VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?  (läst 9858 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Annettes

  • Gäst
Annettes
Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« skrivet: september 02, 2015, 22:39:54:54 »
Hej Hej,
Jag behöver få råd av erfarna allvetande poolägare!
Vi smäckade just precis upp vår stålväggspool och satte dit linern. Att vi är så säsongs sena beror på att grävaren tog semester ;)
Anyways. min fråga är : Måste vi fylla upp poolen med vatten (nedanför inloppet) innan vintern eller kan vi låta poolen stå helt tom på vatten över vintern för att fylla den lagom till våren?
Vill ju inte sabba linern o jag har googlat minsann men hittar inget vettigt.

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #1 skrivet: september 02, 2015, 23:01:55:55 »
Vårt poolbygge blev ganska utdraget över två vintrar. Vi hade poolen delvis fylld med vatten för att hålla linern på plats. Kanske en halvmeter. Det fungerade utmärkt.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Annettes

  • Gäst
Annettes
SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #2 skrivet: september 02, 2015, 23:27:41:41 »
Ok, så man "ska" ha "Lite" vatten i den för att hålla linern på plats, men om man kan tänka sig dra lite mer i den till våren-behövs det då , anser du ? :)  bara så jag fattar

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #3 skrivet: september 03, 2015, 07:17:24:24 »
Man behöver nog veta lite mer...

Har ni återfyllt utvändigt?
I så fall kan eventuell tjäle i marken trycka in poolväggarna om inte vatten/is håller emot på insidan.

Har ni inte återfyllt utvändigt så skall det inte vara några problem, tycker jag i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Blade_997

SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #4 skrivet: september 03, 2015, 15:37:15:15 »
personligen tänkte jag nog tömma min helt pga vissa svårigheter som jag måste laga om  :D
men nu blev jag ju osäker  angående linern, min är ju ovanmark så på den planen inga problem, men s.s inte kan väl linern bli dålig av snö? eller? ???

Utloggad TommyC

SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #5 skrivet: september 03, 2015, 19:25:53:53 »
Att lämna en ovanmarkspool helt tom över vintern kan få förödande konsekvenser om den stora stormen kommer. Linern kan bli missfärgat av ruttnande löv som lägger sig på botten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Blade_997

SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #6 skrivet: september 03, 2015, 20:32:48:48 »
bra poäng där tommyc....man borde ju isf kunna "täcka" in bottnen med typ pressenning eller nåt som skydd?
orsaken för mig är ju myrjävlarna har ställt till det för mig därför skulle jag gärna tömma min så jag kan åtgärda det till våren, i risk om jag lämnar vatten i att isen fryser och slipper tynga sönder min liner..
(ja blev ju inte bra detdär :-\ )

Annettes

  • Gäst
Annettes
SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #7 skrivet: september 03, 2015, 21:17:10:10 »
Ok. Vår pool är ovanmark, stålvägg,fristående och kommer inte fyllas upp mot väggarna utan kommer däckas in. (Nästa år) Jag har vinteröverdrag över redan nu.
Är Linern då tillräckligt skyddad , tror ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #8 skrivet: september 04, 2015, 04:36:50:50 »
Kommer det snö på vinteröverdraget så lär den kollapsa, du måste tänka på de tryck och dragkrafter som kan uppstå.
En poolstomme är oftast bara byggd för att hålla krafter "utåt", lägger du en presenning på, som fylls av vatten eller snö så kommer väggarna att ge sig inåt i poolen.
Bättre då att lämna den helt öppen, men då kommer den ju att fyllas (delvis) av regn och snö under vintern.
Om vinteröverdraget = ett plåttak, så blir det annorlunda, då belastas inte poolstommen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Stålväggspool-Vinter utan vatten möjligt ?
« Svar #9 skrivet: september 04, 2015, 09:30:42:42 »
Det pratas om "stålväggspool".

Jag förstår inte hur ni kan ge några råd kring detta utan att veta vad det är för pool vi pratar om. Det finns +20 olika stålväggskonstruktioner och dom hanterar mark och vattentryck olika.

Det finns bara ett rätt svar här och det är att fråga poolkonstruktören eller inköpsstället.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan