Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tappar tryck vid bottensugning  (läst 4217 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MichaelPihlstorm

  • Gäst
MichaelPihlstorm
Tappar tryck vid bottensugning
« skrivet: maj 03, 2018, 23:32:48:48 »
Hej,
Jag gjuter snart igen min pool om ingen här kan ha en lösning på mitt problem.
Pumpen (3-fas, 0,75HK) hade gjort sitt i höstas så nu införskaffades en ny pump med samma spec.
I samband med detta passade jag även på att byta filtersand i filtret, ett 400mm filter, 15kg grov sand i botten och 40kg fin sand överst enligt spec på filtret. Installerade även en ny manometer.
Efter installation har jag ett arbetstryck på 100kPa (15 psi, 1 bar, 1.05kg/cm2) vilket jag tror är lite för lite, då spec på filtret säger working pressure = 2,5kg/cm2. Detta kan ev vara svaret på mitt problem. Ingen aning om vad jag hade för arbetstryck i filtret förra säsongen då manometern var kass.

Problemet jag har nu är att allt är frid och fröjd tills jag ska städa botten med en sån där 3-kantig platta på teleskoparm. Jag kopplar på slangen (fylld med vatten) till bräddavloppet och låter sugen ligga still på botten, så långt är allt OK. Sugen kan ligga hur länge som helst på botten och pumpen fixar det, MEN så fort jag börjar röra sugplattan över botten så tappar pumpen trycket, ibland tar det 3 sekunder, ibland 20 sekunder, men pumpen tappar trycket, den suger fortfarande vatten så den går inte tom, verkar bara gå ner på typ halvfart, men hör ingen skillnad i motorvarv eller så. Spelar ingen roll om jag suger där det är skitigt eller rent. Trycket i filtret förändras inte nämnvärt. Det konstiga här nu är att jag behöver bara slå av pumpen och starta den direkt igen så återgår den till fullt tryck.
Med min gamla pump kunde jag städa hela poolen utan att tappa trycket.

Skillnaden mot förra säsongen är att det i filtret då var en enda grovlek på sanden, nåt mellanting mellan grov och fin. Men detta bör inte vara boven i dramat, eller?
Det verkar inte heller som att det tjuvdrar luft någonstans.

Någon som har en vild gissning på vad det kan vara som gör detta?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2018, 08:05:33:33 »
På något sätt verkar du ju få in luft - är det kanske något brott på sugslangen eller dåligt tätt vid anslutningen, så att det läcker in luft när du börjar dammsuga ? Hur står din pump - över eller under poolens vattennivå ? Står den över så är det verkligt känsligt att det inte finns minsta läcka i systemet på sugsidan. Och du har en trefas pump - är du säker på att den roterar åt rätt håll ? Om inte så blir trycket väldigt dåligt, men den pumpar faktiskt ofta ändå. Om rotationsriktningen är fel måste två faser växlas.

MichaelPihlstorm

  • Gäst
MichaelPihlstorm
SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2018, 12:15:26:26 »
Kollat allt efter luftläckage, och inget sånt är funnet, och den beter sig inte alls som när den får luft. Skulle vilja förklara det som att pumpen går ner på halvfart, för det går runt vatten i systemet, med samma tryck på filtersidan, dock är suget en bråkdel av vid normal drift, men rättar som sagt till sig vid en snabb omstart av pumpen. Skulle det vara luft som kom in så skulle suget avstanna helt, efterhand som det blev mer luft än vatten, men så är inte fallet. Det sugs som sagt vatten, och om det bara vara lite luft som kom in så skulle detta återställas ganska snabbt om bara trycket funnits där, men icke.
Har ibland med gamla pumpen fått in en del luft och det brukar återställas ganska snabbt av sig själv.

Pumpen står över vattennivån.
Pumpen är en 3-fas och det roterar åt rätt håll, detta är jag säker på då jag vid installation fick den på fel håll med dåligt sug och oväsen som resultat. Detta är åtgärdat så nu går den på rätt håll.

Utloggad TommyC

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2018, 18:05:43:43 »
Jag har ibland råkat ut för att slangen till bottensugen plattats ihop av suget från pumpen. Flödet minskar då kraftigt. Slangen är räfflad över större delen av längden men det finns också ett antal kortare, kanske 5cm långa sektioner där slangen är slät. Det är i någon sådan slät sektion som slangen har sugits plattare. Vår slang är dock gammal och behöver nog bytas ut snart. Vår pump är lite överdimensionerad med 720 W. 550 W borde duga lika bra om avståndet från bräddavlopp till pump inte är orimligt stort. 50 mm diameter på slangar och rör i hela slingan är det vanliga. Har du mindre diameter kan det kanske vara problemet?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

MichaelPihlstorm

  • Gäst
MichaelPihlstorm
SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2018, 18:15:07:07 »
Inga platta sektioner på slangen och 50mm rör/slang överallt. När trycket sjunker lossnar plattan i breddavloppet och då flödar vattnet fritt från poolen mot pumpen men trots detta återfår jag inte trycket i pumpen.

Utloggad TommyC

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2018, 18:34:22:22 »
Min nästa gissning är att du har fått in något främmande föremål i cirkulationssystemet.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

MichaelPihlstorm

  • Gäst
MichaelPihlstorm
SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2018, 20:07:34:34 »
Exakt så,  <hmm>!
Främmande föremål skulle påverka hela tiden, inte bara vid vid aktivt bottensug så att säga. Omstart av pumpen åtgärdar problemet tills nästa sug-session.

Utloggad TommyC

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2018, 07:34:48:48 »
Kottar och stenar har vissa haft där de inte borde funnits.

Prova t ex att i din favoritsökmotor söka på: dåligt tryck site:poolforum.se

det blir en hel del att läsa då  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Evil3kgt

  • Gäst
Evil3kgt
SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2018, 11:29:21:21 »
Har exakt samma mysterium hos mig.
Trodde det var att sanden var körd så bytt till glas...dock händer samma sak...suck.
Inte ett skit intresserad att bli poolskötare på heltid.

Mvh
Simon

Utloggad nyburjare

SV: Tappar tryck vid bottensugning
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2018, 16:22:10:10 »
Kan vara lindningsfel i motorn, om en lindning är kortsluten startat den upp med tryck men minsta lilla förändring gör att den inte orkar med, så reagerar din nya pump.
Skulle nog testat med en ny pump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan