VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera pooltak  (läst 6593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anmoanmo

Montera pooltak
« skrivet: juli 27, 2015, 06:48:25:25 »
Vilken dag som helst ska vi börja montera vårt pooltak (Gullberg Janssons Nova comfort) och jag är LIVRÄDD! Det ser så krångligt ut på bilderna och skenorna får inte diffa mer  än 1 mm på 10 m!
Ni som har monterat pooltak förr:
Hur krångligt är det?
Hur lång tid ska vi beräkna att det tar?
Har ni några allmänna tips (förutom att skaffa en bättre popnittång)?
Alla tips och råd mottages tacksamt!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Montera pooltak
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2015, 09:24:44:44 »
Jag sågade en grov rak träregel (45 x 145) till exakt breddmått mellan rälsarna och använde den som tolk. Använd skruv av matrial rostfri A4, det ser väldigt trist ut med rostiga skruvar efter något år. Taksektionerna trycks isär något av sin egen vikt så de behöver pressas ihop lite för att gå att skjuta på rälsen. Prova att föra på taksektionerna på rälsen innan alla skruvar dras i. Mät minst tre gånger innan ni borrar och skruvar. Om rälsen behöver kapas så går det bra att såga aluminium med en vanlig kap- och gersåg med fintandad klinga. Det finns speciella klingor för aluminium (dyra) men det går bra med en vanlig klinga för några få snitt.

Med taket ska det levereras en monteringsanvisning som beskriver alla förutsättningar och hur monteringen ska utföras. Det tar nog minst en dag att montera ett tak. Man behöver vara minst två personer när taksektionerna ska skjutas på rälsen men tre är bättre än två. Våra taksektioner levererades monterade så hur man monterar tak i byggsats har jag ingen koll på men det finns beskrivet i många trådar här.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Montera pooltak
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2015, 10:16:35:35 »
Monterade ett likadant (nova bc) som du köpt, räkna med 2 dagar, montera skenan först och sen gärna taksektionerna inomhus, risken finns att dom blåser åt h-vete om det kommer kastvindar, tyckte själv att det gick hur bra som helst med en vanlig popnittång.
Har du ett klarglastak kan jag rekommendera att vara jävligt försiktig, blir lätt repor.
Ang diffen på 1mm som du pratar om så behöver du inte vara orolig, spänn bara en lina så får du skenorna raka, GLÖM inte att mäta in diagonalen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan