CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor om poolskydd  (läst 6946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Annyt

Frågor om poolskydd
« skrivet: juli 28, 2009, 15:19:29:29 »
Hej allihop!!

Är sprillans ny här, har läst ett par dagar men tyckte att det var dags att
"visa" mig lite med.
Vi bor i Helsingborg o är på G att skaffa pool.
Efter liite velande så har vi bestämt oss för en murad 4*8.
Vi kommer att hamna nära vår tomtgräns med långsidan, ca 1,5 m till stängslet,
var lite osäker på om kommunen skulle tycka att det var ok men efter ett samtal dit så visade det sig att det inte var några problem. Han pratade bara om att det skulle vara säkert, dvs att poolskydd eller inhägnad på 90cm.
Tanken att vi ska börja gräva nu till hösten o få den murad, sen ska den få "sätta" sig lite över vintern o när våren kommer ska linern i o allt det andra...
det är vad poolfirman rekomenderade. Det var det enda som kommunen inte gillade riktigt..att det skulle vara ett hål i marken hela vintern.

Nu till den stora frågan:
Vi har två små, en kille på tre o en tjej på 1 så säkerheten är A o O..
Maken ligger vaken ibland o nästan ser hur barnen trillar i.
Vi har tittat på det där "säkra" poolskyddet som man kan gå på men där kunde man bara lyfta upp kortsidan o hoppa i..känns illa.
Han har visserligen köpt duken direkt från nån fabrik, satt i markismotor själv så poolen täcks av automatiskt och täcks manuellt..det sparade han många tusenlappar på. Funkar alla skydden så...att det bara är att vika upp den o hoppa i? (Har för mig att han har nåt snöre som han fäster i marken för att få fast skyddet) Eller är det för att han har ett "hemmabygge?

Vi har även sneglat på pooltaken som för min del känns väldigt säkert.
Vi frågade "vår" firma om dom men givetvis hade han bara negativt att säga om dom, han säljer inte sådana själv. Han menade på att dom är grymt fula, det stinker klor när man öppnar dom och att det bara rinner vatten längst sidorna..han visste några som var besvikna.

Rinner det så jä*ligt? Luktar det så illa?
Ett tak kostar ju en del men det kvittar ju om det är det säkert för barnen!!
Ett helautomatiskt skydd skulle gå på runt 35.000:- o halva om det skulle vara manuellt...

Vad tycker ni, hur fungerar skydden/ taken?

MvH// Anna

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Frågor om poolskydd
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2009, 16:45:19:19 »
Hej Jag har idag poolsafe och eftersom jag har pooltrappa
så en påmonterad trappflik som är försedd med öljettringar.
som jag låser med gummistropp. men det skulle gå
använda någon form av låsning där om man vill vara idiotsäker.
Då bör det i princip om inte vassa föremål används vara säkert.

Pooltak vad jag läst här i forumet verkar gå låsa. Det kan nog
någon som har berätta om. Finns faktiskt rätt så snygga lägre
pooltak kostar lite mer men tänk på vad ett pkt m poolsafe kostar.
så har du nog 1/3 av kostnad.
Jag skulle nog satsa på pooltak idag slipper problem m skräp o regnvatten.
Du kan ju också satsa på ett snyggt stkt utöver poolsafe runt pool.
Säkerheten kan nog inte kosta för mycket, lycka till m ditt beslut o
välkommen o berätta mer  O0.
Roland 8).
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Fia

SV: Frågor om poolskydd
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2009, 19:07:37:37 »
Detta skydd ska gå att få med barnsäkringar. En bom fram som man kan låsa fast på något sätt o en bom bak som håller ner skyddet så det inte går att krypa under.

Kolla på skyddet Roller
http://www.poolstore.se/

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Annyt

SV: Frågor om poolskydd
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2009, 21:47:14:14 »
Tack för era svar...ska kolla Rollerskyddet!

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Frågor om poolskydd
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2009, 21:51:54:54 »
Vårt pooltak går att låsa och spärra så att man inte kan komma in utan nyckel. Då är det riktigt barnsäkert och ni kan sova lugnt. För att få det helt låst så sätter jag i sprintar på insidan innan jag stänger dörren.
Men vanligast är att man bara sätter i sprintarna för vinden, så att pooltaket inte blåser iväg längs skenorna och poolen blir öppen av vinden eller någon som puttar på taket.

Det finns många modeller att välja på så du kan säkert hitta något som passar dig. Med pooltaket så sparar du även tid för rengöring och värme kostnader.

Att man känner lite klor precis när man öppnar är ju bara bra. Då vet man ju att allt är som det ska. Den doften känner man i ca 5 sek sen är allt som vanligt igen. Alltså inget problem.

Välj ett pooltak och du kan sova lugnt och tryggt. ;)
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Frågor om poolskydd
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2009, 22:21:29:29 »
Pooltak är ju det klart bästa poolskyddet ur alla aspekter.
Finns endast 3 nackdelar med dom.

1. Priset

2. Vissa tycker dom är fula, andra vackra. Smaksak

3. Skenorna som taket löper på (pratar nu om ideal covers modeller). Man kan sparka i tårna i dom men det går att sänka ner skenorna om man tänker till lite innan man gör arbetet med ytan runt poolen.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Frågor om poolskydd
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2009, 22:37:15:15 »
Hej,

Välkommen till er nya poolare. Har själv tre mindre och är helnöjd med pooltaket ur säkerhetssynpunkt (och massa andra också). Tänkte bara på kommentaren om klorlukt - det finns ju andra trevligare reningssystem som Baquasil som vi använder eller klorinator som arbetar med lättsaltat vatten och enligt vad jag hört ska vara jätteskönt att bada i.

Ännu fler val och tankar :D

Men tänk vad era barn kommer ha roligt med poolen under mååååånga år framåt. Våra tjejer (nu 8 och 10) var på simhoppsläger mellan 9 och 13.30, kom hem samtidigt som några kompisar ko och de hoppade i och förutom några matstopp så kom de upp för en liten stund sedan (med simhud....)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Annyt

SV: Frågor om poolskydd
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2009, 21:59:47:47 »
Det är verkligen en djungel..
Nog är taken dyra alltid, men om dom är säkrast så är det värt priset.
Dom håller visst värmen rätt bra oxå & lukten samt kondensen klarar jag nog att stå ut med..jag tycker inte att dom är så fula faktiskt.
Det där med att sänka ner skenorna är ett bra tips, det kommer vi att
göra om det blir ett tak...
Såå, om jag har fattat rätt här så verkar det som att de flesta vanliga poolskydden går att vika upp o hoppa i, om man nu inte hittar på en egen låsning på kortsidan..(förutom Fias "Roller-förslag)?!

Salt-värmepump-solfångare-värmeväxlare...shit det är en djungel
o vi har bara precis börjat kika på det...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag