VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stålpool?  (läst 5739 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eric67

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Stålpool?
« skrivet: februari 18, 2018, 09:55:59:59 »
Någon som har erfarenhet av stålpool. Står i valet mellan stålpool och thermopool. För- nackdelar?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stålpool?
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2018, 14:18:28:28 »
Vi har en rostfri stålpool som vi bytte liner i förra sommarn, såg ut i princip som ny när vi frilade poolstommen, så vi ångrar inte valet.
Som jag ser det så¨borde det vara betydligt lindrigare att bygga stålpool än thermopool om man skall göra det själv.
Nackdelen är väl då att man inte får en lika välisolerad pool, om man inte isolerar rejält utvändigt.
Vet inte hur mycket isolering man räknar är "effektiv" i thermopoolen, men troligen motsvarar det mer än en stålpool som isoleras med 50 mm markskiva.
Vet inte om betongplatta är nödvändigt till thermopool (har för mig det) men det behövs i alla fall inte till en stålpool, och plattan är dels besvärlig att göra, och rätt dyr.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Stålpool?
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2018, 15:58:49:49 »
ja man ska ha platta under en Thermopool.

Thermopoolens stora fördel (förutom att den är byggt av 100% standard byggmaterial som man kan köpa i alla affärer, och väldigt stabil) är i souterräng-situationer. Eftersom väggarna bär fritt på upp till 8 meter längd och ännu längre med kontreforer, brukar det då vara en rimlig konstruktion.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stålpool?
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2018, 14:44:22:22 »
@Eric67

Har du tänkt bygga själv eller köpa tjänsten?
När vi byggde vår pool så gjorde jag mycket själv, men hade hjälp av min svåger med avjämning av poolbotten (vattenpackad natursand som var i marken på plats = gratis) och monteringen av stommen.
När Linern sattes drog jag ihop ett gäng polare som hjälpte till att dra och hålla.

Poolstommen monterades på en dag, dagen därpå sattes linern och vi började fylla vatten.
Tror de flesta som bygger Thermopool har ett avsevärt större projekt framför sig.

När det gäller "standardiserade" byggmaterial så är det väl både för och nackdelar med det.
Jag skulle nog faktiskt se frigoliten i stommen som en riskfaktor om man jämför med stålväggarna i en stålpool.
Nu finns väl dessutom thermopoolerna i några olika typer, vissa med "bara" frigoliten bakom linern och andra med en hårdgjord yta som sitter fast utvändigt frigoliten.
Om jag byggde skulle jag nog vilja ha den med hård yta. (Stenskiva?)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eric67

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Stålpool?
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2018, 08:12:04:04 »
Har Tänkt göra mycket av jobbet själv, och det som jag tänker mest på är om en plåtpool är stabil om man jämför med en thermopool.
kommer att gjuta platta vilken jag än väljer. Och isoleringen ska vara bra på dom nya plåtpoolarna har jag fått höra!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stålpool?
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2018, 10:11:30:30 »
En thermopool är ju i praktiken en betongpool, så stabilare än det är väl svårt att hitta, å andra sidan har vår stålpool inte rört sig märkbart på de 16 år den varit i marken, trots att vi inte har någon betongplatta, så frågan är vad man skall sikta på, tillräckligt stabilt, eller stabilast?

En sak som stål och träpooler inte tål så bra är t.ex. att man lämnar en pooltäckning fastspänd ovanpå och sedan får massor av snö på, det kan dra in poolväggarna i mitten om det blir tillräckligt stor tyngd på pooltäckningen.
Tryck utåt anser jag att de klarar i princip hur mycket som helst.
Våra grannar förberedde t.ex. vintringen av sin pool genom att sänka nivån, sedan lämnade de pooltäckningen på (de har inget staket) så att ingen skulle ramla ned, när det plötsligt kom 15 cm snö så drogs sidorna ihop mot mitten med några cm.
Som tur var så gick det pressa tillbaks poolväggarna nästan perfekt, så det syns i princip inte idag, men det hade ju kunnat sluta riktigt illa om sand/singel på utsidan vägg hade hunnit rasa ned innan dom pressade tillbaks väggarna så de blev raka igen.

En inte oäven del av kostnaderna för poolprojektet hamnar ju så att säga i marken när man bygger pool - betongplatta, dränering och isolering t.ex. är ju sånt som aldrig syns men som är viktigt.
I vårt fall hade vi så tur att det bara är sand i marken, 6 meter till grundvatten, och en slänt ned mot grannen som gör att vår poolbotten ligger i nivå med deras gränsmatta, så vi klarade oss utan både dränering och betongplatta och sparade således rätt bra med pengar när vi byggde.
På den tiden var det ovanligt med isolerade poolväggar så vi var väl något av pionjärer som köpte markskiva och skar in för att isolera väggarna.
Botten har vi bara isolerad med det 10 mm tjocka "liggunderlag" som ellipspool levererar.
Ska man isolera en poolbotten så tror jag nog man skall ha betongplatta som man islolerar, att lägga skivor löst ovanpå packad sand eller singel tror jag riskerar bli fult.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eric67

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Stålpool?
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2018, 17:03:54:54 »
Det är just det med marktrycket jag är tveksam på, den konstruktion jag såg på denna tillverkare
såg bra ut, verkar lätt att montera och stabil. men om man måste tömma poolen på vatten vad händer då?
Och vi har tänkt ett pooltak så att det kommer snö på ska inte vara ett problem,

Utloggad MathiasS

SV: Stålpool?
« Svar #7 skrivet: februari 22, 2018, 16:34:38:38 »

Jag skulle nog faktiskt se frigoliten i stommen som en riskfaktor om man jämför med stålväggarna i en stålpool.
Nu finns väl dessutom thermopoolerna i några olika typer, vissa med "bara" frigoliten bakom linern och andra med en hårdgjord yta som sitter fast utvändigt frigoliten.
Om jag byggde skulle jag nog vilja ha den med hård yta. (Stenskiva?)

Jag har svårt att se frigoliten som en riskfaktor. Man kan ju tänka sig att man får fotavtryck eller att den mekaniskt går sönder, men tack vare att det bara är vanlig frigolit så är det ju bara skära bort det skadade och limma dit lite ny friggo av valfri kvalitet (och sedan fogskummar man skarven), eller så spacklar man helt enkelt över skadan med lämplig massa.

Vad gäller ytan så verkar det som att man provat lite olika varianter genom åren (lite beroende på leverantör). Block med mjuk frigolit, block med hård frigolit, block där man limmar pvc-skivor invändigt (så har jag) och säkert några fler varianter. Jag vet inte vad konsensus är just nu kring vad som är "bäst", om det finns något sådant.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Stålpool?
« Svar #8 skrivet: februari 22, 2018, 16:41:46:46 »
...en annan sak att tänka på att sett till totalkalkylen så är skillnaden i kostnader mellan olika väggtyper rätt liten. Jag har gjort beräkningar på det baserat mina egna totalkostnader och då var väggkostnaden 13% av totalen. Skilllnaden mot andra konstruktionstyper är mao ännu mindre.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan