Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pump  (läst 3154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe

Ny pump
« skrivet: mars 22, 2020, 21:55:33:33 »
Hej!

Efter många år tänker jag starta upp poolen igen. Inser att det är dags att byta pump.
Frågan är vad som krävs för storlek, pool 4x8 samt uppvärmning Phaléns värmepump 51.
På nuvarande pump står det 2,1 kw
Räcker denna info för att ge förslag på ny pump?

Med vänlig hälsning
Uffe

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ny pump
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2020, 01:22:32:32 »
Effekten låter väldigt hög i förhållande till poolens storlek. Vad är problemet med den nuvarande pumpen ? Renovering är ofta ett lönsamt alternativt om du har en kvalitetspump.

Vi har en inomhuspool, 8x4 m, och en pump på 1.1 kW, men även den är väldigt överdimensionerad. Vi tänkte först byggt en större pool, utomhus, och hade skaffat utrustning för denna, när vi sedan i sista minuten ändrade planerna och byggde en inomhuspool. Vi fick då dra ned på storlek och djup och vattenvolymen mer än halverades. Jag skulle tro att en pump på 0.75 kW klarar din pool utmärkt.  Nu skrev du inget om poolens djup - du måste räkna på vattenvolymen, det är den som styr filtrets och pumpens storlek. Pumpen måste till ett visst filter ha en viss minimistorlek för att klara backspolningen. Om du nu skall byta pump men inte byta filter så måste du kontrollera vad som rekommenderas just för ditt filter.

Utloggad Uffe

SV: Ny pump
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2020, 02:09:30:30 »
Djupet ca 140 cm.
Pumpen är från 1978 när vårt hus byggdes. Kanske är mening att renovera den trots allt. Är en Phalens. Ska även kolla sandfiltret.
Vi har haft problem med backspolning och kan ju bero på att motorn är för stark kanske.
tack för svaret.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Ny pump
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2020, 15:14:50:50 »
Djupet ca 140 cm.
Pumpen är från 1978 när vårt hus byggdes. Kanske är mening att renovera den trots allt. Är en Phalens. Ska även kolla sandfiltret.
Vi har haft problem med backspolning och kan ju bero på att motorn är för stark kanske.
tack för svaret.

Hej Uffe, av ditt inlägg högst upp tolkade jag det som att det var en äldre poolvärmepump du hade provlem med, en Pahlén Maxitemp 51. Denna är det med största sannlikhet inte värt att laga om det inte är väldigt enkla fel som du kan själv kan fixa. Kan du inte beskriva vad som som händer när du försöker slå på den så kanske vi kan vägleda här. Jag hittade dessa Felkoder på annat inlägg:

E1 Känner ej flöde i värme vxl
E2 Sensor vattentemp urfunktion
E3 Sensor Yttertemp urfunktion
E4 Defroster temp
E5 Sensor för Gastemperatur urfunktion
E6 -
E7 -
E8 Låg gastemperatur <40 grader
E9 Hög gastemperatur >40 grader

Om du vill ha hjälp att dimensionera en ny värmepump skulle det vara bra med lite info kring var i landet du har poolen, typ av pooltäckning, ev. isolering runt pool och till sist vilken badtemperatur du önskar.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Uffe

SV: Ny pump
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2020, 20:21:13:13 »
Nej inget fel på värmepumpen vad jag vet utan det är "cirkulationspumpen" som är problemet.

Utloggad Erica

SV: Ny pump
« Svar #5 skrivet: mars 24, 2020, 22:39:50:50 »
Pahlens pumpar (bronspump) är lätta att renovera och det verkar vara väl lönt. Vi har gjort det på våran, bytte axeltätning och motorlagren, sedan blev den som ny trots att den gått massor av timmar - eftersom vi har inomhuspool så är det ju åretruntsäsong som gäller.

Utloggad MathiasS

SV: Ny pump
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2020, 20:04:25:25 »
...men egentligen räcker väl inte informationen här? Har du ett gigantiskt sandfilter som motiverar den stora pumpen? Jag har en 550W pump till 7x4 och ett Cantabric 500.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Uffe

SV: Ny pump
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2020, 00:09:26:26 »
Har kollat vad jag har för filter.
MFV 20, 10 m3/h
Poolen är på ca 45 m3
Min tanke är att låta bergvärmepumpen i huset värma poolen framöver.
Tror ni att en pump på 0.75 skulle fungera?

Utloggad Erica

SV: Ny pump
« Svar #8 skrivet: mars 30, 2020, 08:02:41:41 »
Ja det låter som en vettig avvägning. Vi skaffade en 1.1 kW pump eftersom vi då planerade för ca 80 m3 pool, när vi sedan ändrade oss till inomhuspool och lite mindre än halva den volymen så blev den överdimensionerad... För stor pump betyder onödigt högt pris och onödigt hög elförbrukning, även om den energin kommer poolen tillgodo som värme. För liten pump betyder problem med backspolningen - sanden blir inte ordentligt rengjord om pumpflödet inte orkar lyfta sandbädden. Backspolningen kräver lite mer effekt än vad som fodras för själva filtreringen. Ur effektivitetssynpunkt borde man kanske ha två pumpar - en separat för backspolningen, men det kostar mera, komplicerar maskineriet och tar mera plats och är inte vanligt, även om det förekommer på lite större pooler (typ kommersiella pooler, hotell, badhus etc).

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pump
« Svar #9 skrivet: mars 30, 2020, 08:48:23:23 »
Ur effektivitetssynpunkt borde man kanske ha två pumpar - en separat för backspolningen, men det kostar mera, komplicerar maskineriet och tar mera plats och är inte vanligt,

Fler här som har skaffat pumpar med variabel hastighet. Har inte alla detaljer i huvudet, men det finns helt klart och jag tror att det i framtiden kommer att vara vanligare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan