VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?  (läst 8960 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stjarnkvist

Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« skrivet: januari 30, 2011, 21:39:37:37 »
Hej, ska bygga en murad pool med leca på betongplatta som jag ska klä med alkorplan liner. Jag har gjutit plattan och ser att grundvattnet har stigit till ca 5 cm över plattan. Nu till min fråga:
-Ska jag täta den färdiga väggen utvändigt med tjära? Jag ser att flera på forumet har slammat och sedan tjärat utsidan.
-Om jag ska tjära känns det konstigt att borra dräneringshål i plattan för linerns diffusion. Jag tänker att vid högt grundvatten kommer det upp vatten bakom linern genom de hål som diffusionsvattnet ska rinna ut igen. Är det någon som har lite kloka tankar kring detta är jag mycket tacksam!

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2011, 18:48:48:48 »
Jag vet inte om det är en dum fråga.. men.
Du har väl dränerat runt plattan?

Vi har inte tjärat utvändigt.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad stjarnkvist

SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2011, 23:15:26:26 »
Hej Janne,
Ja, jag har dränerat runt plattan men jag hade inte tänkt pumpa bort vattnet mer än om det behövs när jag ska mura väggarna med leca nu i vår eller om jag behöver tömma poolen någon gång.
Om det är så att jag, när poolen är färdig, inte dränerar med pump när grundvattnet kommer över kanten på plattan så måste det ju innebära att grundvatten kommer att tränga upp bakom linern genom de eventuella dräneringshål som jag, enligt Alkor, ska borra genom plattan för att få bort diffusionsvatten. Frågan är om jag ska borra dessa hål eller om jag i stället ska försöka täta konstruktionen med tjära för att förhindra att grundvatten tränger in om det blir högt grundvatten på våren?
Tacksam för kommentarer!

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2011, 07:41:50:50 »
Hej poolare.
Det går inte att stänga ute grundvattnet helt med att tjära en murad pool. Det kommer alltid att finnas små springor och hål som vattnet tränger in genom.
Om grundvattnet står fem cm över plattan har det ständigt ett visst tryck som pressar på.
Det bästa är att dränera bort vattnet. Sätt in en pump med det snaraste. I så fall kan du borra de dräneringshål du nämner. I annat fall gör de bara saken värre.
Jämför med källare i ett hus. För att hålla den torr krävs en fungerande dränering.
Lycka till!
Lars

Utloggad aromata

SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2011, 12:01:29:29 »
Jag förstår inte hur grundvattnet skulle kunna trycka in i dräneringshålen om du har en fylld pool. Vattentrycket inne från poolen och ut mot dräneringshålen är ju större eftersom vattennivån är högre (meter vattenpelare och det där ..).

Jag har ingen dränering och borrade hål i hörnen. Har aldrig haft några problem.

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #5 skrivet: februari 05, 2011, 20:53:11:11 »
Jag förstår inte hur grundvattnet skulle kunna trycka in i dräneringshålen om du har en fylld pool. Vattentrycket inne från poolen och ut mot dräneringshålen är ju större eftersom vattennivån är högre (meter vattenpelare och det där ..).

Jag har ingen dränering och borrade hål i hörnen. Har aldrig haft några problem.

Hej igen.
Enligt förutsättningen är poolen klädd med liner. Linern kan inte täta helt mot en murad yta. Det finns alltid små springor och kanaler som grundvattnet tränger in i.
Så länge poolen är fylld ger det inte några problem. Men så snart du tömmer poolen kommer detta vatten att lyfta upp linerbottnen och orsaka veck.
Har det inte hänt har du en lägre grundvattennivå än bottnen, vilket då inte ger några problem, grattis.
Mvh/Lars

Utloggad stjarnkvist

SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2011, 10:12:51:51 »
Hej, precis som Lars skriver är förutsättningen att den murade polen är klädd med liner och vattenfylld. Som jag tolkar ditt svar, Lars, är det lungt så länge poolen är vattenfylld, dvs det gör inget att det kommer in lite grundvatten bakom linern. Jag vill inte ha en dräneringspump med nivåvakt stående alltid, jag har ingenstans att pumpa ut vattnet kontinuerligt heller. Om jag mot förmodan skulle behöva tömma poolen har jag möjlighet att dränera med pump utanför poolen innan jag tömmer för att slippa att grundvattnet tränger upp.
Jag tror jag gör enligt följande:
-slammar och "tätar" med tjära på utsidan av väggen, åtminstone en halv meter upp.
-borrar inte dräneringshål i hörnen för att få bort diffusionsvatten. Jag räknar med att det inte blir så mycket diffusionsvatten och att det som blir torkar bort på sommaren när murväggen är torr. (rätt eller fel?)
-vid eventuell tömning av poolen dränerar jag bort grundvattnet innan.
Mycket tacksam för kommentarer!
MVH
/Mattias

Utloggad aromata

SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #7 skrivet: februari 06, 2011, 18:55:30:30 »
Jag skulle inte bry mig om att täta med tjära. Det arbetet är inget värt eftersom du ändå, som någon skrev tidigare, inte kan få det helt vattentätt.

Jag skulle borra dräneringshål. Om du av någon anledning får in vatten kan du aldrig få ut det igen utan att plocka bort linern.

Dräneringen runt poolen är bra att ha när du byter liner. Jag har själv ingen dränering men tömde allt vatten med en pump (och en sugande svamp) innan linern monterades. Det jobbet gör man ju normalt på sommaren och då är grundvattennivån ofta lägre - i alla fall hos mig. Hade jag haft en dräneringsbrunn skulle det jobbet ha varit enklare men linern är snart 16 år gammal och byter jag inte liner oftare än så är det inget större problem.

Flopp

  • Gäst
Flopp
SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #8 skrivet: september 03, 2017, 09:16:56:56 »
Gammal tråd men chansar på svar

Har en thermopool från poolkungen.
Dom tycker man ska borra hål i hörnen.
Jag har dränering runt poolen men den ligger bara några centimeter under toppen av cellplasten.
Från botten: makadam, 100mm cellplast, betongplatta 120mm.

Ska man borta genom betong och isolering eller räcker det att borra ner till isoleringen börjar, suger betongen upp vattnet?

Jag vill ju inte att vatten trycks upp från makadam till insidan av poolen men tror inte att grundvattnet kommer gå så högt, min dränering ska ju ta bort det.

Kan rötter hitta in där eller myror?

Utloggad Erica

SV: Dräneringshål eller täta mot grundvatten?
« Svar #9 skrivet: september 03, 2017, 09:27:14:14 »
Gammal tråd men chansar på svar

Har en thermopool från poolkungen.
Dom tycker man ska borra hål i hörnen.
Jag har dränering runt poolen men den ligger bara några centimeter under toppen av cellplasten.
Från botten: makadam, 100mm cellplast, betongplatta 120mm.

Ska man borta genom betong och isolering eller räcker det att borra ner till isoleringen börjar, suger betongen upp vattnet?

Jag vill ju inte att vatten trycks upp från makadam till insidan av poolen men tror inte att grundvattnet kommer gå så högt, min dränering ska ju ta bort det.

Kan rötter hitta in där eller myror?

Betong suger inte upp vatten - är den av rimlig kvalitet går ytterst lite vatten in i betongen.

Myror går inte ned på sådana djup. Rötter skulle man kunna tänka sig möjligen, men du har väl inte träd direkt intill poolen ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan