Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump och solfångare  (läst 2269 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrJ

Värmepump och solfångare
« skrivet: april 27, 2017, 09:07:21:21 »
Vi hade solfångare innan på taket men det gick sönder så vi köpte värmepump istället. Har för mig att det går att koppla ihop dessa men är det bra? För/nackdelar?

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Värmepump och solfångare
« Svar #1 skrivet: april 27, 2017, 10:23:17:17 »
Vi hade solfångare innan på taket men det gick sönder så vi köpte värmepump istället. Har för mig att det går att koppla ihop dessa men är det bra? För/nackdelar?

Tänker sätta upp solfångare själv, har en varm fin tegelvägg som vore perfekt att hänga mattor på.
Jag är inne på att koppla dessa parallellt för att:
- Kopplar du de i serie med solfångare först så kommer visseligen värmepumpen få arbeta mindre men varenda gång solen går i moln och solfångarna slutat producera värme så kommer värmepumpen starta igen. Kommer troligen bli väldigt många start/stopp per dag.
- Kopplar du i serie med värmepumpen först så kommer du mata solfångaren med varmare vatten och om solen går i moln så riskerar du få en kyleffekt istället.
Jag tänker isf koppla de parallellt med vars en bypass, detta för att kunna optimera båda systemen för sig och att de ska kunna leverera högsta möjliga delta per enhet.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Värmepump och solfångare
« Svar #2 skrivet: april 27, 2017, 21:27:34:34 »
Vi hade solfångare innan på taket men det gick sönder så vi köpte värmepump istället. Har för mig att det går att koppla ihop dessa men är det bra? För/nackdelar?

Rickard som driver detta forum har jag för mig körde solfångare ett tag men lade ned det. Slutsatsen var att har du inte området som hobby var det inte lönt, detta eftersom solfångarna primärt ger värme de dagar när den minst behövs och omvänt. Vidare att avgiven effekt på årsbasis var ganska låg i förhållande till investering. Not. då att Rickard bor i Piteå.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Björn.S

SV: Värmepump och solfångare
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2017, 15:06:47:47 »
Jag kör med solfångare och VP i serie. VP efter solfångare. Automatik som styr flöde till solfångare när de ger värme. På detta sätt sjunker aldrig temp för mycket på natten eller under perioder med lite sol.

Sparar en hel del energi. Men troligen inte lönsamt om man köper ny solfångaranläggning.
6,5x3,1 Glasfiberpool, Pooltak, Astral sandfilter och pump, saltvatten. Uppvärmning med solfångare och VP. Styrsystem, frekvensomformare och operatörspanel.

Utloggad EMattiasE

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Österåker
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värmepump och solfångare
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2017, 20:27:22:22 »
Kör med Eviheats bergvärmepump med inbyggd solkrets. Funkar hur bra som helst. Förra säsongen var vi tvungna att bromsa poolen när det blev 32 grader. Det svalkade inte lika mycket då....
Thermopool 7*3 med helgaveltrappa
Uppvärmning: sol och berg via Eviheat split sun
Täckning: Viva pooltak från Thermatec
Rening: sandfilter och UV-lampa

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag