CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9  (läst 14581 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Laban

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2011, 18:55:36:36 »
Tack. Angående värmaren så har jag väl inte gjort någon exakt mätning men jag har höjt tempen idag från 24.7 till 27.4 med att bara elda spillbitar från diverse saker, ex pallen som pooltaket kom i :-). Började väl elda vid 12 tiden och har eldat fram till runt 5. Då har det hunnit slockna nån gång också kanske ska sägas, inte så mycke energi i det jag eldar med just nu så går man in o äter så har det brunnit upp. Hur mycket man kan åstadkomma med konstant eldning, björkved låter jag vara osagt men jag tror inte att det är så långt borta från sanningen det som nämns i annonsen. Han var bra att ha att göra med också vilket alltid är trevligt.

Passar på att slänga in några fler bilder när vädret är bra och man äntligen kan njuta av poolen fullt ut.




Poolgiganten

Utloggad Tiggger

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #11 skrivet: juli 20, 2011, 22:58:21:21 »
Tack för svaret! Verkar mycket intressant med en sån där värmare. Och din pool ser verkligen fin ut  :)
Pool 4x8 meter. Avesta, Dalarna, Sverige, Jorden.

Utloggad Laban

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #12 skrivet: juli 21, 2011, 08:17:52:52 »
Vi nådde 28.4 grader igår, dvs, vi hade höjt temperaturen med nästan 4 grader (24.7 -> 28.4) i en pool med 56 kubik vatten. Då hjälpte solen förstås till lite också men värmaren fungerar definitivt, och det är en billig lösning. Sen vill man kanske inte elda hela tiden så något ska köpas in som komplement. Som jag redan nämnt så tror jag på solfångare, höjer det temperaturen med 3-5 grader så kommer jag inte behöva elda mycket under sommaren. Sen använder man vedvärmaren vid behov, uppvärmning på våren när man startar igång anläggningen, på hösten och vid behov under sommaren. Är inte sugen på att koppla in något som drar el med tanke på dagens elpriser. Men det blir inget förrän nästa sommar så jag lär hinna ändra mig några gånger misstänker jag.

Som en liten fotnot så kollade jag temperaturen från värmaren igår när poolen var 28.3 grader varm, vattnet var då som varmast 29.7 grader.

« Senast ändrad: juli 21, 2011, 08:58:51:51 av Laban »

Utloggad Laban

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #13 skrivet: juli 22, 2011, 09:35:26:26 »
27.4 grader idag på morgonen då poolen har stått helt utan uppvärming sen i förrgår. Pooltaket gör verkligen skillnad. Sen skadar det inte att man kan ta ett kvällsdopp när det inte är så varmt ute.

Utloggad Fia

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #14 skrivet: juli 22, 2011, 11:27:48:48 »
Ser underbart ut!! <sol>
Om vi ändå fick plats med ett pooltak. :(
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #15 skrivet: juli 22, 2011, 20:19:07:07 »
Jo taket ger ju en helt annan dimension åt det hela och det här taket med rejäl höjd ser ju riktigt tjusigt ut. När vädret är som det är så är det ju en god hjälp och tak verkar ju vara verkligen på gång. En intressant fråga om man skall jämföra olika typer av pooler är ju om kombinationen utomhuspool + pooltak hamnar över, under eller lika i kostnad jämfört med en ren inomhuspool ? Även driftskostnadsmässigt ?

Utloggad Laban

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #16 skrivet: juli 23, 2011, 10:51:12:12 »
Ja taket är inte gratis. Fast i vårat fall nappade vi på svenskapoolfabrikens erbjudande förra året om att få med pooltaket vid köp av poolpaket. Vi hade egentligen tänkt att vänta med pool tills barnen blev lite äldre men eftersom vi verkligen ville ha ett tak så kunde vi inte låta bli. Det har vi ångrat några ggr under byggnadstiden men nu känns det klockrent :-). Som nämnts så är det rätt högt och det känns absolut inte instängt när man badar i poolen. Har inte mätt men gissar på att det är ~185 cm eller så vid dörren.

Pooltak vs inomhuspool, hmm, vi fick 2009 erbjudande om att köpa pooltaket för 86 000 :- vid köp av pool. Man brukar väl säga 10000-20000/m2 för att bygga ut huset så har man inte ett lämpligt utrymme över så blir det nog svårt att få ihop den ekvationen. Då handlar det kanske mer om att man verkligen vill ha en inomhuspool för att kunna nyttja den året om. Ska man ha igång utomhuspoolen året om så blir det nog rätt dyrt, trots pooltaket. Blir att elda en hel del i vedvärmaren när det är -30 grader ute och eventuella kostnader för eluppvärmning ska vi inte tala om :-)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #17 skrivet: juli 23, 2011, 11:47:08:08 »
Ser jätte ärligt ut O0

Vad du bör fundera över är om du inte skulle lägga på en sarg runt poolen, speciellt ser det lite osäkert runt pooltrappan med öppet ändträ som kommer att vrida sig o spricka upp med tiden.

Utloggad Laban

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #18 skrivet: juli 23, 2011, 12:12:49:49 »
Man kanske skulle ta upp brädorna just vid trappen i så fall o göra en smal sarg runt om där bara, i samma höjd som befintlig trall alltså. Bara så att man slipper ändträet. Tänkte inte så mycket på det när jag byggde det ska jag erkänna. Alternativt så bygger man en sarg ovanpå då problemet uppstår, enkelt och snyggt det också.


Utloggad Erica

SV: svenskapoolfabriken - Omega 4.5*9
« Svar #19 skrivet: juli 24, 2011, 01:50:15:15 »
Ja taket är inte gratis. Fast i vårat fall nappade vi på svenskapoolfabrikens erbjudande förra året om att få med pooltaket vid köp av poolpaket. Vi hade egentligen tänkt att vänta med pool tills barnen blev lite äldre men eftersom vi verkligen ville ha ett tak så kunde vi inte låta bli. Det har vi ångrat några ggr under byggnadstiden men nu känns det klockrent :-). Som nämnts så är det rätt högt och det känns absolut inte instängt när man badar i poolen. Har inte mätt men gissar på att det är ~185 cm eller så vid dörren.

Pooltak vs inomhuspool, hmm, vi fick 2009 erbjudande om att köpa pooltaket för 86 000 :- vid köp av pool. Man brukar väl säga 10000-20000/m2 för att bygga ut huset så har man inte ett lämpligt utrymme över så blir det nog svårt att få ihop den ekvationen. Då handlar det kanske mer om att man verkligen vill ha en inomhuspool för att kunna nyttja den året om. Ska man ha igång utomhuspoolen året om så blir det nog rätt dyrt, trots pooltaket. Blir att elda en hel del i vedvärmaren när det är -30 grader ute och eventuella kostnader för eluppvärmning ska vi inte tala om :-)


Oj, med den ekvationen skulle vårt poolrum blivit riktigt dyrt. 10-20.000:- / m2 - det måste väl vara helt byggmästarbyggt, med alla kostnader inräknade , ev. arkitekt, bygglov osv ? Jag tror vi hamnade runt 1500:- / m2 ungefär, fast då gjorde vi ju det mesta av jobbet själva och så var det ju cirka 10 år sedan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag