VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.  (läst 7804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Det är dags för mig att börja koppla ihop alla slangar och pumpar och gud vet vad. Skulle vara väldigt tacksam för allmänna råd vad gäller limning, koppling osv. Reningsverket kommer stå i en bod och alla slangar kommer läggas under pooldäcket, ovanpå marken. PLanerar att isolera dem med turbolit.
Här är lite bilder:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10531.30

- Vilka delar bör jag koppla och inte limma? och varför...?
- Har fått rådet, från leverantör, att slangen från skimmern ska monteras utan en 90-gradersböj för bästa effekt. Blir bökigt att få till en naturlig böj utan en 90-gradersböj. Kommentarer på det?
- Vilka misstag har ni gjort som jag inte ska göra?  :-)

Ha en bra dag!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2015, 10:52:42:42 »
Du ska limma allting utom det du ska kunna demontera, dvs alla maskiner och utrustning skruvas fast med unionskopplingar.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2015, 11:07:15:15 »
Du ska limma allting utom det du ska kunna demontera, dvs alla maskiner och utrustning skruvas fast med unionskopplingar.

Tack, Mathias!
Och vad är tricket för att det ska bli tätt? Raka sågningar, massor av lim?
Vad tror du om det där med skimmern? Har du en 90-gradersböj där och är det så illa att sätta dit en?

Utloggad MathiasS

SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2015, 13:28:23:23 »
Ärligt talat tror jag inte det är några trix som behövs, det är helt enkelt inte svårt att få limmade skarvar täta (vore det svårt hade jag iaf misslyckats med någon enda skarv....!)

Såga rakt är bra men inte nödvändigt. Jag använde en jigg för att såga rören.
Rugga upp båda ytorna med fint sandpapper.
Lagom med lim, det rinner och kladdar annars. Använd en burk med boll-formad pensel så går det enkelt att lägga på lim på rör och muffar.

Jag har en 90 gradare under skimmern.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2015, 13:46:31:31 »
Ärligt talat tror jag inte det är några trix som behövs, det är helt enkelt inte svårt att få limmade skarvar täta (vore det svårt hade jag iaf misslyckats med någon enda skarv....!)

Såga rakt är bra men inte nödvändigt. Jag använde en jigg för att såga rören.
Rugga upp båda ytorna med fint sandpapper.
Lagom med lim, det rinner och kladdar annars. Använd en burk med boll-formad pensel så går det enkelt att lägga på lim på rör och muffar.

Jag har en 90 gradare under skimmern.

Tusen tack!

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2015, 14:47:21:21 »
Samma sak som MathiasS är inne på. Jag hade aldrig limmat än enda rörskarv innan jag startade med att bygga våran pool, och jag har inte lyckas få till en enda läck skarv.
- Finns ett PVC- rengöringsmedel som används innan limning. Jag använda detta, men har ingen aning om hur viktigt det är. (Aceton baserat normalt sett)
- Tryck ihop, vrid inte!
- Kolla en gång extra innan du limmar att det blir som du tänkt dig, du får det inte isär igen!
- Kolla ytterligare en gång innan du limmar så du inte har glömt att tre på unionskopplingen e.l.

Har också 90 gradare under skimmarna.

Osäker på hur isoleringen du tänker använda ser ut, men tänk nu på att om du lägger slang så kommer den att utvidga seg rejält när du får upp värmen i poolen.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2015, 14:56:39:39 »
Samma sak som MathiasS är inne på. Jag hade aldrig limmat än enda rörskarv innan jag startade med att bygga våran pool, och jag har inte lyckas få till en enda läck skarv.
- Finns ett PVC- rengöringsmedel som används innan limning. Jag använda detta, men har ingen aning om hur viktigt det är. (Aceton baserat normalt sett)
- Tryck ihop, vrid inte!
- Kolla en gång extra innan du limmar att det blir som du tänkt dig, du får det inte isär igen!
- Kolla ytterligare en gång innan du limmar så du inte har glömt att tre på unionskopplingen e.l.

Har också 90 gradare under skimmarna.

Osäker på hur isoleringen du tänker använda ser ut, men tänk nu på att om du lägger slang så kommer den att utvidga seg rejält när du får upp värmen i poolen.5

Tack för svar .
Intressant att du säger att jag  inte ska vrida - jag har läst att man ska vrida ☺

Varför inte vrida?

Utloggad MathiasS

SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2015, 15:02:41:41 »
Så här har jag gjort, ungefär.

http://poolstore.se/n/limma-pvc-kopplingar/

Där står det också "inte vrida" men jag vet egentligen inte varför. När man tryckt in röret har man inga långt gående tankar på att börja snurra på bitarna, det hugger snabbt som fan så man har fullt  upp med att finjustera så snurrvinkeln blir exakt rätt.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2015, 16:29:02:02 »
Jag har alltid vridit mina för att smeta ut limmet lite, ingen hittills som har läckt. Har startat när jag skjutit in röret/slangen ca 45 grader och i en svepande rörelse vridit och tryckt in samtidigt. Sedan har man som Mathias skriver max ett par sekunder på sig att finjustera. Jag har använt fästena som hållare i samband med limning så att man får vinklar rätt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredsan

SV: Tips inför installation av pumpar, slangar, rör, kopplingar etc.
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2015, 18:13:55:55 »


Såga rakt är bra men inte nödvändigt. Jag använde en jigg för att såga rören.

Vad är en jigg?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan