VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Energi spara  (läst 3348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wedberg

Energi spara
« skrivet: mars 30, 2013, 11:28:53:53 »
Har lite funderingar kring energin som man tillför Spa:et.
Låter ni alltid cirkulations pumpen att gå eller låter ni den gå intervall och i såfall hur ofta under ett dygn? (24h gångtid = 8,4kW/h för cirkpump:s drift)
Den går ju alltid när elpatronen startar, och den startar ju flera gånger per dygn om man konstant håller temperaturen, räcker det?
Eftersom vi badar endast under helgen och ibland inte oftare än varannan helg. Hur mycket kan man sänka temperaturen då?
Om man t.ex. sänker till 20gr så kommer inte cirkpumpen att starta på väldigt länge, hur ofta måste då cirkpumpen start för att inte äventyra vatten kvaliteten med stilla stående vatten?
Har fjärr styrning av Är och Börvärde för vatten temperaturen, så det är inga problem att planera badandet.
Ska man vara hemma över helgen så höjer man värmen på fredags morgon och när man kommer hem från jobbet är tempen uppe, och det utan att att behöva gå ut och lyfta på locket för att ändra vattentemperaturen.
En annan fördel med det är att man alltid har koll temperaturen, särskilt nu under vintern.


Poolgiganten

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Energi spara
« Svar #1 skrivet: april 02, 2013, 14:56:09:09 »
Jag kör samma upplägg!
Jag stänger helt av heatern under veckorna, dvs om jag ej badar på 1-2 kanske till och med 3 veckor så kommer tempen sjunka till lägsta nivån på vattnet dvs 10c

Jag har ställt in cirkpumpen på att köra 8h nattetid när det är som kallast, då genererar även motorn lite värme!

Sen drar jag igång badet på morognen om jag ska bada på kvällen, är det riktigt kallt ca -20c så ställer jag badet på ca 20c kvällen innan och sen ställer upp det under nästkommande dag!

Många leverantörer hävdar att deras spabad kostar tot ca 200kr i månaden för driften, och hur detta går ihop med att ha en cirkulationspump igång 24/7 är för mig obegripligt, men det har kanske kommit nya energisnåla pumpar nu, vad vet jag!

Att hålla vattnet runt 20c om du inte ska bada på några veckor känns bara bortkastat.
Vissa tycker att detta sätt är fel då man ej kan spontanbada, men detta sätt funkar bra för min del!

Utloggad wedberg

SV: Energi spara
« Svar #2 skrivet: april 03, 2013, 21:39:46:46 »
Tack för svaret! Jag kör på din linje, ev. att jag startar till cirkulation någon gång under dag tid också.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag