Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bästa pooltäckningen för simmning  (läst 10257 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
Bästa pooltäckningen för simmning
« skrivet: juli 27, 2013, 12:10:11:11 »
Poolplaneringen har accelererat under sommaren och jag hoppas kunna få till nödvändiga bygglov under hösten.

Turen har nu kommit till en lösning för pooltäckning. Är inte i mål där ännu.

Jag vill kunna simma under taket som helst skall vara lika lågt som en vanlig pooltäckning. Gärna någon form av automatik. Standard pooltak går bort då de skymmer utsikten till trädgården för mycket i vår sluttande tomt. Poolen skall gå att använda mycket tidig vår till sent på hösten. Året runt har jag i princip gett upp även om det tidigare var ett krav. Skjutbana tak typ Zabra får inte plats.

Poolen blir sannolikt en betongpool av skalblock 8*4 eller 3*10, då jag dessutom tänker mig en annorlunda lösning för trappan med en integrerad spa/barndel. Denna del skulle man kunna täcka av separat då man kanske vill använda bara spa-delen och dessutom kanske kan klara sig med en rektangulär täckning.

Uppvärmning med ved+värmepump via vvx.

Ett alternativ jag överväger är någon fiffig lösning där jag drar eller hänger upp pooltäckning på låga väggar som enkelt tas bort. Jag kan oxå tänka mig ett hemmabygge mha kanalplast även om en köpt lösning är lockande. Vill dock hålla ner kostnaden i möjligaste mån.

Är det någon som har liknande behov eller kan bidra med idéer så vore jag mycket tacksam.

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2013, 21:03:45:45 »
Folkpools briljant bygger bara 0,9m på höjden, valde det för att inte skymma tomten. Frågan är hur mycket lägre du kommer med något eget bygge.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2013, 23:46:59:59 »
Ju lägre pooltäckning desto större risk att bada under denna. Varför inte öppna och simma?
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2013, 00:42:58:58 »
Folkpools briljant bygger bara 0,9m på höjden, valde det för att inte skymma tomten. Frågan är hur mycket lägre du kommer med något eget bygge.

Tack för ditt svar.

Ok, så att 0,9 är borde vara fullt simbart då om jag tolkar dig rätt? Har sett ned mot 0,4 i höjd på pooltak, men även om vattenytan kommer att ligga en bit nedanför det så skulle man nästan vilja testa först.

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2013, 00:53:50:50 »
Ju lägre pooltäckning desto större risk att bada under denna. Varför inte öppna och simma?

Stort tack för dina synpunkter.

Ok, förlåt om jag är lite trög <hmm>, men hur resonerar du kring risk. Är det inte mer hur mycket "klaustrofobi-faktor" man mäktar med som avgör?

Jo öppna kommer jag göra så ofta det går, men jag skulle vilja ha motionssimbar miljö så tidigt som möjligt på året och så sent som möjligt. Mitt i vintern är väl önsketänkande. Kommer även ha en Jetswim för samma ändamål, motionssim, om den är bättre än att simma längder får väl visa sig. Om den är bra kanske det räcker med en förhöjning eller öppna endast en del av poolen.

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Kojak

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2013, 09:26:41:41 »
0,9 sen har du kanske 15cm eller något från poolkanten till vattenytan. Vi kastar boll etc. under så gott om utrymme. Tänk noga igenom detta med en jetstream många av dom låter som en motorsåg och drar en hel del el. Pröva denna kör med denna själv, en bekant som är elitcyklist prövade den och var djupt imponerad. http://www.folkpool.se/bad-och-lek/blandat-bad/swim-trainer-5200210

Mitt råd är att göra som jag, köpa den för 195:- och pröva på innan du lägger 20 000:- på en jetstream.

Utloggad MathiasS

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2013, 09:56:53:53 »
90 cm är väldigt gott om plats både för lek och sim.

Bjärred - risk med lågt tak?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad monne81

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2013, 18:35:16:16 »
Risken med att simma under ett lågt tak o inte ha bra ventilation är kloraminer som inte är nyttigt att andas in.

Utloggad Kojak

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2013, 19:15:50:50 »
MTQ du får sätta in ett fläktsystem som suger ur kloraminerna, eller så tar du bara och har en skjutdörr öppen när du simmar. Det blir för varmt att simma under ett helt stängt tak även om det är sen höst eller tidig vår. Jag har 31 grader i vattnet och när det är stängt och du simmat över 30 min så blir det olidligt. Dock om det är vanligt badande så är det inga problem med stängt tak. Även med stängt tak tror jag att du inte behöver oroa dig för någon klorgas, då taket inte är 100% tätt, det är springor i trätrall, låg klordos i privata pooler.

Utloggad TommyC

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2013, 19:26:08:08 »
Vi hade liknande problem. Ett högt tak skulle skymma utsikten. Efter mycket funderande och tittande på olika tak blev det ett skjutbart tak som är 97 cm högt utvändigt vid den största taksektionen. Höjden från vattenytan till takets insida är 110 cm vid högsta sektionen ner till 90 cm vid den lägsta sektionen. Vi tycker att detta är alldeles tillräckligt rymligt. Det går bra att ligga på en madrass och guppa runt. Större höjd är naturligtvis bättre och hade det inte varit för utsikten så hade det blivit så.

Det skulle nog fungera med ännu lägre höjd men det skulle jag rekommendera att se i verkligheten innan beslut. Då går guppa på madrass under taket bort men det är nog inte så viktigt. Det är svårt att föreställa sig eventuell klaustrofobikänsla tror jag.

Vi skjuter väldigt sällan bort taket och gör vi det så blir det oftast bara en meter stor öppning för att få in lite sol och bara om det är minst 25 grader utomhustemperatur. Det sköna värmen under taket vill vi oftast behålla. Det här sättet att använda taket hade vi inte tänkt oss innan vi skaffade det.

Det som hade varit suveränt men som inte ryms för oss är att ha en högre taksektion vid trappan som gick ut över trädäcket så att det hade gått att byta om under taket när det är kallt och blåsigt.

Kloraminer ska man väl ändå inte ha i vattnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #10 skrivet: juli 28, 2013, 23:15:24:24 »
0,9 sen har du kanske 15cm eller något från poolkanten till vattenytan. Vi kastar boll etc. under så gott om utrymme. Tänk noga igenom detta med en jetstream många av dom låter som en motorsåg och drar en hel del el. Pröva denna kör med denna själv, en bekant som är elitcyklist prövade den och var djupt imponerad. http://www.folkpool.se/bad-och-lek/blandat-bad/swim-trainer-5200210

Mitt råd är att göra som jag, köpa den för 195:- och pröva på innan du lägger 20 000:- på en jetstream.

Tack Kojak, jag har sett den figurera i andra trådar. Den är säkert helt ok, men för min teknikträning så tror jag att upplevelsen blir bättre med en ström att jobba mot.

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2013, 23:30:51:51 »
Tack alla för era svar. Det uppskattas verkligen.

Det här med miljön och eventuella risker att simma under ett lågt tak var en ny infallsvinkel för mig. Blir till att läsa igenom kemitrådarna närmaste dagarna. Hade tänkt investera i en autodoseringslösning av något slag. Kanske kommer det att begränsa farligheterna något. Inte säker på om jag kan förvara klor o syra på ett bra sätt än dock. Tanken är att ha dem i pannrummet där alla poolmaskinerna också skall bo. Funkar det så blir det någon minimaster eller likande.

Sammantaget verkar 90cm höjd + vattennivå vara fullt bad- och lekbart och jag tror därmed att även en lägre variant skulle funka för mig. Får överväga behoven att faktiskt det mesta badandet sker med taket på under hela säsongen. Kostnaden för ett lågt tak spränger än så länge budgeten för bygget tyvärr, men kanske en billigt täckning i början tills lottovinsten kommer O0. Under tiden får jag bada under bar himmel och kortare tid på året. Kommer jag på en hemmalösning så kanske det blir simning under tak ändå.

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #12 skrivet: juli 29, 2013, 00:08:20:20 »
Jag tänkte helt enkelt inte på pooltak. Jag har själv poolguard och även om jag har lite luftspalt (18 cm) mellan vatten och duk skulle jag inte vilja att någon simmar där. Beklagar om jag skapat oro och/eller förvirring men får skylla på värmen eller helt enkelt bara på att jag hade otur i tänket. Lycka till med både ditt projekt och din träning
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #13 skrivet: juli 29, 2013, 08:54:48:48 »
Vi har ett Smart B (inte monterat ännu) som är 80 cm högt och i klarglas med mörka bågar. Detta för att få det "snyggt" och inte få "klaustro-känslan" om man är under taket.
Tänk dock på att alla låga tak är plattare och tål mindre snö (beroende på var i sverige du är). Tänk också på att 80 cm (i mitt fall) är MAX höjden, alltså på den högsta delen. De andra teleskopdelarna blir ju väldigt mycket lägre sen beroende på hur långt tak du har!

Att det skulle vara någon hälsorisk tror jag absolut inte på. Det läcker in så mycket luft ändå längs sidor/ändar samt att vad finns som är "farligt"?
I de små mängderna som är i vattnet och avgår i luften utgör de ingen hälsofara om man inte har extrem astma eller annan sjukdom. Sen är det väl så att kloraminerna är direkt på vattnet och inte i luften och vädras snabbt bort... Kloroform däremot utgår ur vattnet...
Kloramin är lite som akrylamid larmet larmet för många år sen (kommer ni ihåg att chips var farligt). Vissa tycker att kloramin är livsfarligt men det finns forskning som visar att visst, man kan påverkas medan annan forskning visar tvärtom, att det inte finns några risker, tvärtom, astmatiker har blivit bättre efter simträning i kloraminrik miljö...
Så, visst kan det finnas en risk med kloramin under ett pooltak men å andra sidan kan akrylamid också vara farligt...  ::)

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #14 skrivet: juli 29, 2013, 08:56:21:21 »
OM man funderar på ev ohälsosamma saker  luften under taket så är jag rätt säker på att det räcker med att dra undan en sektion ett par sekunder för att få ett totalt luftombyte. Jag känner inga som helst tveksamheter inför att barnen badar under taket. Det luktar ju inte ens klor under taket på en välskött pool.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steffe

SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #15 skrivet: juli 29, 2013, 09:34:32:32 »
Sen är det väl så att kloraminerna är direkt på vattnet och inte i luften och vädras snabbt bort... Kloroform däremot utgår ur vattnet...

Trikloramin anses ge upphov till astma och har högst koncentration vid vattenytan. Problemet är därför större vid pooler med bräddavlopp (som t ex privatpooler) då väggarna hindrar luften från att ta sig upp. I och med att privatpooler har den s.k. förträngningsprincipen med att vattnet går in i ena änden och ut i andra änden så är risken för döda zoner också större. En av katalysatorerna till uppkomsten av trikloramin är kraftig rörelse i vatten. Något som fås med t ex en jet stream.

WHO (World Health Organization) rekommenderar gränsvärde vid 0,5 mg/m3 luft. Svenska riktvärden är 0,2 mg/m3 luft i simhallar (0,4 mg/m3 luft kan ge besvär).

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för simmning
« Svar #16 skrivet: juli 29, 2013, 11:56:26:26 »
Intressant diskussion och här kan man läsa lite mer i sammanfattad form: http://ki.se/content/1/c6/02/14/99/Gunnar%20Nordberg.pdf


Man kan väl dra slutsatsen att i inomhus bassänger finns en ökad risk för komplikationer vid längre tids exponering, speciellt för mindre barn. Om man kryper in under ett pooltak som varit stängt under en tid får man ju då anta att förekomsten av trikloramin är förhöjd. Uppkomsten av trikloramin ökar vid "smutsigt" vatten där kloret måste jobba "hårdare" så om man tvättar sig innan bad och håller Ph och klor nivåer i balans blir uppkomsten betydligt mindre.
Öppnar man dock taket och drar fast det igen har man vädrat bort ev. trikloramin utomhus...


Vid chockklorering ska man ju alltid lämna taket öppet ändå, men kanske det kan vara poäng att vara försiktig med mindre barn dagen efter en chock om man har pooltak (eller inomhus bassäng)...?  ???


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan