så att man inte bör använda flera olika substanser på samma gång, efter som dessa kan bilda oheliga allianser. Dvs. kemiska föreningar som gör att man erhåller oönskade effekter. Man har att välja  Antingen slår man ut algerna först med algdräpare, och därefter förstöra livsbetingelsna med klor. Det är möjligt att en sådan process kanske kan gå något fortare, men det är inget man kan vara säker på. Att göra det i omvänd ordning finns det ingen vits med. Man bör veta vad som händer i poolen när man slår i de olika kemikaliernas så blir det så mycket enklare att ha lite tålamod. Så din metod att först chockklorera och sedan pytsa i lite grand vartefter är ingen säker metod, även om du upplever det så pga. att du är aktivt gör något så lurar du dig själv och tror att du på skyndar processen.
Citera
Mät!
(cyankalium skulle jag inte rekommendera, dess användningsområde är bl.a. som gift för mord och självmord
Apropå mitt felsyfte i mitt förra inlägg kan jag säga att det är alltid kul att bjuda på nått roligt eller vad säger du Swimming Sailor :)

Hälsningar Jarlen
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 21:00:49:49 av Jarlen »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan