CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Refleksjoner om lamell-cover  (läst 16339 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaszan

Refleksjoner om lamell-cover
« skrivet: juni 09, 2012, 16:22:21:21 »
Vil dele med meg av mine erfarenheter med lamell-skydd. Installerade i september Covrex Lameller efter mycket omfattande research. Lamellene er massiva og verkar mycket tåliga. De lå infrusna hele vinteren uten minsta problem (helt enligt reklamen) og jämfört med luftfylda er Covrex nog ljusår bettre. Isoleringsvärde på 1,2, like bra som et tre-lags fönster.

Kravene jag hadde när jag valde skydd var, i prioriterad ordning:

1. Säkerhet
2. Utseeende
3. Användarvänlighet
4. Isoleringsformåga
5.  Pris

Glastak var mitt förstaval men mötte et bestemt veto från Fruen som tycker det er det fuleste på planeten.

Lameller, med automatisk in/ut-rullning er både estetisk, praktisk og säkert så valet falt snabbt på det. Vi har testat säkerheten ved å låta alle tre barnen springe ut på poolen med skyddet ute, og de sjunker ikke. Viktig er å spenne fast lamellene i andra kortenden, annars kan man som vuxen sjunka ned omkapslat av lamellene til en säker död.

Har en sak som irriterar meg med lameller dock, det er at alt skit som blåser rundt landar på lamellene og i slutändan ned i poolen när man ruller opp dom. Löv etc fester seg gjerne blöta på lamellene og det ser fort lite trist ut, särskilt efter blåsige dager.

Funderer på å bygga en spolningslösning som tvättar lamellene när jeg ruller opp dom, men det har stannat vid tanken så langt.

I tillegg er det lite tråkigt å ikke kunne se poolen opplyst om kvällarna om vi ikke sitter ute (og har koll på poolen).

Hadde det funnits klarglas-tak som inte varit mer enn en båge med max 20-30 cm höjd på mitten hadde jag nog forsökt övertala min fru til det i stället for lamellene. Men, glaset putser seg ikke selv, og med saltvatten kanskje det hadde varit et rejält jobb å holde det snyggt.

(formodligen) Mindre underhåll og möjlighet til å njute av en opplyst pool om kveldene taler för glastak.

Prismessigt landade lamellene på ca 90.000,-. Gjorde jobbet själv og det var inget problem. 20 säckar finbetong til stolparna, lite nogrannhet og några droppar yes til lamellene så var det gjort på två dager...

5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2012, 17:17:10:10 »
Har du några bilder du kan infoga?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Andreas_skåne

SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2012, 18:00:02:02 »
Her er et par foto på coveret....
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2012, 19:20:20:20 »
Det där var väldigt snyggt och stilrent utfört.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Andreaszan

SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2012, 19:48:14:14 »
Takk. Jeg har gjort allt selv og er veldig stolt. Nå tog det 4 trädäck innan jag fikk taget på det, men dette blev bra. Kostade meg et antall kiropraktortimmar, tappade nagler og almänn smärta, men gud så skönt det er å sitte å njute en kall öl efteråt.
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2012, 22:24:13:13 »
Det där var verkligen snyggt! Vill gärna se mer bilder på hur du gjort om du har det :)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Andreas_skåne

SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2012, 18:21:52:52 »
Her kommer noen foto til. ( Risk for dubbelt innlägg, mitt første "forsvann" )

Som dere ser kan barnen springe ut på coveret uten problem....

Her er også en liten film på upprullningen:



Noterar plötselig også at jag har två "ID" på poolforumet, Andreas_Skåne og Andreaszan....udda.
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Erica

SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2012, 19:18:02:02 »
Snyggt och imponerande ! Hur pass exakt måste du hålla poolens vattennivå för att det skall fungera som det skall ? Är det några problem med detta ?

Utloggad Andreaszan

SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2012, 22:00:52:52 »
Nei, ingen problem med vattenhöjden. Lamellene dyker ned og flyter sen lungt og fint mot andra ändan. Viktig å montera stolparna exakt så lamellene rullar upp rett.
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Refleksjoner om lamell-cover
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2012, 21:02:59:59 »
Hej,
Ska bygga pool och har då liknande krav som dig när det gäller pooltäckning, men har i tillägg krav på att skyddet inte skall ligga på kanten (hamnar mitt i utsikten). Slutsatsen blev då ett lamellcover nedsänkt i poolen. Har fått offert på lamellcover från Poolkungen och Nettopool. Prismässigt låg dom ganska lika så det är kanske samma fabrikat (Covrex). Var du inne på att köpa ett nedsänkt cover eller annat coverfabrikat?
mvh Conny
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag