VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...  (läst 6376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #20 skrivet: juni 30, 2018, 21:21:05:05 »
Om man misstänker att det är en helt annan typ av plast än vad som sagts så borde det väl gå att på något skyddat ställe borra loss en minibit och skicka för analys ? Det är väl i så fall enda sättet att komma fram till vad det är, om inte fullständig dokumentation går att få fram på taket ifråga. Men finns det ingen märkplåt med tillverkare, modell/typ och serienummer på det hela någonstans ?

Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #21 skrivet: juni 30, 2018, 22:11:45:45 »
Lars och Mark säger samma sak. Lars har jag haft en del att göra med och honom litar jag på till 100%. Men, det dom säger handlar om sprickbenägenhet, inte transparens.

Jag tänker på framlyktor på bilar när jag ser detta. Där är det två faktorer som spelar in, dels blästring och stenskott, men också uv-ljus. Framlyktor går att polera. Jag tror att detta går att polera också. En sak att testa på liten yta: googla askorbinsyra och framlyktor så hittar man lite huskurer för dimmiga lyktor....

Lampglas på moderna bilar är väl ändå uteslutande repbehandlad polycarbonat. Vi har en andrabil från 1999-2000. Den har matta glas men inte i närheten av TS bilder och bilen är 19 år gammal.

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #22 skrivet: juni 30, 2018, 23:56:27:27 »
Lampglas på moderna bilar är väl ändå uteslutande repbehandlad polycarbonat. Vi har en andrabil från 1999-2000. Den har matta glas men inte i närheten av TS bilder och bilen är 19 år gammal.

Vad moderna bilar har för material vet jag ej, har bara sett lampglas/plastproblem på äldre bilar, tex 9-5or är notoriskt dåliga....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MrM

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #23 skrivet: juli 01, 2018, 10:45:45:45 »
Om man misstänker att det är en helt annan typ av plast än vad som sagts så borde det väl gå att på något skyddat ställe borra loss en minibit och skicka för analys ? Det är väl i så fall enda sättet att komma fram till vad det är, om inte fullständig dokumentation går att få fram på taket ifråga. Men finns det ingen märkplåt med tillverkare, modell/typ och serienummer på det hela någonstans ?

Jag känner till tillverkare och modelltyp.
Vet inte om man kan ta reda på exakt vad det är för material, men kan man det så kan det vara ett alternativ.

Utloggad MrM

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #24 skrivet: juli 01, 2018, 15:57:48:48 »
Ledtråd...se bild.
Upptäckte nyss att en av skivorna hade ett område ca 1*1 cm som fortfarande är glasklar. I ett litet område i det klara är det lite "skrovligt" typ som ett stenskott, detta syns även på bilden.
Jag håller ett finger mot undersidan av taket.

Någon som har idéer?

Tack alla ni som hittills skrivit för att hjälpa oss att lösa detta mysterium. O0

Utloggad Erica

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #25 skrivet: juli 01, 2018, 16:21:49:49 »
Vare sig det handlar om blästring eller om solpåverkan så kan ju något klibbigt föremål ha fastnat just på det stället och skyddat plasten. Det borde du då kunna känna på utsidan. Föremålet kan ju ha varit vad so helt, t.ex. en droppen sav från något träd. Men om det är på detta sätt faller ju alla teorier om att det handlar om kemiska fel och därpå följande självdestruktion i plasten.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #26 skrivet: juli 01, 2018, 17:44:52:52 »
Det är ett jävla mysterium. Ytterst irriterande.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #27 skrivet: juli 01, 2018, 17:49:07:07 »
Vad moderna bilar har för material vet jag ej, har bara sett lampglas/plastproblem på äldre bilar, tex 9-5or är notoriskt dåliga....

Är det plast så är det fortfarande polycarbonat men det har väl hänt en del med reptåligheten på pc på senare år skulle jag tro. Har haft två Saab 9-5 och dom har väl inte barit sämre än andra bilar från 2002.

Utloggad MrM

SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #28 skrivet: augusti 08, 2018, 19:10:53:53 »
Hej...

Försöker väcka liv i denna tråd igen gällande vårt trista pooltak. Vi har ännu inte fått någon rimlig förklaring till vad som kan ha hänt.

Någon där ute som varit med om ngt. liknande?

/Mattias

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Grumligt pooltak...vad har hänt? se bilder...
« Svar #29 skrivet: februari 06, 2019, 22:15:18:18 »
Hej...

Försöker väcka liv i denna tråd igen gällande vårt trista pooltak. Vi har ännu inte fått någon rimlig förklaring till vad som kan ha hänt.

Någon där ute som varit med om ngt. liknande?

/Mattias

Läste lite här:

https://www.resinex.se/polymertyper/san.html

De skriver kort om att UV stabila kvaliteter finns men inte är standard. Kan det vara här det är problem med ditt tak?

På chans kan du kolla med ett företag som heter Arla Plast i Borensberg. De tillverkar Polykarbonatskivor på beställning till industrin. Kanske har de skivor som kan ersätta dina.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan