VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Användning av poolskydd och solfolie  (läst 15579 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Användning av poolskydd och solfolie
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2007, 11:48:14:14 »
Om solen gassar på vattenytan en hel dag, blir det väl ingen nedkylning utan solfolie? Jag har mätt temperaturen på morgonen och på kvällen efter en dag med sol och temperaturen ökar faktiskt.

Temperaturen ökar om solen gassar hela dagen TROTS att du inte har solfolie. Instrålningen ger mer värme än vad avdunstningen kyler. För avdunstning har du hela tiden. Även vind påverkar avdunstningen mycket. Plantor som växer i 100% fuktighet kan avdunsta kanska mycket OM bladen blir utsatta för luftrörelser.

Läs vad Housedad skriver här över.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Användning av poolskydd och solfolie
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2007, 23:57:38:38 »
Om solen gassar på vattenytan en hel dag, blir det väl ingen nedkylning utan solfolie? Jag har mätt temperaturen på morgonen och på kvällen efter en dag med sol och temperaturen ökar faktiskt.

Temperaturen ökar om solen gassar hela dagen TROTS att du inte har solfolie. Instrålningen ger mer värme än vad avdunstningen kyler. För avdunstning har du hela tiden. Även vind påverkar avdunstningen mycket. Plantor som växer i 100% fuktighet kan avdunsta kanska mycket OM bladen blir utsatta för luftrörelser.

Läs vad Housedad skriver här över.

Det beror på vilken temp man har i poolen.
Vi som har mer än 30 grader har aldrig (förutom en dag när lufttempen var över 30 grader) sett att pooltempen stigit med pooltäckningen avtagen, tvärtom, när vi har vår täckning avtagen krävs det i princip att värmepumpen ( 8-9 kW) går hela tiden för att hålla tempen stabil.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad reneseppo

SV: Användning av poolskydd och solfolie
« Svar #12 skrivet: november 17, 2010, 20:48:39:39 »
 8)Har satt upp Weka Madeira pool som är 8 kantik jag vill ha tips om vinter skydd för vi har ganska MYCKE SNÖ på vinter 50/70 cm är kanska vanligt finns det inte någon form av tält med bogar så att snö rinner av poolen är ca.5m som bredast
tack sam för tips Seppo

Utloggad Ingvar

SV: Användning av poolskydd och solfolie
« Svar #13 skrivet: november 18, 2010, 14:07:35:35 »
Visst kan man bygga upp en ställning med pressening som snön glider av effektivt från. Men samtidigt uppstår andra nya risker att ta hänsyn till. Om konstruktionen ska fungera säkert även vid storm, måste du bygga robust, med rejäla grejor och förankra ordentligt. I slutändan tror jag inte det blir så billigt. Så ordentliga täckplåtar avsedda för pooltäckning är i mina ögon ändå kanske den lösning som är att föredra.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Användning av poolskydd och solfolie
« Svar #14 skrivet: november 19, 2010, 18:13:43:43 »
Vi har vår pool helt utan täckning över vintern.
Har staket runt om, och låser grindarna med rep så att inte grannbarnen skall ta sig in.
Sen det väl frusit is är det ingen fara alls att ha den öppen.

Är säkert 15 cm is i poolen redan nu.

Det kommer inte särsklit mycket skräp i vår pool över vintern, det lilla som blir städar man lätt bort i vårsolens sken.

Hade jag haft en pool utan staket skulle jag nog köpt typ grönfärgat hönsnät 80 cm högt, och satt upp provisoriskt under off-season, lite nät och stolpar borde inte kosta mer än tusenlappen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag