VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: tips om dimension på rör till backspolning  (läst 2341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad filley

tips om dimension på rör till backspolning
« skrivet: februari 22, 2020, 08:34:57:57 »
Hej gott folk ! Jag håller på med markarbetet till en 8x4 thermopool med teknikrum i anslutning till poolen,
Jag undrar lite hur folk löst backspolning/tömning ? min tanke är att dra en 50 mm PEM slang till dräneringsbrunnen som sedan pumpar bort vattnet till en stenkista  låter detta som en bra lösning ? eller hur har ni andra gjort ? super tacksam för svar, MVH  :) :)

Poolgiganten

Utloggad filley

SV: tips om dimension på rör till backspolning
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2020, 19:43:51:51 »
snälla någon har väl svar?:)

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: tips om dimension på rör till backspolning
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2020, 20:23:05:05 »
Kan inte säga om det är rätt eller inte. Jag skulle iallafall inte pumpa till en annan pump. Varför inte köra backspolningen direkt till en stenkista ?

Jag gissar delvis nu, men vid backspolning blir det ganska mycket vatten på kort tid i förhållande till vattnet som behöver dräneras bort.

Jag har limmade PVC rör direkt till avloppet från mitt filter.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erica

SV: tips om dimension på rör till backspolning
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2020, 14:23:07:07 »
Det är rejäla mängder som skall ut, nu vet jag inte ur mycket för det beror på hur stor pump och hur stort filter som du har. Vi har en överdimensionerad pump (1.1 kW) och det mesta är kopplat med 50 mm PEM, utom då backspolningsslangen som är 40 mm PEM men som i gengäld bara är ett par meter lång innan den går över i ett avloppsrör. Först hade vi den kopplad med en längre slang till vårt vanliga avlopp, till en stam som var 75 mm, men det fungerade inte. Det blev för mycket mottryck och luft blåste ut genom golvbrunnarna med dålig lukt som följd. Sedan kopplade vi om det till ett annat system och med 110 mm rör och då fungerade det klart bättre.

Utloggad Thermopool

SV: tips om dimension på rör till backspolning
« Svar #4 skrivet: februari 25, 2020, 09:47:16:16 »
Det kommer som sagt mycket vatten vid backspolning och då behöver dräneringspumpen kunna pumpa bort minst lika mycket vatten som cirkulationspumpen, annars kommer dräneringsbrunnen snabbt bli överfylld.
Det är bättre att dra slangen direkt till stenkistan. Jag har dragit en 50 mm PEM-slang som kommer upp under lekstugan och när jag backspolar rinner vattnet ut på gräsmattan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan