CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lameller, massiva vs luftfylda  (läst 10177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas_skåne

Lameller, massiva vs luftfylda
« skrivet: augusti 16, 2011, 09:40:46:46 »
Hei alle. Först, takk for alle innlegg her. Jag har presis påbörjat et poolprosjekt og all kunnskap her på forumet har varit en fantastisk guide gjennom pool-djungelen...

Bygger en platsgjuten glasfiberpool om 5x12, barnavdeling på 90 cm sen brant ned til 350 cm, med en 90 cm kant rundt om. Blir fantastisk...

Har två store frågor jag kommer til å plåga dere med, värmekälla + poolcover. Vi starter med poolcover:

Tror jag landar på lameller. Har 3 barn i ålder 7,7 og 3, og skal ikke bygge staket med det första....säkerhet er allt, jag er rejält paranoid. Lameller som styres via nyckel eller fjärrkontroll värker vettigt. Pooltak er tyvärr inget alternativ. Min fru sier heller ingen pool enn pool med glastak, og hun er en bestemt dam.

Men, hvilka lameller er luftfyllda (sämre kvalite???) og vilka er skumfyllda (bettre??)

Erfarenheter fra dere er verdt guld.....
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2011, 10:33:31:31 »
Oj, vilket häftig pool!

Ser fram emot många bilder under byggandet!  ;D

Vad det gäller lameller så kolla först och främst upp så att de är "säkerhetsklassade". Det finns varianter som flyter på vattnet men som inte är bärande, alltså sjunker ner under vattnet om man stiger på dem.
Vad det gäller isolering så har jag förstått att skumfyllda isolerar aningen bättre men är å andra sidan ovanligare och dyrare... det kan vara svårt att hitta lamellskydd i den storleken så ring runt och ta en titt på Tyska marknaden kanske?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Tjalle

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2011, 14:10:22:22 »
Det enda land som jag vet har formella krav och provning är Frankrike.

Neptune, tillverkad av franska Aqualux är godkänt.

Neptune importeras av www.poolcity.se

Utloggad Andreas_skåne

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2011, 14:52:43:43 »
Fikk presis offert på massiva lameller till et "ok" pris. Sjukt dyrt, men det er vel så med allt som heter pool...
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Tjalle

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2011, 17:41:55:55 »
Massiva lameller?

Godkända enligt säkerhetsnorm?

Vilken?

Utloggad Andreas_skåne

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2011, 18:58:04:04 »
Ja, enligt säljaren. Faktum er vel at ingen enskild produkt godkännes, men enligt säljare uppfyller dom kraven till Boverket. Med massiva menas fyllda med någon form av skum, inte luft.
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Steffe

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2011, 20:04:49:49 »
Jag antar att med massiva lameller så menas dem som är skumfyllda istället för den vanligtvis luftfyllda varianten.

i Sverige finns ingen säkerhetsnorm när det gäller poolöverdrag (dvs. hur dessa skall vara utformade för att klara normen). Detta finns dock i Frankrike (NF P 90-308). Det finns flera leverantörer i Sverige som säljer lamelltäcken som är tillverkade enligt denna norm vad jag sett.

I Sverige har Boverket endast allmänna råd angående säkerhet för pooler.

Allmänt råd
Lämpliga skyddsanordningar för bassänger som är avsedda för bad eller
simning kan t.ex. vara:
– Ett minst 0,9 meter högt staket som barn inte kan krypa under eller
klättra över. Grindar i staketet bör inte kunna öppnas av barn.
– En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm
maskvidd. Skyddstäckningen bör ha ett sådant utförande att risken för
olyckor begränsas.
Där hastighets- och flödesdimensionering inte kan ge tillfredsställande
säkerhet mot olyckor, bör utloppsöppningarna förses med galler eller dylikt.

Utloggad TommyC

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2011, 08:42:13:13 »
Hej och grattis till att ni kommit igång med poolprojektet, det är inget ni kommer att ångra.

Kommer ni att plasta själva eller har ni lejt ut jobbet? Beskriv gärna lite hur konstruktionen ska göras. Stomme, isolering, tjocklek och antal lager glasfiber, polyester eller epoxy?

Vi har en platsbyggd glasfiberpool som förra ägaren byggde. Den var inte så bra byggd, bl a var det för få lager glasfiber och för tunn plast på en del ställen så ytskiktet sprack på flera ställen. Jag har lagt en hel del tid på att förstärka och renovera.

Plast har som allt annat både för och nackdelar.

Fördelar är bl a att det blir väldigt robust, det går nästan inte att skada plasten, man kan tappa en kniv eller kofot när poolen är tom och det blir inte ens ett märke. Det går relativt enkelt att reparera (ska normalt inte behövas) och underhålla. Smutsmärken från växtdelar som ser helt omöjliga ut att få bort går enkelt bort med polermaskin.

Nackdelen är främst att plasten inte är trevlig att arbeta med. Lukten från styren är vidrig. Andningsmasken måste alltid vara på under arbetet och det blir varmt och svettigt. Man vänjer sig dock och när det hela är färdigt ångrar man inte valet av plast. Konstruktionen med polyester+gelcoat+topcoat måste täckas mycket noga under vinterns så att vatten inte kommer in och fryser till is på plasten för då kan det spricka. Polyester är inte 100% vattentät utan plasten tar åt sig lite vatten. När den sedan fryser kan ytskiktet spricka. Epoxi är nog bättre i det avseendet men det har jag inga erfarenheter av. Epoxi har en del speciella säkerhetsproblem.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tjalle

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2011, 15:25:44:44 »
Jo, enskilda pooltäckningar provas och godkännes i Frankrike.

Om säljaren hänvisar till svenska normer, är han/hon inte seriös.

Enligt franska krav skall täckningen bl.a. bära en 90 kg människa.


Utloggad Andreas_skåne

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2011, 17:39:52:52 »
Han som bygger poolen gjuter en betong-form rakt ned i marken. Utan isolering....(dumt, eller hur?) sen gjuter han en 1cm tjock plast/glasfiber-konstruktion som er identisk med en plastbåt ( innstallatören er en båtbyggare som har bytt fokus ) bare omvändt.

Jag har frågat om isolering men hans sterke åsikt er at isolervärdet i market rundt om er nesten lika bra som i isoleringen så det er ikke lönt med det....

Det lander nå på skumfyllde lameller som spännes i kortändan og dermed håller vikten til en 100 kg person. Og enligt säljaren blir lamellene så tunge at man ikke klarer å lyfte upp dom. Dermed skal boverket vara nöjde, eller hur?

A
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Andreas_skåne

SV: Lameller, massiva vs luftfylda
« Svar #10 skrivet: september 27, 2011, 13:50:21:21 »
Så har man beställt lameller. Det blev Covrex massiva via nettopool. leverans om 3-4 veckor. Känns bra överalt forutom i plånboken der jag har mycket store smärter...

a
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag