CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande koppling med pump och slang till sandfilter  (läst 1587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_1976

Läckande koppling med pump och slang till sandfilter
« skrivet: augusti 04, 2023, 15:31:29:29 »
Hej!
Har fått problem med läckage mellan pump och slang till sandfilter.
Ser nu att det är en spricka i kopplingen och behöver få tag på en ny.
Det är invändig gänga 63 mm, en typ av koppling som pressar ner en invändig koppling som ansluter mot 40 mm slang.
Mot pumpen ansluter den med en oring.
​Någon som vet vad kopplingen kallas och vad man kan få tag på den så är jag jättetacksam. Bifogar lite bilder på den.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Läckande koppling med pump och slang till sandfilter
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2023, 14:01:35:35 »
Den stora ringen med invändigt gänga ser ut ungefär som del av en 2 tums unionskoppling. Delen till vänster är en slangnippel som ser ut att vara inskruvad eller möjligen limmad i nästa del som skulle kunna vara en skarvmuff. Jag har inte sett något liknande i verkligheten så bara gissningar från mig  <dontkn>

Titta runt här https://poolstore.se/produkter/pool/vattenrening-pool/kopplingar-ror/sida/5/
och här https://www.dammbutiken.se/plastdelar/kopplingar/

Utgå för säkerhets skull från att gängan som du har kanske inte är samma som på de kopplingar som du kan köpa. Jag har problem med en sönderfryst ventil som inte går att köpa längre. Jag har hittat två andra fabrikat av ventiler, alla tre har olika ej kompatibla gängor.

Hittar du inget som passar så får du gå på fabrikat på pumpen och söka reservdel från återförsäljare.

Kanske är det möjligt att värma eller mekaniskt ta bort slangnippeln och ersätta den med en ny. Det finns många filmer på nätet om delning av limmade kopplingar. Det finns även minst en tråd på detta forum i ämnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag